Chromecast m TV eller Mi Tv Stick eller....

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Putte i Parken, 28 apr 2022.

  1. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Ja vad kan var bästa köpet för att streama bild och ljud till tv när man är ute och reser?
    Vad har ni för åsikter och erfarenheter av det hela...?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl lite hugget som stucket, så länge det är en enhet som kör Android TV så att du kan ansluta antingen till hotellets WiFi eller dela ut LTE/5G från telefonen.
     
    Millwad gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jag kör en Mi Tv Stick 4K för det ändamålet och tycker den fungerar bra.
    Lite små lagg kan ske här och där vid navigering men uppspelning har hittills varit utan anmärkning.
     
    Forestlander, bernard och eastbound gillar detta.
  4. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39
    Vet inte om det är så här fortfarande. För två år sedan körde jag i södra Spanien och bodde på olika hotell. Hade inköpt en Chromecast för ändamålet. Tyvärr var det bara ett eller två hotell som tillät inkoppling av Chromecast på deras WiFi-nät. Har glömt vad funktionen heter.
    Det blev alltså till att köra med laptopen på hotellets WiFi och ansluta datorn med HDMI kabel till hotellets TV.
    Dess värre fungerade inte det heller alltid. Det verkade som att byarna vi bodde i inte hade vettig (fiber) förbindelse till ett snabbt internet. Jo, om man provade mellan 05:00 och 06:00.
    Läget idag är att i många områden har man byggt ut mobilnätet med 4G och 5G. Skulle jag resa idag, skulle jag se till att ha ett 4G abonnemang med mycket/fri surf.
    Hur jag ska överföra dataströmmen till TV, har jag inte helt klart för mig. Kanske använda två mobiltelefoner. En för att överföra signalen och den andre för att styra uppkopplingen. Måste kolla med sonen.
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Skaffa en Android TV sticka och använd den istället för chromecast så ska du se livet blir enklare.
     
    Xomilpa gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    En del mobiler klarar av det med samma mobil (så vitt jag vet) men långt ifrån alla så kolla det med den mobil som ska användas.

    Gör så här, dela ut wifi från den mobil som har datatrafik och anslut Chromecasten (eller vad du nu har) till det nätverket, sen kollar du om det går att casta från den mobilen, om det inte fungerar så måste du använda en annan mobil som du kopplar upp på samma utdelade nätverk och castar från den.