Byta till Apple

Diskussion i 'Allmänt' startad av sunkhead, 10 jan 2013.

1. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Detta.

Swiftly written with magic flow

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De är kul att folk jämför Android mot IOS rakt av också när de kommer till vissa scenarion. Nu pratar jag generellt här. Men med Android så tillåts att appar ligger och drar 100% CPU i bakgrunden om Appen kräver detta. Det gör inte IOS. Det är klart detta är en fördel och en nackdel beroende på vilken situation som detta inträffar under.

Exempelvis en Dropbox användare på Android får alla sina bilder uppskickade automatiskt till sitt dropbox konto eftersom appen ligger igång hela tiden i bakgrunden och laddar upp allt nytt utan att användaren måste starta något.

På en IOS enhet så måste användaren starta appen och själv tänka på att skit ska skickas upp.

Jag vet iaf vilken lösning jag gillar bäst även om de kan innebära att vissa appar tillåts bete sig dåligt och dra en massa ström. De är liksom inte Androids fel att de finns appar som är dåligt optimerade/kodade.

Edit: Tillägg

Men allt detta med bakgrundsprocesser tar ut sitt pris i batteri och kan i vissa fall göra enheten slöare. Allt beror på Apparna som är igång och vad exakt dessa appar gör för något. När exempelvis en användare brukar klaga på dålig batteritid så är de nästan alltid pga en app som ligger igång i bakgrunden och utför en massa skit som väcker telefonen eller så är de en app som är i bakgrunden som har ballat ur efter X antal timmar och börjat läcka minne och segar ner hela enheten. Det värsta är när detta inträffar med OEM-tillverkarnas systemappar/drivrutiner. Samsung som jag har bäst erfarenhet har haft ett par såna sköna appar. Men de har ju faktiskt inget med Android att göra. Det är ju upp till både Apputvecklarna och tillverkarna att dom provar sin skit grundligt. På vilket sätt är de Googles fel om samsung släpper en telefon med dåliga Wifi drivrutiner som får blåtand att balla ur? "Jävla skit android bara kraschar hela tiden".. Folk tycks inte fatta att det är extremt sällan som Android i sig är felet. Utan de är tillverkarna som inte har fått ordning på allt än. Välj då en annan tillverkare eller köp en Nexus lur och sluta klaga typ!

Alternativet är att göra som Apple. Man tillåter inget i bakgrunden alls eller väldigt lite. Är det ett bättre alternativ då? Sure batteritiden lär ju bli bättre men du förlorar ju massa flexibilitet och funktionalitet på kuppen.

Med allt detta sagt så tycker jag att alla som inte orkar, är för dumma, är för ointresserade eller är allmänt inkompetenta eller gillar inte att lära sig hur saker funkar att välja en iphone. Den är tråkig, den kommer förmodligen aldrig få all funktionalitet som en android men du kan ringa med den och du kan skicka dina sms.. du kan också köra dina appar så länge dom inte ligger i bakgrunden. För alla andra så finns Android eller övriga alternativ.

Min förhoppning är att Android utvecklas mer och blir bättre på att identifiera dåliga appar för att begränsa eller strypa dem så man liksom lappar över på systemnivå. Fast just nu är inte fokus på att få absolut högst finish på allt utan utvecklingen går så snabbt just nu att det kommer bli lite växtvärk och andra jobbiga element under resans gång men de kommer bli bättre. :)

Last edited: 10 jan 2013
    Gavin_Gadget, Kame_boy, Exxpert och 3 andra gillar detta.
  3. polonius

polonius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Håller med kendobendo, det som är lite "irriterande" ibland är att vissa apps läcker mem, men det finns tweaks om man nu orkar läsa på lite och starta igång hjärnan och på köpet lär man sig lite.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 342
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon: