CES 2011 - TABLETS i mängder - Länkar/Updates i första inlägget

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av bd85, 5 jan 2011.

1. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Kan man säga någon generell leveransperiod för de plattor som presenterats på CES? Snackar vi Q1, eller dröjer det till slutet Q2 eller Q3?
    Just nu känns det som att efterfrågan på dessa "märkesplattor" är enorm just nu, men utbudet är minst sagt tunt!

2. Wasabi

Wasabi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    wifi only Xoom ska släppas i april om jag inte läste helt fel.

3. Baeckman

Baeckman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Motorola och framför allt Notion Ink i all ära. Jag blev helsåld på RIMs Playbook. Synd bara att den enbart är 7 tum. Skulle bra gärna vilja ha en i 10 tums storlek med en pixel qi skärm på 1366x768 pixlar... Drömma kan man ju alltid. Sedan var det det här med app-utbudet...

Lansering Q1

Spec-junkies... QNX, 1,0 GHz dual core (OMAP 4430), 3 och 5 Mpixel kameror, 1080p inspelning på båda kamerorna, hdmi, touchkänslig ram...

Video från CES
    http://www.youtube.com/watch?v=v-EAQNvybXE&NR=1
    http://www.youtube.com/watch?v=2IYLOMJnDr8
    http://www.youtube.com/watch?v=l2kGsV84SP0

Last edited: 10 jan 2011
  4. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Den verkar riktigt fin, men tyvärr, allt under 10" går bort för min del!

5. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Vart har du hittat den Infon?
    Personligen föredrar jag en wifi only om den blir billigare än en med sim möjlighet.

Men det optimala hade varit om Google kunde släppa en Tab

Rims Playbook såg riktigt vass ut. Det som talar emot den är utbudet av apps.
    Sent from my GT-P1000

6. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Har hört gott om Playbook men det är RIM och dessutom ett nytt OS från dem så inga appar fungerar, blir nog en HC tablet för mig ändå.

7. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Lite kul grej om Motorola XOOM.
    Verkar ska ha en Barometer enligt spec
    http://developer.motorola.com/products/xoom/

Angående wifi only versionen av XOOM

"It's not that we expected the Motorola Xoom to forever be tethered to a carrier, but it sounds like we won't be waiting nearly as long as we did for Samsung's WiFi-only Galaxy Tab. Latin America GM Maurizio Angelone has told Infobae that a WiFi-only version does indeed exist and will first arrive in April -- one month before the 3G version will hit the market. The article doesn't specify if those months are specifically for Argentina or if they apply elsewhere as well, but it does sound like it'll be available sooner rather than later."

8. Sabbe

Sabbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Motorola Xoom finns i en 7 tums variant men jag hittar ingen info om den? Någon som har info om 7 tummaren?

Kommer det släppas några 7 tums tablets med Tegra 2 förutom Motorola Xoom och Dell Streak 7 innan sommaren?

9. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jaså, de har en 7" på G.
    Länk till det påståendet?

Sent from my GT-P1000

10. DkY

DkY Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Första leveransen av "Adam" är på gång ut men har fördröjts då fcc-märkningen inte blivit klar.

Jag väntar på att man ska kunna köpa den igen...

Sent from my Nexus One using Tapatalk

11. Baeckman

Baeckman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jo, man kan ju hoppas att apparna till Playbook ploppar upp fort. Det underlättar ju om det är lätt att porta från någon annan platform. QNX är annars ett rätt häftigt os. Jag testade det lite för sådär 8-10 år sedan.

Vad gäller Android har jag tyvärr inte blivit imponerad av Honeycomb. Jag har faktiskt blivit lite besviken. Jag hade väntat mig mer.

Vad gäller Notion Ink har jag också blivit lite avtrubbad. Visst lite häftigt med ett nytt gränssnitt men det kommer att kräva att apparna kommer där också. Med Honeycomb direkt runt hörnet vill det att alla bitar faller på plats för Rohan och gänget.

Själv hoppas jag på en riktig bomb från RIM. En PlayBook med Android-app kompabilitet... Hehe, nu drömmer jag visst igen... ;)

12. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Motorola XOOM
    Motorola förväntar sig att leverera 700000-800000 enheter kvartal 1.
    4 olika färger ska det finnas att välja på.
    http://www.digitimes.com/news/a20110110PD217.html
    Och enligt denna artikel så är det Motorola och Samsung som har närmast samarbete med Google. Därefter kommer LG och HTC

Någon som är insatt på hur vida den kommer bli lanserad i Sverige eller inte?
    Om inte, hur fungerar garantin vid ev privat import?
    Är en Motorola eller Samsung Tab som känns mest aktuellt. Frågan är bara vilken som kommer till Sverige och när.

