Problem: Ca 24 timmar batteri med minimalt användande

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Magnus Esko, 28 nov 2011.

1. Magnus Esko

Magnus Esko Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har nyligen köpt en S2 och fast jag knappt använder den nå så slukar den batteri. Jag har Wi-Fi på men BT, GPS och Sync är avstängda. Enligt Battery Usage så tar Android OS nästan 90% av batteriet. Är detta normalt?

2. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det är säkert normalt när den är helt ny. Fast jag tror det finns 2.3.5 i Kies att uppgradera till, kanske är bäst att göra det. Sedan tar det ett antal laddningar innan batteriet är helt bra.

Magnus Esko gillar detta.
  3. Magnus Esko

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

OK, tack. Är det bäst att plugga ur laddaren när den är fulladdad eller ska man låta den sitta i längre.

4. Joww

Joww Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur mycket har skärmen varit på då?

5. Joww

Joww Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Min uppfattning är att om man har telefonen avstängd på natten och laddar den typ 8 timmar varar batteriet mycket längre än om telefonen ätt på när den laddas fast man laddar till den är fulladdad.

6. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Jag laddar min telefon varje natt så länge jag sover vilket medför att den är fulladdad ganska länge med kontakten i. Det bästa är att dra ur kontakten när den är fulladdad för att minimera på slitningen.
    Och man ska absolut inte ladda ur batteriet helt vilket många gör fel.

Charging Lithium-Ion Batteries

7. Magnus Esko

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mindre än en timme. Skärmen uppgår bara till 5% av mitt batteri-användande.

8. Magnus Esko

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Funkar alarmet om telefonen är av?

9. Magnus Esko

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har ännu inte laddat min över natten, skulle inte förvåna mig om jag vaknar av signalen när den är laddad. Jag har koll på Li batterier. Fast jag undrar hur bra koll telefonen har på nivån om man inte laddar upp den och ur den ordentligt iaf en gång.

10. skipunk

skipunk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Stäng av wifi. Vissa routers gör att telefonen drar mycket batteri.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. tokayto

tokayto Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag använder min 3 dagar med normal användning. Har siyah kernel , Litening Rom och använder Juice Defender Ultimate. Wifi är på när skärmen är på eller så fort man får nånting som tillhör till wifi. Har inte ändrat CPU inställningar.

12. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nu har jag inte S 2 utan gamla SGS. Men min drar mycket batteri när wifi är på. 2-3 gånger mer än om det är av. Och det gäller oavsett jag är hemma vid min router som är känd för att vara kass för telefonen (Dlink 655) eller ej. Det räcker att wifi är på.

Men, det står inte att Android OS har dragit en massa på min telefon.

Har du startat om? Annars kanske du kan kolla om du installerat någon app, eller lagt dig någon inställning som gör att telefonen inte vilar. Jag hade i början flera appar med ringsignaler och annat, trodde att de bara låg där och att jag kunde välja signal och så var det bra. Men de var aktiva på något sätt, och gjorde så att batteriet sögs ut fort. Märkte stor skillnad när jag tog bort dessa appar. Man kan ju ha svårt att tänka sig att appar som bara innehåller ringsignaler är aktiva, men det var de tydligen.

Har sedan haft problem med lite olika appar, t.ex. Viber drog hur mycket som helst (på hela familjens telefoner av olika slag). Skype drog också hur mycket som helst. Whatsapp däremot drar nästan inget.

13. hermaniii

hermaniii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Känns som du skrämmer folk med det där påståendet.

Tycker det är mer rätt om man säger ladda ur batteriet är lika farligt som att ladda den fullt. En annan sak om man ska låta telefon ligga oanvänd ett år då ska den inte vara urladdad men inte heller fulladdad. Därför man får telefonerna halvladdade för det mår dom bäst av.

Brukar försöka ladda ur batteriet ibland mest för jag tror mobilen får bättre koll vad som är max/min så procenten stämmer bättre.

Sen att ha sladden i under natten spelar inte så stor roll så man ska orka bry sig om det. Det man kan tänka på är att inte spela värsta spelet med sladden inkopplad för värme + ytterlägena är farligast för batteriet.

14. Magnus Esko

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testade att installera Juice Defender på standard inställningarna men det verkar som att telefonen drog mer ström då. Idag har jag haft en väldigt inaktiv dag med telefonen. Android OS har stått för 95% av strömmen. Efter 19h 45min ville den att jag skulle plugga in laddaren igen.

Jag ska testa att stänga av WiFi å se vad som händer med batteritiden. Jag har en D-Link DIR-635 router å jag har varit hemma hela dagen.

Vad gäller installationer så har jag knappt laddat ner något ännu. Det jag kan tänka mig drar lite ström är Facebook, men den kan inte synka ofta för meddelanden dyker upp mycket senare på telefonen. Under running services har jag 14 olika grejer, Facebook är den enda jag själv installerat.

15. Madman

Madman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har stora problem tillsammans med min D-Link DIR 655. Har jag wifi på så ÄTER den batteri.
    I normala fall när jag inte kör wifi pluggar jag ur den ur laddaren cirka kl 6.30. När jag slutar jobbet vid 16-17 så brukar jag ha minst 95% batteri kvar. Då har jag bara surfat lite lätt, kollat kalender och lite så. (Touch x-treme rom, kg5, ninphetamine kernel)

Mitt råd är, stäng av wifi, starta om telefonen, ladda den fullt och sedan testa hur bra batteriet håller under en dag utan att aktivera wifi över huvudtaget!

16. Magnus Esko

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När jag stängde av WiFi så laddade telefonen mycket snabbare och efter ca 17 minuter så tar Android OS bara 23%. Ser ut som att jag kan ha hittat problemet. Får se hur mycket ström som är kvar efter natten.

17. Magnus Esko

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

WOW! Efter 50+ minuter så har jag fortfarande 100% batteri kvar :D

Jäkligt synd att det är min router som är problemet.

18. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Men jag har problem med wifi även om jag inte är i närheten av min router. Trots att jag har just en DIR 655 alltså. Om jag går hemifrån med wifi på, så drar telefofen 2-3 gånger mer ström än om jag har wifi avslaget.

Så för mig är det "wifi påslaget" som är problemet som det verkar, inte routern. Fast det lär man väl lätt kunna ta reda på om det gäller en själv. Prova en dag med wifi bara där du inte har den där routern, och en dag helt utan wifi på.

19. Magnus Esko

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

98% kvar efter 9 timmar. Det är med både wifi och packet data avstängt. Det är ju en enorm skillnad. Jag får väl testa hur mycket wifi drar när jag inte är hemma någon annan dag för nu är jag förkyld. Tack för hjälpen :)

Förresten så är det grymt trevligt att skriva på den här stora skärmen. Går ju mycket fortare än på en 3,5".

20. hermaniii

hermaniii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har en dir 655.
    Och för mig drar det ca 10%/h idle med wifi och typ 5%/h idle med paketdata.

Men orkar inte hålla koll på det och vara orolig att jag missar slå av så jag kör med juicedefender. Men funkar inte vad jag kommer ihåg med gratis version så köp iaf den billigast eller så fixar nog gratis versionen av green power det där problemet med.