Byta rom (Ginger Villian -> MIUI) - Hur göra?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Flip, 6 okt 2011.

1. Flip

Flip Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Så! Då var det dags att byta rom till min Desire. Har försökt söka lite, men hittar ingen beskrivning på detta. Jag vill byta rom, men spara så mycket apps/sms och så vidare som möjligt.

Hur bör jag göra för att få med mig alla apps etc?

Tack på förhand!

2. Svajen

Svajen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Först: ladda ner Titanium Backup och SMS Backup+.

I Titanium Backup kan du göra en backup av alla dina applikationer (och annan data om så behövs).

Öppna programmet, klicka på menyknappen och sen "Batch". Sen letar du reda på Backup av alla appar. Se till att du inte får med MIUI's olika appar och systemfiler. Värt att nämna är att Apps + data-alternativet kan strula till det vid byte av rom - sägs det i alla fall. Jag har inte haft något problem med det vad jag kan komma ihåg med man vet ju aldrig.

I SMS Backup skickar du dina SMS till ditt Google-konto, som du senare kan hämta hem igen.

När du fixat alla backuper gör du ännu en backup på telefonen som den är nu, så att du har något att återvända till om något går fel. Det gör du i nandroid backup (clockwork mod recovery) genom att starta telefonen i bootloadern och välja recovery (alt. klicka stäng av-knappen, sen "starta om" och sen "recovery" om din ROM tillåter det).

Gå in i Backups and restore och gör en backup, sen gör du en full wipe (inkl. dalvik cache och battery stats) och installerar din zip-fil (MIUI-ROMen) i "Install zip to sdcard".

Sen är det bara att ladda ner Titanium Backup och SMS Backup på nytt och återställa dina appar och SMS. I Titanium gör du samma sak vid en backup - menyknappen, batch, restore apps (med eller utan data). Värt att nämna är att Apps + data-alternativet kan strula till det vid byte av rom - sägs det i alla fall. Jag har inte haft något problem med det vad jag kan komma ihåg med man vet ju aldrig. Välj antingen det alternativet eller bara restore apps (utan data).

Lycka till! :)

Flip gillar detta.
  3. SKarlsson

SKarlsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I mitt fall gäller det i och för sig en annan ROM men du har skrivit så bra om TB så jag frågar här.

Om man bytt från stock 2.2 till InsertCoin med 2.3.3 och Sense 2.1 + 3.0, vilket återställningsalternativ är lämpligast att köra då? Nu körde jag alternativet med saknade appar + systemdata men flera saker krånglar efter det. Efterklok som man kan vara så misstänker jag att det var dumt att ta med systemdata från 2.2 till custom 2.3.3...

4. Svajen

Svajen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Att återställa bara apparna utan systemdata brukar inte ge några problem. Egentligen borde det ju gå från stock sense till sense 2.1 + 3.0, men men!

Om det krånglar något ordentligt kan du ju alltid flasha om ROMen på nytt och återställa utan systemdata med Titanium. Det går på nolltid och är värt det i det långa loppet; för vem vill ha en felande telefon?

Last edited: 5 jan 2012
  5. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Har också alltid använt alternativet apps + data utan några problem. Har för mig att det är datan som innehåller hur långt du kommit i ett spel tex, annars får du nog bara med själva appen som den var när du installerade den första gången.