Comviq Standard, hur lång tid har man på sig att förbruka sin GB?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av henca, 11 aug 2012.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag använder en mobiltelefon som gps-tracker för min bil, en närmare beskrivning finns i den här tråden: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=35291

    För att ge trackern internetförbindelse har jag ett kontantkort och valet föll på Comviq med prisplan Standard som presenterade följande villkor:

    [​IMG]

    Ovanstående tolkade jag som att jag för 250:- skulle få 1 GB data att använda och att jag skulle ha upp till ett år på mig att använda denna GB innan jag var tvungen att tanka kortet igen. Vidare tolkade jag det också som att abbonemanget skulle börja knapra på saldot efter att jag tankat 1 GB.

    Då min GPS-tracker tankar ett par MB om dagen skulle det räcka närmare ett år.

    Nu efter en månad ser jag dock att Comviq har börjat knapra av mitt penga-saldo och det står inte längre något om hur många MB jag har kvar.

    Kan det vara så illa att mobilsurfen som ingår brinner inne efter en månad? Finns det någon annan som har Comviq standard och vet om de har något sådant villkor som de inte är så tydliga med?

    m v h Henrik
     
  2. Fisherman.

    Fisherman. Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB
    Telefon 2:
    Sony Z1C
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3 10.1
    Brukar vara så att man har en månad på sig att surfa efter man tankat kortet, var så på telenors kontantkort iallafall.
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Ja, jag vet att telenor har en del prisplaner där fri surf ingår i en månad efter att kortet tankats med ett visst belopp. Jag vet också att comviq har flera prisplaner som inkluderar en viss mängd surf men som efter en månad övergår till prisplan "Bas" som inte inkluderar surf.

    Med comviq standard står det dock bara att 1 GB data ingår och att prisplanen gäller i 365 dagar. Jag har inte hittat någonstans att datamängden skulle brinna inne innan prisplanen gick ut.

    Nu har comviqs chat öppnat, jag skall höra med dem hur det ligger till.

    m v h Henrik
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått svar från comviqs chatt. Enligt dem skall 1GB-saldot gå att använda i 365 dagar och enda förklaringen är att min telefon plötsligt börjat surpla stora mängder data.

    Tills vidare får jag därför förutsätta att det finns någonting i telefonen som plötsligt sätter igång att tanka stora mängder data.

    m v h Henrik
     
  5. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det kan inte vara så att den gjort någon uppdatering eller liknande?
     
  6. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Hmm min första tanke var att efter 30 dagar går prisplanen över till bas. Alla Comviqs mobil prisplaner går över till bas efter 30 dagar. Men just Standard ska gälla i 365 dagar, det står längst ner. 365 dagar efter senaste påfyllning bör ditt SIM kort dö.

    Om du har Android 4.0+ så kan du se vilken app som drar mest data. Det finns massvis av appar som drar utan att man själv vet om det. Dessa appar drar lite, men tillsammans blir det mycket.
    Jag blev själv lite paff när jag såg att det drogs en del utan att jag själv visste om det. Förlorade kanske 100mb/månad. Det var synkroniseringar som gick igång varje timme.

    Mitt enda tips till dig är att kolla vilka appar som drar data, och detta kan du tyvärr endast se med Android 4.0+.
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tills vidare måste jag anta att så är fallet, men det handlar alltså om flera hundra megabyte som försvunnit. För bara ett par veckor sedan tittade jag på saldot och räknade då utt att det skulle räcka till nästa sommar med nuvarande förbrukningstakt.

    Det var också vad jag först misstänkte, datasaldot råkade försvinna precis i samband med att jag haft abbonemanget i en månad.

    Tyvärr har jag bara Android 2.1. Dessutom sitter telefonen dolt monterad i en bil och är ganska krånglig att plocka fram för att få access till skärmen. Dock kan jag någorlunda enkelt koppla in mig till den med en laptop via USB-kabel för att köra kommandon via "adb shell".

    m v h Henrik