1. Lämna ett bidrag och tävla om ASUS ROG Phone 3!
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Coronaviruset

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kingson, 28 jan 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Syftar på antal svårt sjuka / de som kräver intensivvård. Där var jag otydlig.

2. Kingson

Kingson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Tanke för dagen..
    Vården saknar resurser..
    Men 500 miljarder för att rädda företag fanns tydligen..
    Borde inte 10 miljarder kunna gå som akutpaket till vården omgående ?!

Riksbanken lånar ut upp till 500 miljarder till coronadrabbade företag

Men hemtjänsten m.m har inte ens munskydd eller tillgång till skyddsutrustning så som gummihandskar. Man skäms ju för sitt land. Hur kunde det gå såhär käpprakt åt helvete med Sveriges sjukvård ?! på 80-90 talet va Sverige en förebild för majoriteten av länder. Nu skrattar många länder åt Sverige och sjukvården är allt annat än i topp.

Larsgmb, livinl0ud och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  3. ffodil

ffodil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327

MINA ENHETER

Blandar du inte ihop saker nu. Det är inte ekonomiska resurser som saknas till vården.

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 011

MINA ENHETER

jag vetefabn om svensk sjukvårs är så dålig eg... har haft oturen att råka ut för både det ena och det andra i olika länder och sverige ligger fortfarande högst när det gäller förtroende och yrkesstolthet.

usa är ett land man inte vill bli sjuk i iaf kan jag säga men det vet väl de flesta iof...

5. aikelo

aikelo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203

MINA ENHETER

Hemtjänsten har ju privatiserats sönder och handlar bara om vinst. Så det är ganska självklart att de inte sitter på några lager av munskydd och handskar. Så blir det när pengar är viktigare än individen.

6. Kingson

Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
  7. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 673
    Telefon:
    Google Pixel 2

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2
    Platta:
    Lenovo Tab 4 10 Plus
    Utan företag finns det inga jobb, det är ganska väsentligt för landets ekonomi i helhet att inte stora delar av befolkningen blir stående utan jobb...

8. ffodil

Mottagna gillanden:
    327

MINA ENHETER

Har inte det minsta med privatisering att göra.

9. Kingson

Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Stämmer bra. Hemtjänsten där tillhör Västra Götalands Regionen. Lika så sjukhuset som min mor jobbar på.

10. ffodil

Mottagna gillanden:
    327

MINA ENHETER

Ja så klart har det varit styrt av ekonomin att man t.ex. inte haft lager, men i dagsläget har det inte med ekonomiska resurser att att göra, utan för att det just saknas material, vårdpersonal osv. Detta kan man nu inte snabbt trolla fram ens med 500 miljarder.

IAMMA och Kingson gillar detta.
  11. Droid82

Droid82 Guest

Jag noterade imorse att det på en del busshållplatser i Stockholm var mer folk än vanligt som stod och trängdes. SLs beslut om att kraftigt skära ned på kollektivtrafiken känns verkligen som ett tveksamt beslut. Det beslutet verkar enbart skapa mer trängsel och smittspridning i en av Sveriges mest drabbade regioner.

Morgonkaos i SL-trafiken: ”Mer fullsmockat än vanligt”

12. Droid82

Droid82 Guest

"Steget efter - Jörgen Huitfeldt".

"Den som har läst så här långt och ändå inte ser mönstret vill nog inte se. Det står alldeles klart att svenska myndigheter, med Folkhälsomyndigheten i spetsen, har agerat lite senare och lite annorlunda än många av länderna omkring oss. Det betyder dock inte att detta är fel. Resultatet får vi så småningom. Och visar det sig att Sverige kommit lika väl (eller illa) ut som andra jämförbara länder – ja, då har agerandet sannolikt varit klokt eftersom varje onödig begränsning av människors rörelsefrihet kostar – såväl i pengar som välbefinnande. En aning oroande är det dock att helt andra motiveringar än att stoppa smittan – som jämlik hälsa eller skolbarnens psykiska mående vid en skolstängning – kommer i spel. Kanhända ska myndigheten även fokusera på sådant. Men knappast i detta läge."

