Problem: Chromecast ver 2 blockerar TV-fjärren

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Bo_B, 11 aug 2018.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag installerade en ChromeCast 2 på landet nyligen. Vi har en äldre Sony Bravia 37" TV därute.
    Det verkade fungera OK till att börja med men dagen därpå så gick det inte att starta TV:n. Inte med fjärren och inte med knappen på TV:ns kant heller!
    Vi fick dra ut ström-sladden för TV:n och vänta en stund, satte sen tillbaka den och nu startade TV:n upp.
    Samma sak nästa dag, men då kopplade jag bort Chromecast-enheten från HDMI-kontakten först och nu fungerar TV:n som tidigare. Dvs man kan slå på den med fjärren och sen välja ingång till Humax-boxen och se TV normalt.
    Av och på med fjärren fungerar normalt.
    Det verkar som om Chromecast blockerar TV:n från att startas på något sätt. Kan den göra så via HDMI??

    Och i så fall: vad kan man göra för att fixa problemet?
     
  2. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Testa att stänga av CEC på TVn och se om det funkar då.
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hittade inget om CEC på min TV, men däremot något som kallas "HDMI-styrning".
    Jag slog av det trots en varningstext och första av/på-testet med Chromecast aktivt inkopplad lyckades.
    Få se om detta gäller även i morgon bitti.
     
  4. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Synd bara att du ska behöva stänga av CEC. Är ganska fiffiga funktioner med det på (när det funkar).

    Den enhet som du startar drar igång tvn och byter till rätt hdmi ingång automatiskt.

    Kör du chromecast kan man med vanliga tv kontrollen pausa och stoppa osv.
     
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag förstår, men det får ju inte vara så att Chromecast blockerar den fjärrkontroll som hör till TV:n att starta densamma...
    Nu har jag testat efter att allt varit avstängt över natten och TV:n startade fint idag, så icke förut.
    Så problemet är löst.

    I vårt fall skall Chromecast i stort sett bara användas till SVTplay för att spela upp barnprogram som vi missat att spela in.
    Vi har en Humax PVR som vi kollar TV genom och där vi spelar in det som vi vill se senare (speciellt ser vi aldrig TV4 direkt, det blir man ju galen av).
    Chromecast och streaming är ju inte optimalt med ett mobilt bredbandsabonnemang i skärgården med 20 GB per månad....
    Har också en RaspberryPi som kör KODI där vi kan spela upp en massa nedladdade barnprogram, men den är helvissen på att streama härute...
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Märkligt, i teorin ska väl Chromecasten inte kunna påverka möjligheten att starta tv:n med fjärrkontroll. Låter som något problem med din tv. Förstår att du har identifierat Chromecasten som problemkällan, men tror snarare att det är tv:ns fel än Chromecastens, om man säger så!

    Är det en gammal tv? Inte möjligt att lägga in en firmware-uppdatering i tv:n och se om det löser problemet?
     
  7. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Gammal, Sony BRAVIA 37" från c:a 2008 (10 år).
    Inga uppdateringar möjliga, det finns inget sätt att nå TV:n utom med video.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Ingen USB-port?
     
  9. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nej, inte det heller. Det var nog inte påtänkt för TV på den tiden...
     
  10. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nåt annat verkar vara inblandat också!
    Idag på morgonen skulle jag slå på TV:n med fjärren och det gick inte! Samma visa som förut.
    Röda strömlampan lyser men fjärren funkar inte. Och power-knappen på översidan av TV:n funkar inte heller.
    Kopplade bort strömmen till Chromecast och väntade ett par minuter, men samma visa.
    Drog sen ut Chromecast från HDMI-kontakten (AV5) och väntade. Ingen funktion!
    Då drog jag ut kraftkabeln till TV:n, väntade en stund och satte tillbaka den.
    Och nu fungerar det att starta med fjärren.
    Min inställning att stänga av HDMI-styrning på TV:n är kvar så det har inte oavsiktligt slagits på.

    Det jag gjorde igår var att jag på eftermiddagen tittade på CNN via Chromecast styrd med min Boxer-app på telefonen. Stängde av TV med fjärren. Sedan slog jag på igen senare och tittade på EM-tävlingarna resten av kvällen. Stängde TV med fjärren.
    Och idag är jag tillbaka på ruta 1 med en TV som inte kan startas. :(

    Vad 17 kan det vara?
    Här är data om min TV:
    SONY BRAVIA KDL-37P3000 från maj 2008
    Humax är ansluten via HDMI på AV4 och Chromecast/Kodi RPi via AV5