1. Stäng notis
  2. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Coronaviruset

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kingson, 28 jan 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. katho

katho Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 982

MINA ENHETER

jobbar hemifrån mer eller mindre sen 16 år så det går bara fint. Kanske är något vettigt att diskutera i tråden om hur man lyckas med det istället för diverse människor som slänger in domedags-länkar. Men vad vet jag.

Men jag är lite underhållen och förskräckt över vissa som har panik (eller försöker skapa/bekräfta deras egen panik), typ några här i tråden..

kajsthlm18, N6290 och Asawi gillar detta.
  2. Millwad

Millwad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348
    Telefon:
    Redmi Note 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 7
    Med all respekt, du kanske borde tagga ner.
    Känns som att du i många av dina inlägg försöker bekräfta din oro kring viruset genom att skriva självbekräftande inlägg.

Psicosis, Rospigg, katho och 1 annan gillar detta.
  3. Millwad

Mottagna gillanden:
    348
    Telefon:
    Redmi Note 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 7
    Missförstå mig inte, jag har stor respekt för viruset men börjar oroa mig över folks panik. På Flashback och Facebook finns trådar/grupper där folk är absurt panikslagna och deras panik resulterar i orimlig bunkring och masshysteri.

katho och Asawi gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    21 926
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    21 926
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Siffrorna nedan för Norden uppdateras hädanefter via respektive myndighets hemsida, vilket gör att det blir en liten eftersläpning.

Vill vi också ha dödsfall per capita för Norden?

Kritiska fall
    Antalet kritiska fall för SE har ökat från 136 st till 168 st (+32 st eller +~24%).
    40_1.png

Kritiska fall per capita
    Norge tar ett kliv framåt med en rätt stor ökning, men Sverige ligger fortfarande i topp med 16,6 fall per miljon invånare, medan Danmark och Norge har 15,5 respektive 13,79 fall per miljon invånare.
    40_2.png

Dödsfall

40_3.png
    Aktiva fall
    40_4.png

Last edited: 25 mar 2020
    Rospigg gillar detta.
  6. Rospigg

Rospigg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Redmi Note 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 5
    Fast ingen av er har svarat på min första fråga
    Vad.
    Varför .
    Och med vad.
    Inlägget innehöll "varför desinficerar inte Sverige"
    Som om det vore något myndigheterna ska se till att göras i samhället på en större skala.
    Givetvis förstår jag behovet av vanlig hygien för det är självklart att desinficera det man kan runt omkring sig.

Med tanke på inlägget om att droppsmittan faller till marken och sedan sprids så känns det inte seriöst.

Har ni sett något sådant påstående någonstans?

7. Rospigg

Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Redmi Note 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 5
    Roligt hörrudu.
    Givetvis har jag förstått innebörden och behov av desinfektion innan de minuter som gick mellan dessa inlägg. Det gissar jag att du också förstår
    Har försökt att hålla mig från dryga inlägg mot dig.
    Det börjar bli svårt.

Tycker det verkar som du och @ffodil@ffodil mest är här och trollar och lägger in konstiga inlägg för att få reaktioner.
    Ta bara tjatet om vaccin mot lunginflammation som varit återkommande, trots sakliga inlägg som förklarar att det inte hjälper. Eller inläggen om att varm dryck skulle hjälpa mot viruset.

8. ffodil

ffodil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327

MINA ENHETER

Om man själv gör vad man kan för att bromsa viruset efter den information som känns mest rätt, då kan man känna sig trygg i sig själv. Då gör man dessutom det bästa man kan göra för att andra ska göra detsamma.
    Inte behöver man väl då oroa sig el. spilla energi på sådant man inte kan göra nåt åt, såsom folks panik el. domedagssnack som alltid normalt förekommer om allt, inte bara corona viruset. För då kan man ju räkna in sig lite den gruppen som man vill ta avstånd ifrån.
    Du behöver inte ta åt dig för det är ingen kritik just mot dig utan i största allmänhet.

Ja, absolut ser jag sådana påstående, sammanfattningsvis från alla länder och väldigt logiskt. Men givetvis sprids det förmodligen mest från handtag, räcken och andra saker folk tar i. Därför har jag alltid en flaska handsprit i fickan och i bilen, när man inte kan använda det vanliga tvål och vatten.
    Inte för att jag är speciellt rädd för att bli smittad för egen del, men för vetskapen att jag gör och har gjort vad jag kan. Sen kan jag inte göra nåt åt vad som ändå kan hända.

9. Rospigg

Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Redmi Note 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 5
    Om du nu har det något sådant påstående så vore det väl på sin plats med en källa.

10. ffodil

ffodil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327

MINA ENHETER

Lite självrannsakan där skulle absolut inte skada.

11. Larsgmb

Larsgmb Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    633
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A51

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A51
    ROM:
    Stock ROM
    Info:
    One UI 2.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
  12. RURAL

RURAL Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Saxat från en av alla covid19-grupper just nu.
    Bakgrund, ung tjej skrev att hon var rädd för att dö. Kille steppade in med lugnande fakta och statistik. En annan ung tjej skrev då:
    "Bara 16 har blivit friska, de allra flesta dör".

