Byta ROM och roota!

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av sickdroid, 21 apr 2011.

  1. sickdroid

    sickdroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan alla Android:are!

    Fick hem min o2x igår och vill roota och byta ROM på den, är ny för hela Android grejen. Så skulle behöva ha lite hjälp, vad ska jag använda för root (hur rootar man?), vad ska jag använda för backup och vad ska jag använda för ROM, öppen för förslag..

    Har läst runt lite och inte riktigt hittat det jag vill.. Som sagt, är ny inom Android områdena.

    Mvh.
     
  2. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det är lättare om du läser guiderna som finns och sen specifikt fråga oss vad du undrar över : ) Grattis till en grym telefon!

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  3. sickdroid

    sickdroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hittar liksom inga "nybörjar guider" är helt lost när jag sitter och läser! :o
    Hmm, polaren snackade om att han hade Darkys rom 9,6 med darky core och en JWL rom med vooodo lagg fix, är det något att rekomendera? han sa att den blev mycket snabbare!

    Men som sagt, är helt lost, känner mig intelektuellt handikappade när det gäller sånt här pill haha. :D
     
  4. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Gå och titta på Fearkills guider, han har allt.

    Övre mening är svar på alla dina bekymmer, det är bara att läsa på!
     
  5. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    som skribenten innan skrev, läs Fearkills guider, men jag tänkte bara klargöra lite,
    Darkys rom 9,6 är inte designad till Optimus 2x, så därför kommer den med 99% sannolikhet inte fungera på telefonen, detsamma gäller allt det andra som din kompis nämnde, det är designat för din kompis telefon, inte din :)

    till O2x finns i skrivande stund 2st Roms, och 3st kernels, det finns MoDaCo roms (som FearKills och Gilgamesh's roms) och så finns det DrT's rom.

    de olika kernels så finns det Paul's kernel (men den kommer bara med vissa MoDaCo roms) Eternety Kernel och cpajuste kerneln. Eternity och cpajuste kernelerna tillåter överklockning och sånt :)
     
  6. kent_

    kent_ Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER


    darkys rom är för samsung galaxy s.
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1

    Jag är också ny med LG 2X. Såhär gjorde jag, fick lite hjälp på vägen från Gilgamesh.

    Först ska du roota luren, det gör du genom detta program:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=803682

    Install LG driver (first post)
    Öppna SuperOneClick 1.8
    Klicka på root
    Kolla att du har Superuser app, annars starta om och kolla igen.

    Sen lägger du in CWM och senaste baseband, allt står utförligt här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37530

    Sedan så laddar du ner valfri ROM fil och lägger den över på EXTERNA SD kortet och in i CWM och flashar den. Jag skapade en egen i KitchenRom.

    Lycka till!
     
  8. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ursäkta men är Custom Rom och Kernel två skilda saker? Jag har flashat Gilgamesh rom, vad har jag då för kernel?
     
  9. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    japp det är olika saker, kerneln är som typ "motorn" i telefonen, Romen är själva systemet, kommer inte på nån bra förklaring just nu >.< men det är olika saker iallafall, och alla kernels funkar kanske inte med alla roms, det kan va lite olika
     
  10. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Är det stock kernel i gilgamesh rom då lr? Därav inte så snabb som den kan va/ kommer att bli?

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  11. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Undrade också detta och denna tråden var jävligt bra MEN när man gör detta så raderas väl alla program? Så har har lite frågor angående Titanium Backup som jag bara använder för att frysa appar atm.

    1. Sparas ytterliggare data såsom spel som laddar ner extra eller kartor till Navigon också i en sådan backup?

    2. Vad raderas när man byter rom? ROM, Internt SD-kort, Externt SD-kort? Antar att inte det externa raderas eller?

    3. Kan man göra en mega-oneclick-backup på allt på telefonen?

    4. Var sparas allt som man gör backup på och wipeas det när man flashar ny rom?

    Kernel kommer från Linux som Android är baserat på. Jag har alltid tänkt på det som det osynliga i bakgrunden som gör så allting rullar.

    Saxat från wikipedia:
     
    Last edited: 23 apr 2011
  12. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Vad är knapp kombinationen till CMW?
     
  13. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    samma som till factory reset, power + vol- :P


    1. min navigon karta sparades, dock så sparades inte Dungeon Defenders nedladdningen, (men om jag gjorde en återställning i TB så fick jag tillbaka DD nedladdningen)

    2. Romen wipas oftast, men inte alltid, vad jag har sett så har externt minneskort och internt minne varit orört (altså, root delen har blivit wipad, men inte den delen av det interna minnet som du kan spara på)

    3. du kan göra en backup på hela android biten av systemet i CWM, men den backupar inte dina egna låtar/bilder/random på interna eller externa minneskortet, dom får du kopiera till datorn eller nått :P

    4. TB backuper sparas på det interna minnet, CWM backuper sparas på det externa minneskortet


    Tack för saxningen från wikipedia, intressant läsning! betyder det att "hårdvaruacceleration" innebär att programmen kommunicerar direkt till hårdvaran istället för att göra det via kärnan(kerneln)? (någon som vet? XD)
     
    Last edited: 24 apr 2011
  14. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    TB backuper sparas på det interna minnet...Den saken har jag inte tänkt på. Nu tillhör jag de lyckliga som inte haft ett enda problem med min x2 så har inte sett vitsen med att byta ROM ännu, väntar så klart på Cyanogen, men om jag kör wipe så raderas väl ALLT på interna minnet eller är jag ute o cyklar som vanligt? :)
     
  15. kent_

    kent_ Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    yes, allt på interna men inget på minneskortet.
     
  16. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    va? nej. inte för mig iallafall! /sdcard/ och /sdcard/_ExternalSD/ har varit orörda för mig alla gånger jag wipat och installerat nytt. dock så rensas /sdcard/ för mig när jag NVFlashade
     
  17. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det är ju lite trixigt att det finns både ett exernt sd och ett internt sd i denna telefonen + minnet för Android och appar. Tror ni menar samma.

    Hårdvaruaccelerering brukar oftast användas när det gäller grafikkortet. Man använder grafikkortet isället för processorn för att göra något. T.ex: kan man få full HD video att rulla på väldigt klena datorer genom att köra det på grafikkortet. När man kör allt med processorn brukar man kalla att man kör det med mjukvara. Så kort sagt hårdvaruaccelerering är när man använder en annan del än processorn för att göra något pga. den delen är bättre på just det jobbet. Anledningen man inte alltid gör det är för att det är trixigare att programmera. Så jag alltid har trott det ligger till iaf :D Annars finns ju alltid Wikipedia om jag har fel.
     
  18. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    Av vad jag läser här så all TB backup man har får man manuellt flytta till dator eller externa minneskortet innan man gör full wipe, är jag rätt ute då?
     
  19. runeo

    runeo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du kan ändra sökvägen i inställningarna för TB. Nu står det "Titaniumbackup" där. Byt till "/sdcard/_ExternalSD/TitaniumBackup".
    Har skrivit till Joel, och han "skall göra"/"har gjort" det enklare.
     
    nobad gillar detta.
  20. sickdroid

    sickdroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen!
    har varit borta ett tag, men har läst lite och funderar på Fearkills ROM, och tack för beskrivningen. Är som sagt en riktig noob, vet inte ens vad det är extera SD-kortet är för något!
    Ska läsa på lite mer innan jag sätter igång och pillar, så ingenting går snett!
    mvh

    EDIT: stavfel