Byta till punkteringsfritt bakdäck?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av simsthlm, 10 maj 2022.

  1. simsthlm

    simsthlm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej hjärntrusten!

    Jag har en Janobike T10 med 2.5x10 däck med innerslang. Jag får punktering rätt ofta och det kostar skjortan varje gång så jag har bestämt mig för att installera ett punkteringsfritt däck. Vet knappt var jag ska börja. Elsparkcykeln är köpt från Kina (Banggood) och valet av däck verkar vara väldigt viktigt där däcken varierar från modell till modell. Jag har fått uppfattningen att det inte räcker med att jag köper ett punkteringsfritt däck med samma storlek (dvs 2.5x10 tum).
    Hittade denna sida: Janobike Cts 10 Inch Pneumatic Tire Solid Wheel For Electric Scooter - Buy 10inch Inner Tyre,10inch Outer Off Road Tyre,Mini 10 Inch Tyres Product on Alibaba.com

    Men jag behöver snabb leverans (sommaren i Sverige är kort!) och hade mycket hellre köpt ett punkteringsfritt däck i rätt storlek någonstans i Sverige eller åtminstone med leverans till Stockholm inom max 10 dagar. Behöver dessutom hjälp med att installera det. Kan någon kunnig och hjälpsam själ tipsa om inköpsställe och serviceverkstad (i Stockholm) som kan ombesörja monteringen?

    Allt gott !
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så länge dimensionerna är samma kan man i regel köra på vilket däckmärke som helst. Normalt sett är de inte tillverkarspecifika, men det finns kanske undantag.

    Det finns sedan två olika typer av punkteringsfria däck. Dels solida däck, där hela däcket är gummi rakt igenom, som det du länkat till.

    Sedan finns också "tubeless-däck", där insidan av däcket är täckt av en vätska som tätar hål om de skulle uppstå (dock kräver det att fälgen sitter så tätt om däcket att sealentvätskan inte riskerar rinna ut).

    Tubeless har ungefär samma egenskaper som ett däck med slang. Dvs lågt rullmotstånd, låg vikt och bra dämpning. Solida däck dämpar sämre, väger mer och har mycket större rullmotstånd.

    Men du kan använda sealent med slang också, det blir bara inte riktigt lika robust, men då slipper du kanske byta slang så ofta. Testa spruta in sealent i slangen och pumpa sedan upp och se om det håller kan, kan ju vara värt ett försök kanske?
     
    Last edited: 10 maj 2022
    simsthlm, Rospigg och Skinksallad gillar detta.
  3. simsthlm

    simsthlm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Först och främst stort tack för ditt utförliga svar Bernard.

    Har du tips på var jag kan köpa in "sealent" i Stockholm? Hittade detta (funkar det?): Punkteringsskydd Zéfal Sealant | Clas Ohlson

    Men om jag förstår det rätt så kan jag inte spruta in den vätskan i en slang som redan har ett hål...?

    Mvh Simon
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Någon i recensionen skriver att de fixade en punktering på det här viset, men det är trycket vätskan pressas ut genom det lilla hålet som gör att det tätar, så på en slang utan tryck borde det inte fungera(?). Jag har dock aldrig testat själv.

    Så här skriver han i recensionen:

     
    Last edited: 15 maj 2022
    simsthlm gillar detta.
  5. simsthlm

    simsthlm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för länken. Ska göra så som han gjorde. Funkar det så har jag besparat mig en hel del tid och pengar. Återkommer här med resultatet.

    Ha det fint och återigen tack för info och tips!
     
    bernard gillar detta.
  6. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    En vän bytte sitt bakhjul till ett solid-däck när han fick punktering vilket fick den oönskade effekten att bakstänkskärmen gick sönder på mitten istället. Antagligen pga mer vibrationer och att scootern inte var designad för solida hjul. Bättre att se till att däcken har rätt lufttryck.
     
  7. ruttenbanan

    ruttenbanan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Efter gjort dagar av research så fick jag ihop dessa råd från reddit: Mjuka däck är bäst, gå aldrig under 45 psi på däcken, punka beror ofta på för lågt psi. Fyll däcken med slime / sealent Punkteringsskydd Zéfal Sealant | Clas Ohlson i förebyggande syfte men också om du redan fått punka

    Allt du behöver finns med i förpackningen. Du kan se här hur du gör
    View: https://youtu.be/BeWSrtxkXmY
     
    Last edited: 17 maj 2022
    Kimball gillar detta.