Connectings fanclub-tråd

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Dirk Diggler, 14 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Är den röda färgen väldigt orange-aktig eller är det någonting jag har fått för mig? Talar om 920. :)

2. andreasa64

andreasa64 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den är väldigt röd tycker jag! Själv så känner jag mer att 8" flamered är mer orange/röd medans lumia är mera röd röd eller vad man ska säga :)

Skickat från min LG-P880 via Tapatalk 2

3. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

No led... Inget jag gillar. Drar batteri. En led lampa är bättre.

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Bättre än No Led. Som jag skrev använder den en speciell teknik så bara pixlarna som visar text är på. Resten är helt avstängt. Vilket syns som så att texten blir lite kantig och inte anti-aliased. Drar inte speciellt mycket ström hade det alltid på och luren drog inte så mycket mer ström än när man inte använde det. Mer användbart än LED lampa i min mening. Drog inge mer än 1% i timmen i alla fall när man använde det.

Tapatalked

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

noled körde jag på min sgs konstant och telefonen drog ALDRIG mer än 1% / timme iaf så de måste vara enormt marginellt det drar.

6. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Kommer inte ihåg exakt men det drog så lite så det var inget att bry sig om. Telefonen drog nog snarare ca. 0,5% i timmen över natten. Som sagt, så lite så det inte var någon issue.

Tapatalked

7. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Inte testat No Led än med tanke på att amoled har lite svag bakgrundsbelysning. Men det kanske knappt drar nånting det heller uppenbarligen!

Gick nyss in på toan och stängde in mig där i kolsvart mörker och det är omöjligt att se någon form av ljus komma från skärmen på N9 på standby skärmen (förutom texten så klart). Min Nexus har ganska kraftig bakgrundsbelysning i jämförelse så därför antog jag att den även drar mycket mer ström med No Led.

På bilden nedan så ser man kantigheten lite som uppstår pga att skärmen runtom texten är helt avstängd:

Tapatalked

Last edited: 8 okt 2012
  8. n_sandstrom

n_sandstrom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Den "speciella tekniken" kallas OLED. Pixlarna som visar svart är helt enkelt inte igång.
    Varför det läcker ljus från din Nexus vetefan, det borde det inte göra.

9. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ok, så de äldre Symbianmodellerna som hade samma funktion hade OLED-teknik i sina skärmar? Ok.

Apropå den aktiva passningsskärmen som teknik och experimentchefen dj visat oss, och som jag sett själv, alla har vi väl ägt en Symbian, hoppas jag, påminner hur som helst om det som kommer uppvisas i Lockscreen på WP8. Det kan inte ha med att det bara har att göra med att man låser skärmen och ser detta, för det gör man ju redan idag, utan jag tolkar det, för annars hade det ju inte varit något att nämna, att när skärmen är låst, så ser man saker man inte kunde se förut. För om det gäller den upplysta låsskärmen, som man redan idag kan se allt på, så fattar jag inte varför man tar upp den som en av de viktiga nyheterna i WP8.

Jag kan ha fel, men hur logiskt låter det att framhäva att man kommer kunna se kl, ev nyinkomna sms/mms/mail ev missade samtal, kalender på en låst skärm med WP8, när du redan kan se detta idag med WP7.5. Det nämns som en av nyheterna i denna länken http://www.youtube.com/watch?v=1FG13b8n7q8 och om det är så att man kan se det på en upplyst låst skärm, vilket flera hävdat, så fattar jag inte vad poängen är med att nämna det som nyhet då det inte är det.

Men, då denna funktion enligt mig är genialisk så är det säkert så att det är en nyhet fast ändå inte. Symbian och Meego var väl Qt i grunden eller hur man nu ska uttrycka det så det kanske var därför de endast fick den finessen.

Ska bli minst sagt intressant att se hur det blir :)

10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nej. Du har fel.

Amoled skärmar är inte helt kolsvarta. Inte på Lumia 800. Inte på Nokia N9. Inte på Galaxy Nexus. Inte på Samsung etc...