Alltså man smäller av. Och där sitter de i tusental och luras och ljuger och eldar på varann. Det finns ingen hejd.

13. Millwad

Mottagna gillanden:
    348
    Telefon:
    Redmi Note 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 7

Jag upplever inte någon kritik gentemot mig själv som individ, jag har dock upplevt en klar hysteri som även triggar igång andra till samma hysteri och det är oroväckande. Jag har en kompis som doktorerar just nu och som i vanliga fall är väldigt mån om åsikter baserad på akademisk forskning, han har dock spårat ur totalt tack vare andra individers och medias hysteriska reaktion. Denna hysteri sprider sig som en masseld och om det är något som skrämmer mig, då är det folk som triggar andra till skräck.

Asawi gillar detta.
  14. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7T
    Info:
    Niagara Launcher
    Telefon 2:
    Huawei P20
    Har du länk till någon grupp? Skulle gärna vilja kika

15. Rospigg

Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Redmi Note 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 5
    Skicka till honom via PM .
    Känns dumt att sprida länkar till skräp här.

Also inte feed the trolls.

Millwad gillar detta.
  16. Millwad

Mottagna gillanden:
    348
    Telefon:
    Redmi Note 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 7
    Haha, visst är det otäckt?
    Källkritiken är obefintlig, minns ett fall specifikt där en individ totalsågade Anders Tegnell och FHM vid fotknölarna och ansåg sig vara mer kunnig om Corona-virus efter några minuters googlande. Klickade på på individens Facebook-profil och då jobbade individen som nagelterapeut. Och min intention är verkligen inte att förminska någon yrkesgrupp, jag litar dock lika lite på en nagelterapeut som uttalar sig om coronavirus som jag gör om jag skulle gå på en nagelbehandling och möts av Anders Tegnell.

Finns en Facebook-grupp som heter "Coronaviruset Sverige", har läst helt absurda inlägg där. Folk har googlat i någon ynka minut och hittat någon populistisk skräpsida och plötsligt känner samma individer sig redo att göra narr av faktiska experter och forskare samtidigt som de vräker ur sig trams om samhällskollaps och massdöd.

edvinnn och N6290 gillar detta.
  17. RURAL

RURAL Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Det är galet. Alla är proffs helt plötsligt.
    Hetsen mot Tegnell är i stunder riktigt obehaglig att se, har sett rent skrämmande hot uttryckas om någon helt enkelt bör ta hans liv. Och varannan tråd handlar om hur han ljugit, hur han har blod på sina händer, yada yada. Jag är själv inte aktiv på Facebook längre vilket är tur, jag har bara en profil för jobbgrejer och använder den även till att smyga runt i dessa grupper.

Millwad gillar detta.
  18. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    3 897
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 11 Pro Max 512GB Green

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 11 Pro Max 512GB Green
    Platta:
    Apple MacBook Pro 15 2017 i7
    Platta 2:
    Apple iPad Pro 11” 64Gb WiFi
    Frugan länkade den men det är ju en helt annan historia när det handlar om en by med typ 89 smittade personer i den :)

Men det är ju ändå kanske bevis på vad karantän faktiskt kan åstadkomma.

Larsgmb gillar detta.
  19. rodak

rodak Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    810

MINA ENHETER

Läste längre upp att 3D-printade skyddsvisir kan vara något. Läste även på Prusa bloggen att Prusa börjat printa såna.
    Nu undrar jag om någon vet om man kan hjälpa till med att ta fram dessa? Jag har en 3d skrivare som skulle kunna printa lite i dessa kristider.
    Någon som vet om nåt sjukhus tar emot sånt som gåva? Eller finns det nån organisation som samlar in från hemmaprintare och distribuerar dessa?
    Varje person inom vården som kan skyddas kan i sin tur rädda liv!

Millwad gillar detta.
  20. Millwad

Mottagna gillanden:
    348
    Telefon:
    Redmi Note 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 7
    Sverige står inför tuffa tider, det råder det inget snack om.
    USA däremot, känns som att skiten kan urarta där utan dess like om de inte lyckats få någon kontroll på spridningen. Ekonomin riskerar ju att haverera utan dess like, läste lite snabbt att 70% av alla hotellrum inte är bokade och att tusentals kedjor har stängt ner tills vidare.

En nation med mer än 500 000 hemlösa, drygt 30 miljoner amerikaner har ingen sjukförsäkring, drygt 10 miljoner av befolkningen är illegala invandrare varav många säkerligen har obefintlig tillgång till någon välfärd och sjukvård. Drygt 2 miljoner av befolkningen jobbar med statliga minimilöner och fattigdomen är utbredd och tillgången till sjukvård är usel med svenska mått. Lägg då även till att amerikaner generellt i betydligt större utrsträckning lider av fetma och fysisk ohälsa.

Bara under dagen har de fler än 10 000 bekräftade fall och de går snart förbi Italien i antalet smittade, och då verkar mörkertalet vara stort. Bara i New York finns det tydligen fler än 30 000 bekräftade smittade.

Last edited: 26 mar 2020
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.