Canal Digital Android TV - Oneplace

Diskussion i 'Android TV' startad av bernard, 9 nov 2017.

  1. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Men boxen har väl inbyggd Chromecast? I så fall är det väl bara att casta Netflix från mobilen/surfplattan.
     
  2. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER


    View: https://youtu.be/Dh7ruDh-Oco
    här är testet jag sett. Det är på danska. Dom lyckas inte casta Netflix.
     
    bernard gillar detta.
  3. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Ni som är oroliga över Netflix , jag kör Netflix via min Tv, varför gör inte ni det ? Den måste väll ej ligga i boxen ? Eller missar jag något ?
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Finns garanterat hushåll som saknar den funktionen och kanske även en Chromecast. Alltid smidigt om "allt" är samlat i en och samma enhet. En fjärrkontroll och inget annat att hålla koll på. ;-)
     
  5. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Jo det är klart smidigast, men dom som hänger här på detta forum misstänker jag att dom redan har det mesta i prylväg :)
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vispen74 och Ripleyonline gillar detta.
  7. boa16

    boa16 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet om man kan spela in på en usb hd som på smart boxen?
     
  8. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Ingen av dem verkar ha hörlursuttag i fjärrkontrollen va?
    Det är en finess som jag använder mycket på min Shield TV
     
  9. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Enligt vad jag läst på minhemmabio.com så funkar det inte med extern HD
     
  10. boa16

    boa16 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Synd! men ok då vet jag.
     
  11. ElakaArne

    ElakaArne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det ska komma i en senare uppdatering enl. CD
     
  12. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Jag har precis kopplat in min box nu.
    Första intrycket är smidig installation, som med hjälp av mobilen hämtar hem alla nödvändiga inställningar med wifi och mitt google-konto (ballade ur första försöket och hängde sig dock, men bör inte hända för alla)

    En viktig detalj är att man kan använda sin gamla hårddisk om man hade den föregående boxen. Samma format på hårddiskarna :)

    Najs: boxen hittar min 8bitdo-kontroll. Från början ville den inte ansluta men nu funkar det prima! :)

    Fantastiskt: jag kan spela in fyra kanaler och se på en femte. Det verkar inte fungera under vilka omständigheter som helst dock, vet att vissa kanaler gick att se på gamla boxen om alla tuners spelade in samtidigt.

    Märkligt: det går att ansluta Netflix via chromecast-funktionen, typ. Det kommer en netflixlogga på tvn, och tre prickar som rör sig indikerar att Netflix laddas. Efter ett tag kommer det ett felmeddelande. Känns som att de helt enkelt inte lyckats få det att lira än bara. Beror tydligen på att Canal Digital har inte slutit avtal med Netflix och har därmed ingen licens. Värdelöst. Genom att sideloada en modifierad Netflix APK som inte kollar om enheten har stöd så går det köra Netflix, men då går det inte att få 4K och att casta fungerar inte då heller.

    Dåligt: bilden blir svart i några sekunder med jämna mellanrum, ca var femte minut när jag castar från viaplay. Startade om boxen helt (drog ut sladden) fungerar bra nu.

    Dåligt som satan: bara en favoritlista för kanaler. I vår familj har vi bara en lista så det gör inte oss något men jag kan tänka mig att många andra kommer stora sig enormt. Vidare är det egentligen ingen egen favoritlista som man lägger in favoritkanalerna i, utan de kanaler man valt som favoriter lägger sig överst i listan och det går även att sortera ordningen på favoriterna. Detta är lite störigt då det inte går att pila uppåt från SVT1 och hamna längst ner i favoritlistan (där barnkanalerna ligger). Dessutom får inte favoritkanalerna det nummer som de har i favoritlistan. Vilket innebär att man inte kan göra som vanligt och trycka 50 för man är van att Nick Jr ligger där i favoritlistan, istället måste man plugga in varje kanals riktiga kanalplatsnummer. Usch.

