1. Fello: Dubbel Surf så länge du är kund hos oss!
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Coronaviruset

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kingson, 28 jan 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. F-Forward

F-Forward Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

British airways, Norwegian, Easy jet m.fl. ställer in alla flyg till och från Italien tills vidare. Italien som helt är satt i karantän. Allt är stängt. Man får inte resa inom landet. Bland annat Österrike uppmanar sina medborgare där att omedelbart åka hem.
    UD å andra sidan tycker inte ens att man behöver avråda för att åka dit.

ffodil gillar detta.
  2. kajsthlm18

kajsthlm18 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258
    Operatör:
    Telia, Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 PRO Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 PRO Max
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1 2019
    "Halmgubbar" ... undrar vem som driver det du eller jag :D
    Du har ju hunnit klippa och klistra in en väldigt massa inlägg efter det, varför citerar du mitt inlägg nu?
    Nä jag håller mig till mitt ord och avstår från vidare diskussion med dig (det har jag gjort sedan det inlägget) och jag tycker att du ska stå fast i din så är alla nöjda, nu har du skrivit att du ska ignorera mig två gånger... får hoppas på att du håller det nu. Och nej jag har inte attackerat någon, jag har bara framfört min åsikt på alla dessa påståenden, sagt och gjort - nu är jag färdig. Du kan fortsätta klippa och klistra in :)

N6290 gillar detta.
  3. F-Forward

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

Vi kör väl med lite uppdateringar innan presskonferensen då:
    • Ryanair ställer också in samtliga flygningar till/från Italien tills vidare
    • Spanien ökar till 1 622 smittade och 35 personer döda
    • Två första personerna vårdas med intensivvård i Sverige. Första dödsfallet här kommer nog snart...
    • Antalet smittade i Sverige planar INTE ut. 65 smittade idag än så länge vilket är rekord, och då har inte alla regioner rapporterat än.
    • Österrike stänger gränsen helt till resanden från Italien om man inte kan uppvisa friskhetsintyg.
    • La Liga kommer tills vidare spelas inför tomma läktare.
    • Samtliga länder i EU har nu bekräftade fall.
    • Man vet fortfarande inte hur en av personerna i region Stockholm har blivit smittad.
    • I danmark är rekommendationen att undvika kollektivtrafik om man kan, och undvika alla resor i största allmänhet.
    • Region stockholms hemsida har kraschat, och det går inte att komma fram till 1177.

Larsgmb, alna6431, ffodil och 1 annan gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    21 411
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Uppdaterat med siffrorna som gäller just nu: https://docs.google.com/spreadsheet...mt6/pubchart?oid=484979173&format=interactive

Slog på trendlinje också. Det tycks stå klart att takten inte mattar av idag som @F-Forward@F-Forward nämner.

I relation till Tyskland, Italien och Spanien är antalet nya smittade fortfarande lägre på daglig basis från och med ~200+ smittade:
    Antal smittade __200, Covid-19_ Italien (24_2) _ Spanien (4_3) _ Sverige (8_3) _ Tyskland (3_3).png

En observation är att takten är högre i Spanien än i Italien sett till antalet nya smittade per dag från dag 6 och framåt just nu. Det är lite oroväckande, men behöver inte betyda så mycket (se disclaimer nedan).

Disclaimer/OBS!: Siffrorna i grafen ovan måste tas med en rejäl nypa salt eftersom omfattningen av testerna varierar länder emellan. Var försiktiga med att dra slutsatser och ha i åtanke att grafen uppdateras av glada amatörer varför det finns utrymme för en stor felmarginal.

Last edited: 10 mar 2020
    F-Forward gillar detta.
  5. F-Forward

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

Från presskonferensen:
    • Regeringen kommer komma med regler senare angående evenemang med många besökare.
    • Stanna hemma från jobb och skola om man har minsta indikation på att vara förkyld.
    • Besök inte äldre på sjukhus och boenden o.s.v. om man inte måste

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    21 411
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Här är Sverige i relation till Norge just nu. Inte så många datapunkter ännu förstås. Finland och Danmark saknas eftersom de inte rapporterat >~200 fall ännu.

https://docs.google.com/spreadsheet...mt6/pubchart?oid=462654386&format=interactive Antal smittade __200, Covid-19_ Sverige (8_3) _ Danmark (X_3) _ Norge (9_3) _ Finland (X_3) .png

Disclaimer/OBS!: Siffrorna i grafen ovan måste tas med en rejäl nypa salt eftersom omfattningen av testerna varierar länder emellan. Var försiktiga med att dra slutsatser och ha i åtanke att grafen uppdateras av glada amatörer varför det finns utrymme för en stor felmarginal.

