Byta solida däck

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Saimon, 8 apr 2020.

  1. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst och funderat och läst och funderat så tror jag jag att jag har hittat en scooter som passar mina behov, en dualtron raptor 2. Det enda som avskräcker mig lite är att jag inte vet om jag skulle kunna byta de solida däcken när de väl slitits ut. Läste nånstans(kanske här på Swedroid) att det finns dem som slitit ut däcken på 70ish mil. Zero 8x har väl delbar fälg som jag antar underlättar vid ett byte men raptorn verkar inte ha det. Raptorns betydligt lägre vikt gör att jag hellre vill ha den framför zero 8x. Är det någon av er som har bytt solida däck och kan berätta om det är jävligt eller genomförbart? Jag har inte tummen mitt i handen men har inte tillgång till verkstad med press eller specialverktyg. Eller finns det någon här som har solida däck som kan berätta hur länge de håller?
     
  2. Majko

    Majko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5
    Att slita ut däcken på 70 mil är en överdrift. Dualtron bytte leverantör av Raptors däck för ett par år sen (från Risingsun till Yuanxing) - innan bytet var däcken mjukare men slets ut betydligt snabbare. Men det beror ju såklart på vart du kör. Trots stötdämpningen så är Raptor en scooter som definitivt gör sig bäst på asfalt iom de numera ganska så hårda däcken (det blir rätt skakigt offroad). Kör du mycket på grus går det snabbare. Jag har bytt däck ett par gånger och har kört, i runda slängar, 350 mil sen jag köpte den.

    Att byta däck är såklart inte busenkelt, men det går bra att göra hemma om du har lite tålamod och gärna några platta skruvmejslar att bända med. Du lär bli lite svettig Det kan ta några försök innan du får till det, speciellt första gången, tills du hittar rätt teknik. Men det är fullt möjligt att göra själv - dock kan det hjälpa att ha en polare till hjälp. Ett knep är att värma däcket innan du sätter på det (ett par minuter i kokande vatten), då det blir mjukare av värmen och därför lättare att få på navmotorn. Silikonfett är också oumbärligt (på sprayburk - finns på Bauhaus och lite här och där). Med tanke på att man inte behöver byta så ofta är det helt klart värt besväret! Sist jag gjorde ett byte tog det ungefär en timme allt som allt, från att jag började skruva loss hjulen tills att de nya däcken satt på plats.

    I övrigt kan jag verkligen rekommendera Raptor! Jag trodde inte att jag hade tummen mitt i handen heller, men har lärt mig mycket sen jag skaffade den (som att byta motor, byta styrenhet, installera extra belysning, etc).
     
    bernard gillar detta.
  3. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för svar!
    Jag kan tänka mig att med luftdäck så är det lättare att byta men man kanske får byta oftare ist pga punktering.
    Då får det nog bli en sån:)
    Bänder man av det gamla däcket också eller sågar man?
     
    bernard gillar detta.
  4. Majko

    Majko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5
    Ja, det är magiskt att slippa oroa sig för punka. Det lär ju suga att behöva leda hem en punkterad elscooter 2 mil, t ex. Jag har tryckt av dem utan problem. Spraya med silikonspray så att det kommer in mellan däcket och navmotorn så får du tillräckligt med glid, men annars går det ju att skära bort det med en vass kniv.
     
    Saimon och bernard gillar detta.