    Dumt: pausade program får en transparent overlay med information, precis som i youtube. Efter man tryckt igång igen så tar det typ 10 sekunder innan man ser något. Försvinner om man trycker på tillbakapilen, så det är inte hela världen. Men ändå.

    Också dumt: ingen dedikerad knapp för att ta sig direkt till programguiden. Det kräver tre knapptryck innan man är inne. Jag förstår deras tanke med att samla allt material under Canal Digital-knappen för att inte plottra ner kontrollen för mycket, men varför valde de att "TV" ska markeras by default när man trycker på den? Trycker man OK på den fliken så hamnar man ju direkt i tv-sändning bara, om man nu inte redan var där från början så är man nog mer intresserad av att komma till programguiden för att välja program. Eller?

    Störigt: detta har inte med Canal Digital att göra, men precis som med Nexus Player och förmodligen alla Android TV-enheter så nyttjar väldigt många appar de allra yttersta kanterna av bilden för att visa olika saker i gränssnittet vilka inte syns om man kör vanlig 16:9 på tvn. Och på min tv kan man bara ställa in "endast skan" för den pågående sessionen och måste därför ställa in det VARJE gång man startar tvn. Kanske är detta bara ett problem med äldre tv-apparater?

    Konstigt (dåligt?): jag råkar med jämna mellanrum ut för att bilden blir svart i ett par sekunder. Trodde först det var sändningarna men har märkt att det gäller allt man kan göra med boxen. Osäker på om det är min box allena eller om det är kombinationen där min soundbar agerar hdmi-hub till tvn. Visar sig vara soundbaren, efter test med hdmi direkt i tvn så fungerar det utan problem. Så nästa soundbar blir inte LG i alla fall :)
     
    Last edited: 24 mar 2018
    bernard gillar detta.
  13. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Jag kan köra via chromecasten eller via soundbaren, men jag vill bara slippa byta source. Det känns helt enkelt dumt i hela huvudet att det inte funkar out of the box.
     
  14. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Tror att denna box blir bra till slut. Som CD säger nu när det är en Android box går det fortare att fixa uppdateringar än med dom gamla. Kan dock tycka att dom slängde ut boxen lite för tidigt. Har haft min hemma i snart en vecka, men ej installerat den. Väntar på första uppdateringen. Anledningen till att jag ville ha boxen var ju pga inspelningarna. Och just inspelningarna strular så vitsen att använda den är noll just nu. Spelar in rätt många program under en vecka, så vill ju att det funkar.
     
    bernard gillar detta.
  15. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Ny uppdatering ute nu som ska råda bot på en del av problemen, ska försöka uppdatera när jag vet mer.

    Saxat från minhembios forum:

    Hej

    I morgon ca 02:00 natten till onsdag lanseras en ny uppdatering till OnePlace.

    Version
    v5.13

    Canal Digital app
    1.0.57002

    Uppdateringen innehåller förbättringar för epg/inspelningar och en del buggfixar/text-uppdateringar.
     
    Last edited: 20 mar 2018
    bernard gillar detta.
  16. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig använt Canal digitals box men har en Android TV hemma. Skulle det vara möjligt att plocka ut apk:n från deras box eller är systemet låst och/eller för integrerat för att det skulle gå att använda den på andra enheter?
     
  17. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

  18. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det bör man nog kunna göra. Är den nedlåst till endast deras box går det nog att patcha bort det låset. Om någon dumpar APK-filen kanske jag kan undersöka saken om jag får tid över innan semestern.
     
    antonholmstedt och Vispen74 gillar detta.
  19. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Någon här som har en Canal digital-box hemma och som är sugen på att dumpa apk:n så att blunden kan ta sig en titt? :)
     
    Vispen74 gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För den som har en box är det bara att välja att ta backup på alla appar/tjänster som heter något med "Canal Digital" eller dylikt genom appen Solid Explorer (Android TV-kompatibel), och sedan ladda upp till GDrive eller dumpa på USB-minne.
     
    Vispen74 och antonholmstedt gillar detta.