Last edited: 10 mar 2020
    Droid82 gillar detta.
  7. F-Forward

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

Eftersom det antas finnas allmän smittspridning så kommer smittspårningen ändras. Man kommer inte längre provta misstänkt sjuka bara för att de varit i drabbade områden, utan bara provta allmänt svårare sjuka. De som bara är lätt sjuka ska ju ändå stanna hemma och inte träffa någon annan tills de är helt friska så de behöver helt enkelt inte provtas.

ffodil, Droid82 och bernard gillar detta.
  8. Droid82

Droid82 Guest

Jag kom alldeles nyss inte in på folkhälsomyndighetens sida, och enligt isitdownornot så ligger den nere.

bernard gillar detta.
  9. Droid82

Droid82 Guest

Nu klipper och klistrar jag igen, en lokal Umeå-expert uttalar sig om en möjlig händelseutveckling vad gäller smittspridning i Västerbotten.

"Hur många fall kan det bli i Västerbotten om det utvecklar sig vidare nu?
    – Om man räknar på det utan interventioner och utan att vi gör något kanske vi får en insjuknandegrad på 50-70 procent. Vi har en möjlighet att begränsa antalet insjuknande i det långa loppet än. Vi måste göra det och bromsa antalet fall och insjuknandegraden.

Under tisdagseftermiddagen meddelande Folkhälsomyndigheten att man höjer risken för spridning av corona i Sverige till ”mycket hög”. Det är den högsta nivån."

Umeåforskare vill att Sverige ökar arbetet med att bromsa coronaspridning

Last edited by a moderator: 10 mar 2020
    cobben och ffodil gillar detta.
  10. Droid82

Droid82 Guest

Gorgeous och bernard gillar detta.
  11. F-Forward

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

Nu ändras UDs avrådan till att gälla hela Italien. Bättre sent än aldrig??

I övrigt är vi uppe i 87 konstaterade smittade idag i Sverige om jag räknat rätt?

12. Droid82

Droid82 Guest

Några svenskar i Italien ger sitt perspektiv på situationen:

"Tomas Bacoccoli, 49, flyttade till Umbrien, strax norr om Rom, för sex år sedan. Regionen har hittills klarat sig från ett allvarligare utbrott av viruset, men han anser ändå att upplevelsen är omskakande.– Paradoxalt nog känner jag mer oro just nu för Sverige. Jag tror inte att det har sjunkit in hos svenskarna hur allvarligt det här kan bli. Det går att avläsa en viss arrogans kring myndigheternas hantering av viruset, även om den inte är illa menad, säger han. Jag tycker att beslutsfattare gärna får överreagera. Det är bättre att man om några veckor säger att man tog i för mycket."

Susanna Tolveth, 57:
    "Hon tycker att Sverige bör ta efter Italiens åtgärder mot smittan, innan den breder ut sig ytterligare. - Jag tycker personligen att myndigheterna har agerat snabbt i Italien. Här stängdes skolorna nästan direkt, eftersom barn och ungdomar för med sig mycket hem. Det borde man fundera på även i Sverige, för att begränsa spridningen."– Italienare är inte mer sjuka än svenskar, och Italien har definitivt inte sämre sjukvård. Snarare tvärtom. Här har alla en egen husläkare, säger hon."

”Sverige borde följa Italien och stänga ner skolorna”

ffodil gillar detta.
  13. polar590

polar590 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    705
    Telefon:
    huawei p20 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    huawei p20 pro
    Ja,man ska nog ta detta på största allvar,men en del fortsatte ju att resa till utsatta om råden även om det vissts att det fanns stora risker

14. Droid82

Droid82 Guest

15. Droid82

Droid82 Guest

16. Ascii

Ascii Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    3 066

MINA ENHETER

17. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    4 360
    Telefon:
    Mi Note 10 Pro, LG V10

MINA ENHETER

Telefon:
    Mi Note 10 Pro, LG V10
  18. Ascii

Ascii Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    3 066

MINA ENHETER

Vi kanske har 10+ fall till på intågande beroende på om dom på Södra Cell är positiva

19. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Fello, Comhem, LMT.lv
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comhem, LMT.lv
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  20. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7T
    Info:
    Niagara Launcher
    Telefon 2:
    Huawei P20
    Nu har vi smittspridning i Sverige också... är det "kört" att få stopp på detta nu?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.