Chromebook

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Putte i Parken, 10 feb 2019.

  1. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Funderar på att köpa en Chromebook och testa, men jag är lite tveksam mest med tanke på att de som har ett någelunda rimligt pris väldigt ofta har förhållandevis lite minne, typ 32 Gb vilket jag tycker är i minsta laget. Å andra sidan så verkar batteritiden vara god vilket är bra om man sitter på ett tåg t.ex och inte har tillgång till ett eluttag samt lätta och smidiga om man så vill. Så finns det några bland swedroids skribenter som har synpunkter och tankar kring mina funderingar och kanske kan komma med ett förslag på en inte allt för dyr Chromebook runt omkring 4000 kr.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 750
    Mottagna gillanden:
    44 746
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag gillar OS:et, men hårdvaran tycker jag lämnar lite att önska. Det går att hitta mycket prisvärda PC-datorer med mer minne för samma pengar numera. Chromebooks tycker jag tappat i prisvärdhet rätt ordentligt den senaste tiden, speciellt som de är snåla med mängden flashminne, men också med RAM.

    Den här är rätt poppis, har 1080p och 4GB RAM, men blott 32GB minne: Tunn och lätt Chromebook med Full HD-skärm

    Fyrkärnig CPU: Intel® Celeron® Processor N3450 (2M Cache, up to 2.2 GHz) Product Specifications


    De har använt samma CPU-serie från Intel i flera år nu. Dvs N3xxx från 2016. På PC-sidan kan man nästan få en Core i5 ur senaste generationen (8xxx) för samma pengar, och det är ju en astronomisk skillnad på en i5 och en N3xxx, både vad gäller GPU och CPU.
     
    Last edited: 10 feb 2019
    Svampen gillar detta.
  3. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Komplett kör kampanj på Chromebooks från Acer:

    Chromebook

    Jag har för dålig koll på vad de kostar överallt för att avgöra om det är billigt, men den specen som bernard länkade till ovan är ett par hundra billigare.
     
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag hade samma budget som dig, och valet föll på denna (som jag förvisso gav 3490sek för) och är helnöjd! Batteritiden är utmärkt, prestandan fullt duglig sett till mitt användningsområde, vilket består av ordbehandling, Netflix, slösurfande och mail.

    Visst är minnet lite snålt, men jag har allt i molnet och ett Micro-SD kort på 128GB för att lagra lite filmer offline, tyvärr stödjer inte ChromeOS applagring på minneskort ännu. Så synka Netflix eller Spotify offline fungerar inte i dagsläget.

    Samma modell finns med 64GB men då går priset upp lite för mycket. Tanken är ju trots allt att datorn ska vara uppkopplad större delen av tiden, och då synka med t.ex Google Drive.

    Kan med gott samvete rekommendera modellen jag länkade :)
     
  5. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Tack för råd och tips, får se vad som det slutar med, skall även titta på en laptop också, finns ju även små lätta windowsburkar till rimliga pengar.