CID/RUU/SPL/Goldcard, skillnaderna och hur de hänger ihop

Diskussion i 'Allmänt' startad av DrLaban, 5 jan 2011.

  1. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Så, man börjar lära sig ett och annat om Android och nu vill jag gärna se om mina kunskaper sttiämmer, plus att jag har funderingar kring begrepp och funktioner.
    Tanken med denna tråd är att öka mina och andras kunskaper om begrepp, framförallt för de som känner sig lite vilsna i root-djungeln.
    Jag vill gärna att alla som läser det här och har koll, gärna skriver det. Det är alltså fritt fram att säga: "Du har fel, såhär ligger det till....". Jag är ute efter att få mer fast kunskap om de här sakerna och då får man vara öppen för att ha fel uppfattning. :)
    Jag kikade lite wikin och sökte i forumet med, men vissa artiklar har jag skrivit själv i andra syften medan andra inte dyker ner i djupet eller lämnas lite utan att man kan dra en slutsats.


    CID (enligt wikipedia: Carrier Identifier, used in locking a phone to a specific carrier's SIM cards)
    Bakgrund
    Det här ser jag som det vi till vardags kallar operatörslåsning. Olika mobiltelefonoperatörer tar på sig ansvaret att distribuera telefoner till kunder och får då också möjligheten att anpassa telefonerna så det blir tydligare vilken operatör som står bakom försäljningen. Utöver detta kan operatören även se till att telefonen bara fungerar med dennes typ av SIM-kort. Byter man SIM-kort till en annan operatör kan man alltså inte använda telefonfunktioner (men man kan i många fall fortfarande komma åt andra funktioner i telefonen).
    Varför är detta intressant?
    För att möjliggöra att kunna använda andra operatörers SIM-kort måste man på något sätt låsa upp operatörslåset.
    Hur låser man upp operatörslåset?
    Jag känner idag inte till något sätt alls, då jag inte haft en operatörslåst telefon på riktigt länge, ännu mindre en operatörslåst telefon med Android.

    RUU (Lite olika Google-svar: ROM Update Utility)
    Bakgrund
    I huvudsak HTC:s programpaket för att uppdatera programvara på olika enheter.
    Varför är detta intressant?
    Det här är ett sätt att kunna "uppdatera" telefonen med en mjukvara som öppnar upp hål som möjliggör tex rootning. Här måste man få tag på en RUU som passar telefonen. Installerar man en RUU på sin telefon som inte passar kan telefonen i värsta fall bli obrukbar (om man inte går så långt som till att hålla på med JTAG eller liknande procedurer). För att kunna installera en RUU på sin telefon måste den ha ett högre versionsnummer än den som sist installerats. RUU:n är även högst intressanta i avseendet Goldcard.

    SPL (Wikipedia: Second Program Loader, a piece of software in smartphones that comes second in the boot sequence after the IPL (Initial Program Loader)
    Bakgrund
    Tar hand om en del av hörnstenarna i laddningen av Android. Innehåller även verktyg för att kunna byta ut/flasha delar av systemet, såsom tex recovery. Detta är en av de viktigaste delarna i telefonens mjukvara. Fastboot är ett interface för att kunna kommunicera med SPL:en.
    Varför är detta intressant?
    SPL:en har till uppgift att möjliggöra (och hindra) att man kan byta ut tex recovery, men även för att kunna köra rensning (wipe) av telefonens minne och annat. Kan man byta ut en original-SPL mot en så kallad (i HTC-världen) Engineering-SPL (ENG SPL) hindras man inte från att flasha in en ny recovery (och andra system-delar) som man annars inte har tillåtelse till.
    Hur byter man ut sin SPL?
    Det finns säkert många olika metoder, jag känner dock bara till den som grundar sig i att man lyckas byta ut recoveryn först och sen flashar in en ENG-SPL genom recoveryn.

    Goldcard (Hittar ingen definition)
    Ett SD-kort (andra medier kanske passar här med) som man anpassat med tex Hexeditor för att möjliggöra installation/flashning av programpaket (tex RUU:s) som annars inte skulle kunna läsas in.
    Varför är detta intressant?
    Goldcardet ser till att inaktivera alt. får telefonen att ignorera den SPL/CID-kontroll som görs varje gång man vill installera en RUU. Det görs en koll mellan den RUU man installerar och det CID/SPL-nummer man kör för att man inte ska kunna installera, framförallt fel, RUU på telefonen.
    Hur gör man ett goldcard?
    Det finns miljoner guider för detta, gör en snabb sökning här på Swedroid så hittar ni en, jag garanterar detta.

    Så, det är nog det jag vet om just de här begreppen, men det jag _inte_ vet är vad RUU-paketen faktiskt innehåller. Innehåller de recovery, boot, Android-OS, SPL och mer saker eller är det bara Android-OS?
    Vad ger Goldcard för möjligheter annat än att möjliggöra installation av RUU:s som annars inte skulle accepteras? Måste man tex använda Goldcard för att kunna få bort operatörslås eller finns det andra metoder för detta?

    Kom igen, skriv loss ni som vet. Ni kommer lära andra mer om telefonerna de äger.
     
    droidgren gillar detta.