Fråga: Byta ut Samsung Kalender TILL Google Kalender. Hur gör man?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Tcip, 30 sept 2019.

  1. Tcip

    Tcip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hej alla!

    Jag försöker att byta ut Samsung Kalender, till Google Kalender. Men jag vet inte hur man gör det. Först så tänkte jag, att det kanske är som på Windows 10. Man öppnar bara "standardappar" och fixar det där. Men där stod det inget om kalender. Jag gick in där igen (url: Inställningar / Appar / Standardappar) och tryckte på "Ange som standard". Letade upp Google Kalender och tryckte på den. Och letade efter något i stil med "Använd denna app som standard". Kunde inte hitta det. Sen testade jag att stopp tvinga både Samsung och Google Kalender. Tänkte om man kanske behövde göra det. Så dom inte köra i bakgrunden, det kanske hindrade dom från att ge mig någon tydlig alternativ om att byta standarden för kalendern. Men gick inte i heller. Så då tänkte jag, jag har sett ett alternativ när man long press en ikon. Det kanske skulle göra susen. Alternativet är "inaktivera". Jag är väl medveten om vad det innebär på en dator. Men osäker om det är detsamma på en telefon. T.ex kommer appen att automatiskt uppdatera sig själv, som alla andra appar gör (alltså, uppdatera as in. Hämta ev ny version från Google Play). Får man notiser från appen? Men tyvärr så fick jag inte lov att inaktivera den i heller. Antar att det var för det är Samsungs app, "bloatware". För jag kan inte avinstallera appen i heller. Så. Nu har jag slut på idéer.

    Btw. Jag är inte så insatt i Android telefoner. Då jag kommer från Windows Phone telefoner, som tyvärr floppade rejält. Min telefon är en Samsung Galaxy S8 med Android v9. Alla appar är up-2-date.

    Detta är mitt första inlägg i detta forum :innocent:
     
    R3b0rn gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Beror lite på vad du är ute efter.
    Om du ska flytta över kalender innehållet från en till den andra eller bara använda Google kalendern som primär kalender.

    Låter som det är det senare du vill, då antar att du har lyckats flytta allt till Google kalendern.

    Tycker egentligen du har gjort allt du behöver göra. Välja Google kalender som standard app, försöka avinstallera eller inaktivera Samsung kalendern.

    Förstår att du helst hade velat avinstallera Samsung bloatware men om det inte går så är det bara ignorera appen i fråga, just don't use it.

    Du kan välja att ta bort notifieringar från Samsung appen också om det är så att du inte lyckas inaktivera det. Inaktivera är att appen inte går igång eller körs i bakgrunden. Vet inte om appen hämtar senaste versionen från Play butiken eller inte men eftersom du inte är intresserad av att använda appen så spelar det ingen större roll.
     
    R3b0rn gillar detta.
  3. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    @Tcip@Tcip Först och främst, välkommen till Swedroid!

    Jag hade länge samma problem som dig, och min lösning blev att jag med hjälp av dator och terminalkommandot adb avinstallerade Samsungs kalender helt och hållet. Finns massor av guider hur man går tillväga en googling bort, återkom om du inte lyckas så ska jag försöka guida!
     
    R3b0rn gillar detta.