Cogito och Cogito Pop

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av krutbjörn, 22 jan 2014.

  1. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Cogito Classic är en analog klocka med blåtandskoppling (4.0 BLE) som med LCD-display och ikoner visar vem som ringer, smsar och vilka notifikationer som är aktuella. Man kan därför avgöra om man behöver plocka upp telefonen när den piper till eller inte, och vibrera mig vaken på morgonen. Displayen som visar vem som ringer och SMS:ar (ej innehållet i SMS) gör att man kan välja att springa ut från biblioteket eller att lugnt sitta kvar. Man kan vidare hantera telefonens musikspelare (play/paus och byta låt) och fjärrutösa kameran från klockan. Cogito utveckas av ConnecteDevice som gjorde klockan Cookoo, vilken har fått blandade omdömen, mest på grund av svajig blåtandsuppkoppling. Detta ska enligt tidiga användartester vara fixat nu.

    Cogito Classic består av en analog (quartz) klocka med en urtavla med sex ikoner och en liten, treradig pixeldisplay. Batterierna (utbytbara) räcker "upp till ett år". Klockan har en inbyggd accelerometer som gör att man kan snudda glaset för att bekräfta notifikationer. Vidare kan man styra telefonens musikspelare, fjärrutlösa kameran och söka efter telefonen från klockan. Klockan mäter 44mm i diameter och är 17 mm tjock. Fronten (ej glaset) och baksidan är tillverkade i rostfritt stål medan övriga delar är gjorda i polykarbonat (plast). Mineralglas täcker urtavlan. Armbandet kan bytas ut mot ett 22 mm brett standardarmband.

    Cogito Classic (med display) kostar $179 medan Cogito POP (enbart ikoner) kostar $129. Frakt till Sverige går på $25. Stöds officiellt av "Samsung Galaxy S3, S4, S4 Mini, S4, Active, Note 3, Note 2, HTC One and Nexus 5", men tekniskt bör alla telefoner med Android 4.3+ och Bluetooth 4.0 BLE fungera. Levereras i mitten av april.

    Finns att köpa genom tillverkarens hemsida (länk) eller från Amazon (länk).


    Någon annan som beställt eller funderar på en Cogito Classic (länk) eller Cogito Pop (länk)?
    Tänkte att vi kan länka information, videos och omdömen här.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Cogito Classic (f.d. Original) med display har börjat levereras! Så här skriver tillverkaren på sin hemsida:


     

    Bifogade filer:

    Last edited: 26 apr 2014
  2. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Min klocka har nu (25/4) blivit skickad från Hong Kong och ska komma till Sverige i början av nästa vecka. Uppdaterar med bilder och intryck då.
     
  3. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Tycker inte om att man inte kan se vad som står i sms, annars rätt snygg och bra idé :)
     
  4. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Klockan kom igår! Förutom att batteriet var tomt (enligt supporten p.g.a. att vissa kartonger blivit packade för tight så att knapparna tryckts in) var det bara plug & play, ansluta via bluetooth till mobilen och ge appen "Connected Watch" rättigheter. På den officiella facebook-sidan har många problem med att skärmen har dålig kontrast, jag upplever dock inte det som något problem då jag vill att urtavlan ska se ren ut för att ge intrycket av en "vanlig klocka". Klockan verkar behålla anslutningen till mobilen (till skillnad från företagets tidigare klocka Cookoo). Cogito Classic vibrerar diskret när det händer något i mobilen, vilka notifieringar som går till går att ställa in. När man läser måtten är det lätt att bli förskräckt (16 mm tjock!), men klockan har en design som gör att den inte upplevs större än ett klassiskt herrur, trots mina nätta handleder...
     
    Last edited: 3 maj 2014