Problem: Case Story: "Ej registrerad på nätverket"

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Moonalisa, 14 sept 2012.

  1. Moonalisa

    Moonalisa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej hej forat

    Brukar inte direkt skriva här, men tänkte att jag skulle göra en god gärning och skriva en lite miniblogg hur problemlösningen på min Galaxy S2 går.

    För ett par månader sedan kom jag över en Galaxy S2 i andra hand. Dessvärre fick jag inte kvitto eller dylikt på köpet men jag hade ingen anledning att tro att telefonen var olaglig på något sätt. Dessutom är den olåst.

    Till en början fungerade telefonen utmärkt på alla sätt. Mycket trevlig lur i allmänhet. Flytta ett par månader till England och tog med telefonen dit dör den också fungerade alldeles utmärkt. När det sedan var dags att flyga hem började problemet. I samband med att jag startade telefonen på flygplatsen i sverige kom meddelandet upp "mobile network not availble" (kan ha fel på den exakta formuleringen, men ungefär så. Minns inte formuleringen när man bytte språk till svenska). Felet kommer upp när man försöker ringa någon, skicka SMS eller något annat vad som helst.

    Försökte göra lite efterforskningar på nätet men hittade inget superkonktret. Lite spridda rekommendationer att fabrikåterställa telefonen, kontrollera simkortet, reklamera telefonen mm.

    *Testade att fabriksåterställa telefonen. Fungerade icke!
    *Simkortet fungerar utmärkt i andra telefoner och andra simkort fungerar inte i telefonen, mao är det ett telefonfel.
    *Gick med telefonen till Telia och visade dem problemet. De konstaterade ovanstående och sa åt mig att reklamera telefonen.

    Jahapp, inte mycket att göra. Kanske har telefonen spontant dött av den farliga strålingen i flygplanet. Behöll den i alla fall och använda den som lite mediaspelare (Spotify) och liknande eftersom WiFi fortfarande fungerar bra.

    Det intressanta hända i veckan när jag åkte tillbaka till England. Provade att sätta tillbaka simkortet i telefonen och vips så fungerade den bra igen. Iofs via roaming (inte dataroaming) men den fungerade och jag kunde ringa till Sverige på den. När jag sedan landade i mitt kära hemland igen var problemet tillbaka.

    När jag försöker ringa står det "Ej registrerad i nätverk".
    När jag försöker ansluta till Nätverksoperatör: Tillgängliga nät Telia står det "Kan inte ansluta, försök igen senare". Samma resultat när man kör "Välj automatiskt".

    Har letat lite mer på nätet och forum och hittat fler som har samma/liknande problem men inga lösningar. Har uppdaterat programvaran och kör nu 4.0.4. Ska gräva vidare, uppdaterar denna post när jag hittar något användbart och om någon har förslag på vad man kan göra som INTE innebär att jag behöver reklamera telefonen får ni gärna posta.
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Kan ju inte skada att pröva flasha in ett nytt modem! ;) Eller att pröva någon AOSP (Cyanogenmod eller liknande). Pröva dessutom att klicka runt mellan de här menyerna:

    1. tryck menyknapp
    2. välj "settings"
    3. välj "wireless and network"
    4. välj "mobile networks"
    5. välj "network mode"
    6. välj "gsm only"
    7. Välj "network mode"
    8. välj "gsm/wcdma(auto mode)"
     
  3. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tycker de låter som telefonen har blivit stöldspärrad i nätet. Du kan alltid kolla med operatörerna och se om så är fallet. Du får ge dom ditt IMEI. Ring *#06# på din lur och läs upp detta nummer för Operatör/Polis och kontrollera, just incase.
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Men då borde väl mobilen inte ens funka i England, eller? ;)
     
    Moonalisa gillar detta.
  5. Moonalisa

    Moonalisa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har kollat med polisen och telefonen är inte anmäld som spärrad hos dom men tydligen kan man spärra den hos operatören utan att anmäla den. Funderar på om jag ska ringa runt till bolagen för att höra hos vilken operatör den var köpt och om den är låst.

    Provade även att bara köra GSM, inte 3G (enligt Arbu11s instruktion), men ingen skillnad.
     
  6. Knasgas

    Knasgas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har liknande problem med min mobil. Kan ibland få upp "Ej registrerad i nätverk". Problemet löser sig om jag startar om mobilen. Men det funkar att surfa och skicka via whatsapp men ej ringa...vad kan vara fel?
    För ett tag sedan så försökte jag flasha in miui..men det gick sådär så jag flasha tillbaks till orginal igen...felet kom lite efter det..har testat ett nytt sim kort. Kan fallet vara så att jag behöver flasha in nytt modem?

    http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html

    har denna hemladdat om jag kanske skulle testa med den...någon expert som vet hur jag kan lösa detta?
    Tacksam för all hjälp som kan ges....vill ogärna lämna in mobilen på service då dom kanske kan se att jag försökt att flasha den....
     
  7. 199106

    199106 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med min Samsung Galaxy S4... det har funkat perfekt fram till igår och jag har haft telefonen i cirka en månad. Jag har ringt till min operatör (Telenor) och dom testade massa grejer sen skickade dom ett nytt sim kort som jag får på måndag så får se om det hjälper. Jag testade att sätta in mitt sim kort i en annan telefon (iPhone) i början så höll den på leta sedan hittade den nätverk och det funkade. Jag kunde ringa, smsa och surfa. Sedan testade jag ett annat sim kort i min telefon (comviq) och det funkade också. Jag ringde även samsung och berättade om mitt problem och dom sa att detta är ett vanligt problem att jag ska bara fixa ett nytt sim kort så ska det funka, jag hoppas att det är så enkelt. Kan även påpeka att mitt sim kort är klipp till micro sim kort så jag kunde använda den i min S4... klippte den i en butik.
     
  8. 199106

    199106 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Glömde att lägga till att telefonen kan inte vara imei spärrad då jag testade att ringa nödsamtal och det funkade och så har den full bar som e längst upp till höger vid klockan och batteriet.
     
  9. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Detta har hänt mig med nu.
    Köpte (tyvär) en beggad Samsung s2 av en användare här på forumet, visade sig ha detta fel :(
     
  10. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Telefonerna är imei spärrade, du kan alltid ringa nödsamtal oavsett vad. Klart den funkar i England ett annat land.

    Skickat ifrån min Sgs4
     
  11. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Inte med min, har kollat med både polisen och Tele2, imei nr var ej spärrat!
     
  12. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Fast o andra sidan verkar köparen veta om det för nu ignorerar han mina mail helt.
    Synd baar att jag betalade via paypal, så en polisanmälan blir inte svår!

    Synd bara att han inte bodde i stan, hade vart lätt o knacka på hans dörr annars