Problem: Cm10+francos, grym första dagen sedan som vanligt. Varför?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av manola1027, 19 feb 2013.

  1. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har flashat cm10 och francos kernel (milestone6) till min galaxy nexus och första dagen gick den som ett skott och batteritiden var helt sinnessjuk (5-6 timmars screentime). Sedan dagen efter så var den som vanligt igen. Möjligen lite bättre men långt ifrån det jag såg dagen innan. Jag testade att flasha om allt men fortfarande lika "långsam".

    Jag vill verkligen ha tillbaka flytet från första dagen men jag vet inte hur jag ska göra? Snälla hjälp mig:)
     
  2. användarnamn

    användarnamn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kör "nattliga-CM" och så fort jag kör in Francos kernel så upplever jag lagg lite här och där, så för mig verkar den kernel som följer med CM passa bäst för min GN, men jag ska följa den här tråden med stort intresse.
     
  3. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hej!

    Just nu testar jag utan francos för att se om det stämmer på min med. Prestandan blev bättre men jag kan inte uttala mig om batteriet än :)
     
  4. användarnamn

    användarnamn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har tyvärr inte heller koll på batteritiden, jag brukar klara mig fram till kvällen så har inte brytt mig om att kolla den.
     
  5. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Gjorde du någon wipe innan du flashade om kerneln? Om inte pröva att göra en wipe av cachen, och du behöver inte flasha om kerneln.
     
  6. cyborg

    cyborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testa använda en levande bakgrund det vet jag hjälper mig och en del andra. Använd helst en orginal men andra fungerar bra också, jag använder Nexus Revamped och min mobil har aldrig flytit på så bra.
    Använder dock rasbeanjellys rom och den skiljer sig från CM10 gissar jag, men det kan vara värt ett försök. :)

    EDIT
    Hittade en länk om ärendet http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2178962
     
    Last edited: 4 apr 2013
  7. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Menar du alltså att telefonen flyter på bättre och klarar sig längre utan en laddning med en levande bakgrund? I mina öron låter det som att du snarare borde uppleva motsatsen.
     
  8. cyborg

    cyborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag måste villigt erkänna att jag inte har någon koll på hur länge den brukar klara sig, vissa dagar använder jag knappt mobilen och andra dagar använder jag den mycket. Men jag kan konstatera att jag har haft på mobilen nu i 9 timmar och jag har 82% kvar, det brukar gå 2 dagar mellan varje laddning.
    Jag kör med stock launchern och jag har aldrig haft ett sånt flyt i menyerna någonsin, jag har hoppat runt mellan många men nu har jag hittat rätt rom för mig. :D
    Tyvärr kan jag inte ge dig ett bra svar men läs gärna tråden jag länkade, där lär du nog få lite svar.
     
  9. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Grejen var inte att det laggade. Det var smooth även efter att den blev "segare". Det var bara så att det var sjukt jävla grym första dagen. Det var bättre än jag sett i någon annan enhet någonsin. Helt sjukt.

    Ja jag wipade innan:)
     
  10. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att du första dagen inte hade så många appar/tjänster som låg i bakgrunden/startats? Vid en nyinstallation kan man behöva öppna apparna manuellt en gång innan de börjar fungera och ligger i bakgrunden.

    Ett exempel är TrueCaller som inte fungerar förrän du startat appan efter en backup.
     
  11. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Det var en bra fråga men jag hade exakt lika många appar och alla var i använding på första och andra dagen:)
     
  12. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Om du klickar på Batteri under inställningar så vet du vilka processer som är igång och hur förbrukningen är fördelad, installera cpu spy från play och du ser om cpun går ner i vila eller ligger och tickar i ett mellanläge pga en app eller liknande som inte uppför sig som tänkt
     
  13. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Tack för svaret:) Har alltid stenkoll på vad som drar batteri och cpu spy är en given app som jag kollar dagligen. inte hittat något onormalt
     
  14. danz

    danz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har lagt in francos kernel. Jag kör ett par dagar och ser om det blir någon skillnad.
     
    Last edited: 12 jun 2013
  15. danz

    danz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    då vill jag återkomma med en rapport på hur franco kernel känns efter 10 dagars användande. Jag har bättre batteritid, gissar på 20% bättre. Telefonen är stabil, inga hängningar. CM10.1 med franco kernel rekommenderas starkt.
     
  16. wdrsn

    wdrsn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2010
    Inlägg:
    654
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 pro
    Då ska jag också testa! Vilken version av franco kernel kör du? Nightly eller milestone?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  17. danz

    danz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jag kör senaste nightly, r382. Jag köpte franco kernel updater och det gick smidigt att uppdatera med appen. Allt gick smidigt med 1 klick :)
     
  18. danz

    danz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    senaste M snapshot ( cm-10.2-20131102-SNAPSHOT-M1-maguro.zip ) funkar inte så bra ihop med franco kernel. Ska ni lägga in M snapshoten, så kör med CM's egen kernel. Francos kernel får telefonen att balla ur.
     
  19. Secuthor

    Secuthor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah
    Återupplever detta tråd med nya fakta..
    sen det sista som ni skrev kom CM11 med kitkat version 4.4.2 och franco kernel. 394 Nightly..
    till en början hade franco lite problem med CM11 men nygligen släppte dem en uppdatering..
    vad jag märkte är att mobilen klaras att överklocka enda upp till 1,8Ghz..men jag kör nu 1,52 och flyter bra..batteritiden är fortfarande kanske 20% mer..men det som förvånar mig mer är att den flytter snabb och utan lag..även vid fullscreen video y mkv format..
    hoppas ni testar såna..jag fulladdade nexus kl 7:00 och kl 00 hade jag 38% kvar av batteriet trost att min fru ringer mig stup i kvart och får en massa samtal från mina kunder..