Chromebook väljer WPA1, varför?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 27 okt 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag har en Acer Chromebook 14, som får regelbundna uppdateringar och den borde ha det senaste i säkerhet vad gäller Wifi. Google brukar vara duktiga på att ge säkerhetsuppdateringar till Chromebooks. Datorn är inköpt 2016. Jag har en router, OnHub, föregångaren till Google Wifi, från 2015/2016. Den får också uppdateringar regelbundet.

    När jag i datorns inställningar kollar så anges följande under fliken "Security" för mitt hemma-wifi:
    PSK (WPA or RSN)

    Jag blev lite orolig, menar den verkligen WPA1?
    Om jag går in i en systemmeny (chrome://system/), så ser jag bl.a. följande:


    Secondary Channel Offset: no secondary (0) WPA: * Version: 1 * Group cipher: CCMP * Pairwise ciphers: CCMP * Authentication suites: PSK RSN: * Version: 1 * Group cipher: CCMP * Pairwise ciphers: CCMP * Authentication suites: PSK * Capabilities: 1-PTKSA-RC 1-GTKSA-RC (0x0000)


    "EAP.KeyMgmt": "WPA-PSK",
    "Security": "rsn", "SecurityClass": "psk", "State": "online", "StaticIPConfig": [ ], "Strength": 73, "Tethering": "NotDetected", "Type": "wifi", "UIData": { "user_settings": { "Priority": 1, "Type": "WiFi", "WiFi": { "Security": "None"


    Såvitt jag kan bedöma används WPA1, ett förlegat och osäkert protokoll. På något ställe står det "Security: None", oklart varför.
    Som tur är använder jag VPN-tunnel så det innebär inget omedelbart problem, men jag har svårt att förstå varför en dator inköpt 2016 gör på detta sätt. Den borde ju verkligen använda WPA2. Känns inte bra.
    RSN-protokollet försökte jag googla på, men hittade nästan bara äldre träffar, typ från 2004, så frågan är om det är ett annat förlegat protokoll som inte används längre?

    Vad tror ni att detta kan bero på? Hur kan jag fixa det?

    Det närmaste jag hittar:

    View: https://www.reddit.com/r/chromeos/comments/93xfs7/no_wpa2/

    Men jag har redan valt att dela nätverket med alla användare på datorn, så det gör ingen skillnad.
    Samt:
    865789 - chromium - An open-source project to help move the web forward. - Monorail
    Jag har förvisso Open VPN, men när jag stänger av den så kvarstår problemet.

    Min Pixel-telefon är uppkopplad till samma wifi och den anger: WPA2/WPA3-Personal. Så måste vara något med datorn som orsakar detta, routern verkar inte skapa problemet. Ser förresten nu att när jag kollar alla tillgängliga nätverk som finns nära min bostad, så anger datorn säkerheten på samma sätt för alla nätverk: PSK (WPA or RSN). Lite som att den saknar möjlighet att se/använda WPA2/WPA3.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ingen som har någon teori?
     
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja den ansluter ju uppenbart med CCMP istället för med den äldre TKIP lösningen, så jag skulle nog säga att informationen du ser kanske inte stämmer överens med verkligheten. Kolla i routern vad den säger, och om möjligt inaktivera WPA1 och TKIP för att se om Chromebook:en misslyckas med att ansluta. Om den ändå klarar av att ansluta så är det nog som jag misstänker att informationen du får ut av systemet är missvisande.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för svar.
    Oj vad knepigt. Jag antar att det inte är ett vanligt förekommande problem att wifi-produkter visar fel säkerhetsprotokoll, det måste vara en bugg i så fall eller?

    Om det är som du säger så låter det ju betryggande. Jag läste på lite, och såg som du säger att CCMP indikerar WPA2. I routern hittade jag ingenstans där det står vilket säkerhetsprotokoll som används, vilket verkar märkligt. OnHub/Google Wifi är ju avsedd att vara en lite "lättare" router, men en så grundläggande sak borde den kunna visa. Får kolla senare igen.

    Ska gräva lite djupare i inställningarna de kommande dagarna, och kanske kontakta Google eller rapportera det som en bugg.

    Skriv gärna om du kommer på något mer.