Comviq, Tele2:s webbutik (Brightpoint) + Anovo strular

Diskussion i 'Blade' startad av Tom200, 1 jun 2011.

  1. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har haft min på reparation. Det tog 2 veckor + en vecka med posten.

    När jag fick tillbaks den var felet åtgärdat. Upptäckte dock ganska snabbt ett fingeravtryck under glaset. Den verkar även lite fettig under glaset i sidorna, och det verkar finnas en del damm också.

    Har också upptäckt en död pixel (som jag inte såg innan rep). Även fler saker som kan vara döda pixlar eller svarta damm-partiklar under glaset.

    Telefonen verkar också blivit mer otät, kanske därför det kommer in damm. Dessutom finns det glapp när man trycker ihop den i ena hörnet. Batteri-luckan sitter inte heller lika stabilt som innan. När jag fick tillbaks den, var inte ens luckan påsatt...

    Så, är dessa saker anledning nog att lämna in den igen? Å ena sidan är det en i stort sett ny telefon som jag använde dryg en vecka innan reparationen. Å andra sidan känns det tungt att vänta tre veckor igen.
     
    Last edited: 15 jun 2011
  2. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Frågan är om jag ska återställa innan jag skickar in den? Säkerhetskoden måste jag ta bort i varje fall.

    Om jag inte återställer, kan de som reparerar logga in på min gmail m.m. Ett alternativ är att ta bort mitt Google-konto på telefonen.

    Fast då vet jag inte hur det blir när man kopplar kontot till telefonen igen. Efter en total återställning, ominststallerar Google ens appar igen, även om det i mitt fall funkade halvdant.

    Hur skulle ni gjort?
     
  3. jme2010

    jme2010 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag hade rensat / återställt allt och skickat in igen. Klaga på de felen du skrev.
    När du startar den första gången frågar den ju om du har eller vill skapa ett googlekonto. Så
     
  4. swecoke

    swecoke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Helt oacceptabelt av verkstaden , stå på dig bara , skriv med stora bokstäver på kartongen bakrep från förra rep , RMA nr xxxx
    Efter 3 rep försök har man rätt att få en ny telefon , så spara alla service papper
     
  5. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag instämmer! Du skall stå på dig och skicka in den igen. Du har ju betalat för telefonen, eller hur? Du har rätt till en fungerande telefon.

    Skicka in telefonen tillsammans med ett klagobrev där du beskriver de fel som uppstått efter reparationen. Spara alla dokument i fråga.
     
  6. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack för svaren. Ja, jag ska skicka in den idag även om det känns trist att vara utan den igen. Har bara använt den ett par veckor.

    Felet (med 3g/gps) som den lämnades in för, är borta. Allt annat funkar också bra, batteritid m.m. Fast där är en sak.. En del spel hackar. Alltså inte lagg, utan ryck som kommer regelbundet. Har svårt att tänka mig detta kan ha med rep. att göra. De bytte ju mainboard men jag anar detta beror på nån app jag lagt in.

    Felen jag nämnde i första inlägget, är ju rena hårdvaru-saker. En grej till är att bakåt-knappen blivit sämre. Den funkar men måste tryckas ner mer. Samma känns lite också på Menu-knappen. Om det redan blivit så på så kort tid kan jag tänka mig hur det är efter ett års användning.

    Sen om jag ska återställa.. Som nån svarade, så återställer Google ens appar när man loggar in på kontot igen. Detta funkade dock inte alls bra efter förra rep. Fick bara tillbaks en del av apparna och Google tror jag har två telefoner (ser man när man loggar in i Market via webbläsare).

    Har backar upp en del via Astro. Men har för mig man inte får updates om man ominststallerar på det sättet.

    Sen tog reparationen 3 veckor med frakt förra gången. Har frågat Comviq om det kan gå fortare denna gången, med tanke på att jag har en telefon jag knappt ens använt.

    Comviq hänvisar då till Brightpoint. Webbutiken/Brightpoint hänvisar i sin tur till Anovo och påpekar att de har 3 veckor på sig för varje reparation. Vi får se hur det går.
     
  7. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Keep us up to date :)
     
  8. swecoke

    swecoke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tele 2 , eller deras web butik brightpoint kan hänvisa hur mycket dom vill till Anovo , det är mellan dig och säljaren som det finns ett köpavtal.
    Bara tuffa till dig och bråka , du ska inte acceptera att den ska in på service 3 veckor till .
    Sen tänk så här , vad har du inte sett , hur ser telefonen ut på insidan , du ser bara det dom klantat till på utsidan ...
    Kräv en ny telefon .... det är ju inte ditt fel att dom klantat till din telefon ..
     