Steget efter

flipp gillar detta.
  13. PsyDuck

PsyDuck Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9
    Det kanske finns en anledning till färre avgångar, såsom brist på personal?

14. Droid82

Droid82 Guest

Nu har en opinionsundersökning (Aftonbladet/Demoskop) som behandlar frågan om hur många äldre i Sverige som kommer att följa folkhälsomyndighetens olika råd genomförts.

"Enligt Aftonbladet/Demoskops nya undersökning är dock viljan att lyda Folkhälsomyndigheten inte särskilt hög. Peter Santesson, opinionschef på Demoskop, menar att attityden hos äldre är slående"

"– De är aktiva och har ganska svårt att minska kontakten med andra. Visserligen är man lite mer försiktig i storstäderna, men bilden är i stora drag densamma. De äldre tror att de kommer att vara ute och röra sig i samhället ganska mycket, säger han."

Många äldre struntar i risken att bli smittade

15. Droid82

Droid82 Guest

Absolut så var det en kombination av ett mindre antal passagerare kombinerat med en viss ökning av sjukfrånvaron som ledde till denna olyckliga situation, men resultatet blir extremt negativt vad gäller att försöka förlänga och sänka smittspridningskurvan. Själv så anser jag att staten hellre bör kalla in militär personal och andra som kan köra bussar, än att det skapas en situation där de som inte har möjlighet att köra bil behöver trängas i fulla/överfulla bussar på vägen till och från arbetet osv. Det finns en mängd saker man kan göra om staten bara tar ett helhetsgrepp om vissa saker och inte håller tummarna och hoppas på att individer och lokala förmågor i beslutsfattande positioner alla ska ta sitt ansvar och ha en överblick och kunskap om vilka insatser och beslut som leder till vad, på en samhällelig nivå. I allvarliga och akuta situationer så måste staten ha verktyg och mod att ta de beslut som "nöden" kräver. Och avskaffa regioner och förstatliga sjukvården, och skaffa en tydlig ansvarsfördelning, där det faktiskt utkrävs ansvar och formaliserade krav följs upp. Då skulle vi inte befinna oss i situationen vi befinner oss i vad gäller brist på material osv.

Last edited by a moderator: 23 mar 2020
    Larsgmb gillar detta.
  16. jajo

jajo Testpilot: Huawei P40 Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    6 661
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max Green 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro Max Green 256GB
    Antalet IVA-patienter har ökat från 60 till 100 på ett dygn.

17. Coistrel

Coistrel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Telefon 3:
    LG Nexus 5
    Platta:
    Asus Nexus 7
    Övrigt:
    Toshiba Chromebook 2
    Google Chromecast (2nd gen)
    Intressant iakttagelse att alla åtgärder går ut på att skydda äldre, och andra riskgrupper, men så skiter en av de största riskgrupperna helt i att följa riktlinjerna ändå. Aningen kontraproduktivt om det nu stämmer.

18. Asad91

Asad91 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Vad kommer att hända efter karantän? Kommer folk kunna gå tillbaka till det vardagliga livet med jobb osv? Kommer allting att öppnas igen? Vad innebär karantän för själva viruset? Blir den svagare med tiden?

19. drzap

drzap Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    538

MINA ENHETER

Ingen vet med säkerhet vad som händer längre fram.
    De flesta kommer nog gå tillbaka till sitt gamla jobb. en del har blivit uppsagda och kommer att behöva söka nya jobb.
    ingen vet om alla företag kommer att överleva detta. en del kommer nog gå under samtidigt som nya företag tillkommer.
    Karantän för viruset innebär att det sprids långsammare så att vården kanske hinner med att ta hand om alla som blir sjuka.
    Viruset kommer troligtvis inte bli svagare. Människor kommer dock utveckla en motståndskraft mot viruset så att färre blir smittade.

20. Kingson

Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Karantän är till för att många inte ska bli sjuka så snabbt samtidigt. Blir 100 pers sjuka dagligen så kanske 10 behöver intensivvård, då finns det möjlighet att ge dom det, om 1000 pers blir sjuka dagligen så behöver 100 intensivvård dagligen, och då finns det varken plats eller material eller resurser för att ge dom vård. (Siffrorna är ett exempel)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.