Car Dock + Spotify + 3.5mm-jack

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av DrLaban, 19 sept 2010.

  1. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag insåg en rätt irriterande sak med bildockan i helgen och jag undrar om någon annan av er råkar ut för samma grej;

    * Sätt Nexusen i bildockan
    * Sätt Dock-inställningarna till aktiverad "Phone calls" och avaktiverad "Music and media"
    * Plugga in en förstärkare genom 3.5mm-jacket
    * Starta Spotify
    * Kör igång en låt

    Mitt resultat: Volymen sätts per automatik till max, med en satans massa skorrande som resultat. Volymen går nu inte heller att påverka på något sätt alls. Det är max volym eller ingen musik alls som gäller.

    Förväntat resultat: Jag borde kunna ställa in volymen, antingen före eller under tiden telefonen är dockad.

    Har ni samma trubbel?
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Menar du att Spotify inte räknas som "Music and Media" i detta fallet, utan att det spelas upp på dockan istället?

    Jag har inte testat så mycket, men jag hade också problem i vissa uppställningar har jag för mig, med att det inte gick att ändra volymen på vissa program och så...

    /Söder
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Mja, i precis i det här fallet använder jag en 3.5mm-till-kassettbandspelare-adapter, då jag inte har CD i bilen (och adaptern funkar klockish i övrigt). Så därför ser jag till att dockan inte får spela upp musiken genom den externa dock-högtalaren utan överlåter ljudet till, i det här fallet, 3.5mm-pluggen.

    Jag kan inte kontrollera volymen på Spotify alls när jag har pluggat in adaptern, den kör max volym så fort jag kopplar in något i 3.5mm-jacket och det låter åt fan.

    Nu när jag tänker efter _kanske_ man kan använda sig av pluggen även om man låter "Music and Media" vara aktiverat för dockan. Möjligtvis att man då får volymkontrollerna att funka helt plötsligt. Jag får prova för det är först nu jag kom på att det kan finnas en sån möjlighet.....
     
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag tror det är som så, att du inte kan ändra volymen på "telefonen" när den sitter i dockan. Detta får man göra i systeminställningarna eller med Audio Manager eller nått sånt.

    Själv hade jag problem ett tag, att jag inte ens kunde ändra volymen på Maps Navigation, när jag hade inställt på att ljudet skulle vara i dock:an, men jag vet inte hur det blev med det sen. Satte den på Mute och har sedan inte använt den så mycket.

    Jag väntar på att skaffa in en AUX-ingång i bilen, och sedan får ju bilens stereo sköta volymen. Borde inte skorra mer för att telefonen har en viss volym för UT tycker jag.

    /Söder
     
    Last edited: 20 sept 2010
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jo, jag blev också rätt lack på att inte kunna ändra volymen på Nav och satte den på mute jag med. Tråkigt att det inte är helt genomtänkt med det här. Nog för att dockan har en del kvaliteter, men det är ju ett par rätt stora brister och konstigheter med.

    Just det här tänkte jag med, men det verkar som om när telefonen hamnar i dockan så sätts volymen till max och av någon anledning blir ljudet klippt och skorrat. När man tar ut telefonen ur dockan sätts volymen tillbaks automatiskt och skorrandet försvinner... Drygtdrygtdrygt.