Lutar ändå mer mot en Motorola. Galaxy Tab man har nu lämnar endel att önska. Sirap i webbläsaren verkar inte vara ett enskilt problem för Taben utan även Nexus S lider av detta. Dock så lär Kommande Tab inte ha så mycket gemensamt med Galaxy Tab

Ska ändå bli spännande och se vad Samsung har att visa upp på MWC i februari.

Sent from my GT-P1000

13. josåatt

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Oj, höga mål de hade på försäljningen direkt. Konstigt att HTC skulle ha hamnat på efterkälken i samarbetet. Google kanske gör som ordförandeskapet i EU och roterar vem som vilka de samarbetar mest med :-). Tror också vi får mycket mer info på MWC.

Jag tror vi får se en ny Samsung Tab i Sverige långt innan Motorol Xoom tyvärr men skriv till dem och fråga :-)

Teknikringen 20
    Linkoping, Sweden SE-583 30

14. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nja, det där är ingen bra idé. Du kan självklart maila och fråga, men Motorola i Linköping sysslar inte med telefoner, alls. De jobbar med TV-boxar och vet nog inte mycket om vad som händer i telefonvärlden.

15. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jo de hade höga mål.
    Hoppas väl att deras nära sammarbete med Google och att de är först ut med en Tab med en Android version anpassad till 10" ska göra sitt.

Man får väl nästan säga att XOOM är motsvarigheten till Nexus för mobiler?
    Då Google säkert har använt sig av XOOM vid utveckling av HC.
    Är väl det som lockar hos mig, få en Tab där mjukvaran och hårdvaran utvecklad sida vid sida.

Google har väl kört varvet runt snart. HTC - Samsung - Motorola. Undra vilken tillverkare som står på tur för att bli "officiell" lev av mobila enheter med Android.

Sent from my GT-P1000

16. josåatt

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Ja, XOOM fungerade väl som referens för androidutvecklarna som nexus gjort på telefonsidan innan.

Jag gissar att LG står näst i tur för referens-samarbete. De har börjat släppa intressanta telefoner på sistone och är originalmedlem i Open Handset Alliance. Sen är det väl Sony Ericsson därefter eftersom de släppt några android-modeller nu och börjar lära sig av sina misstag.

17. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

varför är alla plattorna 7 eller 10 tum? skulle gärna ha en 12-13 tum hc tablet

18. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag förutsätter att det är användningsområdet som styr storleken. Det du vill använda din platta till kanske inte andra vill.
    För egen del är 7" för litet. Jag tycker att 10" är det bästa av två världar, tillräckligt stor för att kunna surfa m.m. men tillräckligt liten för att man ska kunna handha den på ett smidigt sätt. En 13-tummare med hyfsad batteritid kommer säkerligen bli ganska tung, och då är det inte lika smidigt att hålla i den en längre stund.

Där har du min bild av det...

19. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har nog med storlek/vikt och hur användare vänlig den ska va.
    Tänk på att du manövrera med att flytta/trycka med fingrar, blir rätt drygt kan jag tänka mig om du blir tvungen att lyfta handen någon längre sträcka varje gång du ska göra nått. Tex skriva eller navigare runt på webben

Är tänkt som en pryl att ta med eller ligga i soffan/sängen och pilla. Ska man ha en platta på 13" blir det smidigare med en vanlig bärbar dator.

Tänk på att du ska hålla i plattan medans du använder den. Är ingen höjdare att hålla i nått på ~1kg någon längre stund. Blir den för stor så blir du tvungen att släppa och byta grepp eller lägga ifrån dig plattan för tex skriva då du inte har tillräckligt långa fingrar för att nå över hela skärmen.

Har en Platta på 7" och tycker det funkar kanon. Allt ligger nära, behöver inte byta grepp eller lägga ifrån mig den för att skriva eller använda den. Behaglig att ha med på dass och att använda liggandes i soffa/säng. Håller den oftast i porträtt läge och kan då skriva och komma åt knapparna med tummarna.
    Men kommer även stunder då en större skärm hade varit nice.

Ryms i jackan utan problem, tar ingen plats i väskan. Ganska lätt (360gram tror jag) och ändå blir man lite less i armarna av att hålla den längre stunder. Tror en 10" platta väger runt 720gram och tror inte den blir lika trevlig att använda just liggandes i sängen eller soffan.

Har tänkt köpa en HC platta, och de bättre verkar vara just 10". Men kommer det tex en XOOM med 7" så tror jag nästan jag väljer den före en 10".

Det bästa för mig hade nog varit en 8" platta med vikt runt 300gram.
    Sent from my GT-P1000

20. Mamy0300

Mamy0300 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rackarns! Vad jag vill ha Notion Ink plattan "Adam"!

Sent from my Nexus One using Tapatalk