Problem: Castning till Chromecast

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av löparn, 24 feb 2018.

  1. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har problem med castning till Chromecast (gen2) från min Pixel 2 (Oreo 8.1).

    Problemet yttrar sig i att castningssymbolen vid vissa tillfällen inte finns tillgänglig i de appar jag castar från (ex. SVT play, dplay etc).

    Det känns som det är relaterat till när en castning varit igång och sedan ska återupptas senare under dagen, då hittas inte chromecasten från Pixel 2:an. Funkar klockrent från iPad och Huawei P10 som jag kör parallellt. Kör med en ASUS RT-N66U router och kollat över inställningar där men då det funkar med andra enheter så vill jag tro att mitt hemmanätverk ska vara grönt.

    Min enda workaround för tillfället är att starta om telefonen, då är det fritt fram att casta igen. Grymt frustrerande (även om jag är lite smått överraskad hur snabbt det går att starta om telefonen).

    Verkar vara ett problem andra har när jag googlar på det men för många verkar det har löst sig med 8.1, men inte för mig.

    Tänkte höra om nån här på forumet har samma erfarenheter. Är det kopplat till Oreo eller Pixel 2?

    Tack på förhand!
     
  2. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Har precis samma router och haft samma problem, men för mej räcker det med att starta om appen, eller wifit eller växla mellan 5ghz och 2,4 Hz wifit för att det ska funka igen. Har lite samma stil med skrivaren som ska gå på nätverket. Får växla mellan wifin ibland för att telefonen ska hitta den.
     
    löparn gillar detta.
  3. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    @bjsu562@bjsu562 tack för ditt svar!

    Tråkigt att du också har bekymmer men skönt att man inte är ensam iaf. Starta om appar funkar inte för mig (tvångsavslutning via inställningar inkluderat) men att starta om toggla på/av wifi på telefonen som du tipsade om verkar göra susen. Tack för detta tips, långt mycket smidigare än att starta om telefonen.

    Men undrar vad det hela beror på, känns ju inte helt klockrent...
     
    bjsu562 gillar detta.
  4. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Ja hoppas nån som är lite mer påläst på wifi och skit löser detta och kan hjälpa oss på traven med en lösning. Inom att det är rätt enkelt att toggla på/av så har jag inte riktigt grävt i problemet helt..:P
     
  5. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Inte säkert att detta hjälper men jag hade problem med gen1 förut att man castade något, sen senare var man bortkopplad. Ibland gick det att koppla ihop igen och ibland gick det inte.
    I vissa appar fanns det ingen castikon, gick man tex till youtube och castade och sen disconnectade så fanns ikonen i appen som den inte fanns i innan.

    Min lösning var först att starta om chromecasten, sen blev det jobbigt så testade stänga och sätta på wifi på telefonen vilket fungerade oftast. Men sen började det också bli jobbigt så testade vidare och kopplade in chromecasten på serviceporten(usb) vilket endel säger att man inte ska göra men efter det så har det inte strulat vad jag kan komma ihåg.

    Mitt fel var då tydligen att jag hade nätadapter till den vilket resulterade att den var igång konstant. Nu sätts den på och stängs av beroende på om tv är av eller på. Ingen aning om varför detta löste mitt problem utan är bara nöjd att det gjorde det.
    Det är väl som all annan elektronik, det hjälper och starta om ibland. :)