Chromecast problem (+fix?)

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av dogen, 13 aug 2016.

  1. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tyckte det var kanonsmidigt med en quicksetting för att casta. Fungerat hyfsat men nu strular det mest. Jag har gett upp det där med att casta videos från NAS'en via telefonen till chromecasten. Buffrar alldeles för länge och det blir olidligt när man skall spola och videos fortsätter inte där man slutade sist osv. Därför började jag köra mxplayer och casta skärmen till chromecasten istället. Men, det laggar. Ibland laggar det så mycket att det inte går att se. Trodde det hade med nätverket att göra (har 5 accesspunkter) och tänkte att chromecasten kopplat upp sig mot någon avlägsen. La in macfiltrering så den bara kan koppla upp sig mot den närmaste men det vart ingen skillnad. Då installerade jag chromecastappen för att titta om jag kunde bli klokare. Att casta skärmen med den gick klockrent utan minsta lagg på 2x45min. Jag trodde att det var samma sak att använda oneplus inbygda möjlighet som att använda appen? Är det slumpen eller vad?
     
  2. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Nu är inte detta något svar just på castingen från mobilen men ang film/videos från nas till tv.. Har du ingen mediaspelare så som exempel kodi på en raspberry pi? Om inte, varför ej skaffa detta?

    Kostar inte många kr, busenkelt att installera och sedan får en jäkla massa trevliga funktioner, givetvis laggfritt på 1080p. Telefon funkar istället då som en fjärris till mediaspelaren om man inte aktiverar CEC på tvn så man styr mediaspelaren med tv-kontrollen.

    Mest en fundering.. För det du gör låter ostabilt, dålig kvalité och en jäkla massa meck :s
     
    dogen gillar detta.
  3. MatsF

    MatsF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3
    Utan att veta gissar jag att Cast med quicksetting i O+3 skickar allt från telefonen till TVn. Om den då hämtar något från en NAS så kan den skicka/hämta stora mängder samtidigt.

    Chromecasten gör samma sak med skärmbilder. Men då en video sänds från någon av apparna som stöder Chromecast så skickas enbart informationen om vad som ska visas och var det hämtas. Sedan tar Chromecasten över och ingenting går via telefonen vilket gör att det bara går hälften så mycket data i ditt trådlösa nät samt att telefonen slipper sköta allt åt båda hållen.

    Kan lätt kollas genom att stänga av telefonen eller stänga av Wifi på telefonen. Fortsätter det att fungera så är det Chromecast som tagit över all mottagning och visning av videon.
     
  4. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Har kört netflix på tv hela helgen, styrer med telefonen, och jag har då inget lagg
     
  5. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tackar för tips på mediaspelare. I övrigt tror jag att jag uttryckte mig dumt så det blev missförstånd. Att casta med hjälp av appar typ netflix eller genom att använda solid explorers castingplugg för att casta filer från nasen fungerar i klockrent. Frågan var mer om det är skillnad på att casta skärmen via OPs gränssnitt eller genom google chromecastappen. Genom appen fungerade det nämligen klockrent.

    För övrigt är det ganska smidigt. Startar solid explorer, klickar på länken till NAS'en, väljer fil att spela och castar skärmen. Castingen startar på direkten utan den där buffringstiden som känns som en evighet, via dedikerade appar.

    Ska dock kika närmare på raspberry pi-lösningen som föreslogs!
     
  6. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Jag tror nog det säger sig själv att det inte blir bättre om man lägger till ytterligare en enhet i ledet där videomaterial skall gå igenom om man skall spela upp något på mobilen(från nas eller något liknande) sedan casta det man tittar på till tvn. Sen själva castingen av skärmen/mobilen är egentligen inget super optimalt. Bra för slöare spel som inte har många bilder per sekund samma gäller videos. Om man vill visa bilder och videos som finns i mobil gallerian så kan man casta via google foto.

    Vlc utvecklar väl fortfarande chromecast tillägget eller om det var så att dom inte fick lägga till det pga regler kanske.

    Edit-

    Iallafall, angående raspberry pi2, köp antingen den nyaste eller spar pengar å köp generation 2. Sen lägg in Openelec(googla) på sdkortet och sen ställ in din mediaspelare. Sedan installera appen yatse och ställ in så använder du mobilen som fjärris, kolla biblioteket och välja vad du skall se osv. Eller så ställer du in CEC kommunikationen på tv och kodi så styrs allt via tv-kontrollen.

    Busenkelt, billigt.
     
    Last edited: 14 aug 2016
    dogen gillar detta.
  7. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Har fluktat in lite videos på kodi och det verkar ju smidigt!

    Men frågan kvarstår. Varför funkar screen casting perfekt via googles app men hackar och laggar via OPOs egna screen casting?
     
    osterlindh gillar detta.
  8. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Detta låter faktiskt lite intressant.
    Kan man koppla en extern hårddisk till routern och nå den från raspberry?
    Orkar den spela upp 1080 mkv:er?
    Behöver man inte vara dator-snille för att få det att funka?

    Jag brukar koppla in min laptop för att kolla film men en "pi" som alltid är ansluten låter smidigare.
     
  9. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja på alla frågor. Eller nästan alla, frågan om man behöver vara datorsnille, så nej. Finns mycket dokumentation OM man något strular, om du vill ha specifika funktioner så går det nästan alltid lösa.

    Den orkar utan problem att köra 1080p mkv. Jag kör dessutom vissa i rar:at format(komprimerat som zip). Här kommer ej pi:en vara flaskhalsen utan nätverk, nas, router, hårddisk... Så som du tänkt så kan det bli en liten buffringstid men fullt fungerande.

    Undertexter laddas jättesmidigt med om sådant finns för den film man kollar på och så vidare. Vet ej exakt hur många kanaler den klarar när vi kommer till ljud med 5.1 är inga konstigheter, dolby osv är nog ingen konstighet heller.

    Webhallen brukar ha ett paket med pi, minneskort, adapter, chassi till pi m.m. För ett riktigt schysst pris.
     
    malajo gillar detta.