Chrome ringer upp

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av MATSELLIJ, 12 feb 2020.

  1. MATSELLIJ

    MATSELLIJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej! :)

    Ska till en gubbe ikväll som säger att när han surfar, kan telefonen ringa upp någon.
    Han använder telefonlistan på tidigare använda nummer. Han vägrar hittills att använda kontakter.
    Så det verkar vara Chrome som gör det här.
    Hade det bara hänt några gånger hade jag tänkt att han är på en sida med ett telefonnummer i koden som han trycker på. Då öppnas kanske telefonlistan upp och han kommer åt något nummer han ringt förut. Den ringer upp.
    Men det här ska ha hänt ett antal gånger. Nu vill han inte surfa på kvällarna eftersom han är rädd att ringa någon.
    Han har en y6 2018 tror jag. Osäker på android 9 kanske?
    Körde igång den åt honom i maj förra året.
    Han har fingrar som stubbar. Stenhårda och torra av allt han gjort genom åren. Har gett honom en penna om han ska "finskriva" utan fel.
    Han är inte helt lost. Han använder bankapp, Id och Swish. Surfar och kollar SMHI väder.

    Själv ligger jag kvar på android 7 och jag har inte haft något liknande problem.
    Tänker föreslå att byta till Firefox.
    Han har Aspergers och blir väldigt osäker/gillar inte förändringar. Eftersom han vill använda telefonlistan, vill han inte att jag återställer telefonen. Hade annars velat göra det och dessutom avaktiverat Chrome.
    Ska kolla chromes behörigheter också.

    Har ni råkat ut för något liknande?
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Chrome (även på desktop) har ju en funktion där man kan markera/högerklicka på vad som ser ut att vara ett telefonnummer och sedan ringa upp det. Men vad jag vet så ringer den aldrig upp direkt, utan man hamnar i telefon-appen med numret ifyllt.
     
  3. MATSELLIJ

    MATSELLIJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack! :)

    Ja och när han är i telefonappen måste han trycka på/komma åt något nummer han redan ringt. Då ringer den upp direkt.
    För det är alltid nummer han redan ringt som rings upp.
    Inte ett nummer från webbsidan.
    Kanske att han reagerar lite långsamt och trycker i telefonlistan som om det fortfarande är webbsidan som visas.
    Ska testa och visa honom vad som händer när man trycker på ett nummer i webbläsaren.

    Ett problem för honom har hela tiden varit att hans tryckningar inte tar. Det är som om jag tar på mig en handske.
    Han trycker gång på gång. Dock, dock, dock! :)
    Väl använda händer blir så.

    Tack :)