Fråga: Casta video, android -> smart Tv

Diskussion i 'Allmänt' startad av PragmaJr, 16 jan 2019.

  1. PragmaJr

    PragmaJr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Finns det någon app som gör det möjligt att casta allt som visas i mobilen? In-app videos etc.. förutom YT, netflix etc som har denna funktion inbyggd redan.

    Tänker liksom om det finns en app som kan plocka upp att en video spelas och casta den till TVn?

    Har testat samsungs smart view (screen mirroring) men detta laggar för mycket i både bild/ljud.

    Samsung S9 & en Samsung NU7305 tv är det jag använder, har inte Chromecast.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om skaffar en Chromecast eller någon cast-kompatibel TV eller dylikt kan du ju välja att casta hela skärmen från mobilen på ett enkelt sett oavsett vilken Android-mobil du har (så länge den inte är antik), men video som skyddas av DRM kommer bara bli svart.


    Men vid screen mirroring med Chromecast uppstår också en viss latens. Du kan spela video och så, men om man vill spela något spel blir det jobbigt. Däremot borde ljud/video inte hacka - kan dock vara fördel ju nyare Chromecast-enhet du har (gärna v3), så WiFi-delen är så snabb som möjligt.
     
  3. PragmaJr

    PragmaJr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, tack för svar! Hur väljer jag att casta hela skärmen direkt till Tvn? Utan att behöva använda mirroring?

    Känns ju onödigt att skaffa en chromecast när jag redan har en smart tv, och en telefon som har möjlighet att casta grejer, gäller bara att hitta rätt program känns det som.

    Finns ju olika appar jag hittat som castar mobilens innehåll foto/video, eller video innehåll från URL länkar, dock vill ju jag ha möjlighet att casta video innehåll från andra appar till tvn, exempelvis VLC vilket jag inte fått att fungera från inuti appen
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du har endast alternativet att casta genom Samsungs tjänst för ändamålet till buds om du saknar en Chromecast, och fungerar Samsungs lösning inte bra nog finns det inget annat protokoll du kan använda dig av för att trådlöst skicka en bild till TV:n.

    Du kan inte bara installera en app på TV:n, fullt så enkelt är det inte. Det är därför Chromecasten har kommit till. Den är skräddarsydd för att åstadkomma exakt det du efterfrågar. Finns inget på marknaden som är mer optimalt för just det du vill göra.

    Det är endast med hjälp av en Chromecast du kan välja att specifikt casta en videoström från tex appen VLC i din telefon till din TV. Samsungs tjänst har bara stöd för att klona hela skärmen/skicka allt som syns på den till TV:n, vilket är väldigt ineffektivt om man bara önskar visa en video eller en bild, vilket tyvärr också leder till problem i stil med de du beskriver.


    Vill du göra det du efterfrågar på ett bättre vis har du i princip inget annat alternativ än att gå och köpa en Chromecast. I annat fall får du nöja dig med Samsungs skärmkloning och de brister den lösningen lider av.
     
    Last edited: 16 jan 2019
    sunemangs gillar detta.