  9. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Du har rätt. Comviq har dock delat upp sig i olika avdelningar, med 0 kommunikation emellan. Webb-butiken kan inte läsa mail man skickar till Comviq. Anovo kan inte läsa webb-butikens e-mail etc.

    Jag kan ju prova vara kaxig mot Comviq. Har dock lite svårt för det.. Men det funkade när jag skulle lämna tillbaks mobil till Telenor. Men då ville jag inte längre ha dem som operatör (bytte tillbaks till Comviq), så jag hade mindre problem att "ta i" mot dem.
     
  10. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Precis som förra gången hänvisar Comviq till Brightpoint. Jag vet av erfarenhet att webbutiken/Brightpoint kommer att säga det är upp till Anovo.

    På Anovos hemsida, avråds man att kontakta dem då det gäller mobiler. Vill man ändå göra det, kostar det 19,50 kr i samtalskostnad!
     
  11. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tele2:s webbutik svarar återigen att det är upp till Anovo. Endast om rep. tar mer än 3 veckor, kan telefonen ev. bytas ut.

    Antar detta kan innebära 3v + 1v frakt.

    Anovos svar består endast av, att de nämner att mitt mail lagts till mitt ärende. Söker jag på deras sida, hittar jag inget om min mobils status. Detta trots att den ska vara inkommen enl webbutiken/Brightpoint.
     
  12. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tele2s webbutik nämner också att jag kan höra av mig till Comviqs kundservice om jag behöver en låne-mobil. Detta är enligt mig bara mer trassel.
     
  13. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Ring till Comviq och hota med konsumentombudsmannen, det brukar fungera. Det kan ju inte vara rätt att dom ska hänvisa dig till olika ställen, och 20 spänn/min i samtalskostnad är fan inte rätt.
     
  14. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Ring till Comviq och hota med konsumentombudsmannen, det brukar fungera. Det kan ju inte vara rätt att dom ska hänvisa dig till olika ställen, och 20 spänn/min i samtalskostnad är fan inte rätt. Sen råder jag dig att skriva på fairshopping.se till både Comviq och Anovo, och se om du får ett bättre svar där.
     
  15. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Så funkar tydligen Tele2/Comviq.
     
  16. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    I för sig. En del nya saker tillkom efter första reparationen. Det borde jag inte få lida för. Känns dock för tidigt att ta till det tunga artilleriet redan.
     
  17. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har fått Svar från Anovo att den har skickats eller ska skickas snart. Det är ju något snabbare än förra gången. Så det är möjligt att min email-bombning av dessa tre sammansvurna företag, har haft en viss effekt.

    Nu är bara frågan hur lång tid Posten tar? Denna tog en vecka förra gången eller mer. Paketet kom först flera dagar efter avin.
     
  18. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag funderar själv på att köpa en Blade för comviq för 999:- men efter ha läst massa problem och klagomål om de här på tråden så känner jag mig en aningen osäker. Anovo är riktiga jävlar och det är ju känt sedan tidigare, Comviq har jag haft min fight med när jag köpte min IP4 och den var defekt samt att de inte ville retunera den. De kanske är värt trots allt att lägga 500:- extra och köpa mobilen från t.ex Elgigaten som inte har Anovo som serviceverkstad och man slipper post-strulet om/när den ska skickas till service då man lämnar in mobilen direkt över disk på någon av Elgigantens varuhus. Vad tycker ni?
     
  19. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Till Anovos försvar så svarade de trots allt på mina inlägg (mycket kortfattat) trots att de på hemsidan skriver man ska vända sig till stället man köpt telefonen. Dessutom lyckades de åtgärda det första felet genom att byta mainboard. Sen i övrigt var ju inte reparationen så bra.

    Läste också någonstans, antagligen i alla email jag mottagit, att det egentligen inte är Anovo som reparerar ZTE. De skickar dem vidare till nåt okänt ställe. Så kedjan du får deala med vid eventuellt service-ärende är: Comviq > Webbutiken/Brightpoint > Anovo > Area 51 (?)

    Comviqs bemötande var inte sååå dåligt heller. Ok, de och Tele2 upprepade hela tiden att de inte kunde påverka när telefonen skulle repareras. De erbjöd mig dock en låne-telefon och svarade på nästan alla email.
     
    Last edited: 19 jun 2011
  20. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    okej, fick du stå för frakten när du skicka den till rep?