Även om Nokia's trueblack filter gör så att de har riktigt grym svärta. Men även de har bakgrundsbelysning som man kan se i mörker.

11. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nej han har fel.

12. n_sandstrom

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ok, så N9'an som jag kommenterade här är en äldre symbianmodell utan OELD-skärm?

Hur dom läste det på TFT-skrämarna rent tekniskt sett är jag fortfarande nyfiken på, har letat runt lite utan att hitta något vettigt svar.
    Dom kanske hade en flerdelad bakbelysning? Var alla notifications på samma ställe hela tiden?

Med WP7 kan man se att man har meddelanden/samtal, men man får ingen information om innehållet, och kan inte välja själv vad som ska visas, det är väl det som framhävs.

Och som du kan se i videon är det fortfarande "Lock screen" det handlar om, inte "Stand-by screen".

13. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    När jag säger stand-by skärm så menar jag lockscreen så klart.

Snälla argumentera inte mot något som du inte vet någonting om. Tekniken kallas low power mode. Galaxy Nexus har hyfsat kraftig bakgrundsbelysning i jömförelse med Nokia N9/800 normalt sett.

Nokia N9 är den enda som har low power mode som gör något speciellt så den stänger av sig helt förutom texten.

Du letar efter info som du inte kan hitta.

14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
  15. n_sandstrom

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nu blir jag förvirrad. har jag kommenterat just ditt bruk av standby/lock? Är du och "connecting" samma person?

Då har jag lärt mig nåt nytt om tillämpningarna på OLED i just mobiler då. Generellt sett gäller svart pixel = avstängd LED.
    Har hittils alltid tyckt att mina SAMOLED's sett svarta ut, men å andra sidan har jag inte testat i kolmörker.
    Jag tror dock inte att det är svagt lysnade pixlar som göra tt appar som NoLEd slukar batteri, utan snarare att dom håller telefonen vakna? Har iallafall skaffat det idag för att labba lite.

Det jag letat efter och inte hittat är ju mest om tillämpningarna på TFT-skärmar. Där är jag fortfarande väldigt nyfiken på hur det går till.

16. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nej men jag har också kallat det för stand-by skärm ett flertal gånger :)

Tror du kan ha rätt ang. No Led. Har läst kommentarer på Play Store som säger att den har dragit batteri därför har jag tvekat inför att installera det. Den lilla belysning som är borde inte dra någon kräm just med tanke på hur lite det är.

17. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Du har alltid sagt att det skulle dra mycket ström och nu sa du att det hettte OLED, och då frågade jag om de äldre Symbianmodellerna hade den tekniken, vilket de inte hade.

De löste det utan att dra massa onödigt batteri. Som du verkar tro är en omöjlighet.

De löste det på det sättet dj säger. Bara där det lyser är skärmen aktiverad.
    Självklart. Det finns ett ställe på skärmen där missade samtal ska stå, sms etc, och det är där det står. De hoppar inte omkring. Vad skulle poängen med det vara?
    Information om innehållet får man inte i WP8 heller. Ett missat samtal har inget innehåll, ett inkommet sms måste alltid läsas för att delges innehållet. Så jag både förstår dig och inte.
    Men de tar ju upp det som en nyhet i WP8, och hur kan det vara en nyhet om du redan idag kan se det idag?

@ dj, uppfattade jag dig rätt när du menar lockscreen när du säger aktivt passningsläge?

Last edited: 9 okt 2012
  18. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    På Nokia N9 så hoppar infon omkring på olika ställen för amoled är känsligt för inbränningar om texten skulle vara statisk på samma ställe.

Ja jag menar låsskärmen när jag säker stand-by skärm, aktivt passningsläge eller whatever. Olika namn för samma sak!

19. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ser med spänning fram emot ditt svar.

20. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 285
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tycker dock vi drar jäkligt off-topic här nu!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.