1. Stäng notis
  2. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Coronaviruset

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kingson, 28 jan 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Maskinen

Maskinen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone XS
    Platta:
    Samsung Galaxy A6
  2. Larsgmb

Larsgmb Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A51

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A51
    ROM:
    Stock ROM
    Info:
    One UI 2.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Det finns kanske inget rätt eller fel mellan Sveriges, och tidigare Englands, öppnare linje, kontra andra länders hårdare med karantän, nedstängningar m.m. Bara olika intressen.
    De som har anledning att oroa sig lite extra ser gärna en hårdare linje, även om det kanske inte hjälper till 100% som i detta lilla exempel Italiensk stad stoppade smittan på två veckor
    De som inte oroar sig speciellt över Corona oroar sig istället över ekonomin, inte minst den egna, som skulle ta rejält med stryk med hårdare åtgärder.
    En majoritet tycker att Sverige hanterar detta bra. Att alltså en mjukare, öppnare linje som inte tar för mycket på ekonomin är bra. De som oroar sig mer över Corona än över ekonomin är i minoritet.

Alla inser förstås att smittspridningen och i förlängningen antalet döda skulle minska om man höll människor åtskilda. Men man gör olika prioriteringar.
    Karantän eller ej.JPG

Att erkänna att man prioriterar plånboken framför att hålla nere dödstalen är säkert svårt. Detta inlägg, och jag personligen, kommer därför att få utstå många påhopp. Det är inget jag mäktar med i nuläget, så jag lämnar tråden. Även Swedroid då jag inte orkar intressera mig för huruvida P40 eller S20 är det bättre valet, för den som har något i plånboken.

Jag kanske återkommer när Sverige börjat anstränga sig på allvar för att hejda smittspridningen, vid kanske 200 döda. Eller dröjer det tills vi har 1000? Den som lever får se. Men då kommer nog inte den minoritet som jag tillhör bli påhoppade i samma utsträckning längre. Eller också kommer majoriteten då att ändra åsikt. Att Sverige inte längre hanterar detta bra.

3. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max 64GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max 64GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Du får ursäkta Lars, men jag har inte fått intrycket av att du personligen blivit "påhoppad" en enda gång i den här tråden. Faktum är att diskussionerna som uppstått i den här situationens kölvatten har hållits (till stor del) sakliga. Syftet med ett forum är trots allt diskussion. Alla tycker inte lika och om man delar med sig av sina tankar och åsikter på en öppen plattform så finns det alltid en överhängande "risk" till att man får mothugg från andra deltagare. Med det sagt betyder det inte att dessa mothugg ska ses som personliga angrepp *konstant*. Man kan tycka olika utan att ta till glåpord och annat trams vilket igen, jag tycker att vi klarat av ganska bra med tanke på att ämnet för tråden uppenbarligen är av en känslig karaktär för många.

Jag hör till den "skara" människor som anser att beslutsfattarna i vårat avlånga land gör så gott de kan (en ytterst sällsynt företeelse för mig personligen skall tilläggas). Om det vore gångbart för hela landet lagom att stänga ner allt så hade det gjorts, men utifrån den statistik som finns i Sverige just nu så vore det befängt. Antalet sjuka är fortfarande väldigt få i förhållande till andra delar av Europa, och världen. Det kommer så klart att bli fler, det är oundvikligt i såna här sammanhang. Men vi kan inte lägga oss under täcket och försöka vänta ut det här heller. De som är sjuka eller på annat sätt hör till riskgrupper skall naturligtvis försöka isolera sig så gott det bara går både för sin egen och för sin omgivnings skull. De av oss som däremot inte lider av några symptom ska enligt min mening inte behöva stänga in sig och sluta jobba bara "ifall att". Den här cirkusen är långt ifrån över och om man ska tro herr Tegnell så har vi ännu inte nått kulmen i Sverige och det dröjer ytterligare några veckor innan vi kommer dit. OM situationen förvärras markant kommer naturligtvis nya beslut att fattas därefter, huruvida dessa är bra eller dåliga beslut har vi ingen aning om. Utifrån hur läget är just nu dock så har man agerat korrekt.

N6290, kajsthlm18, flipp och 3 andra gillar detta.
  4. F-Forward

F-Forward Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

upload_2020-3-26_10-23-8.png
    Håller med om att det är ganska märkligt att FHM inte verkar prata så mycket med den mest drabbade regionen.

5. Millwad

Millwad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    340
    Telefon:
    Redmi Note 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 7
    Fast å ena sidan skriver du att det inte finns rätt eller fel, för att sedan gå över till att hävda att folk i tråden är ute efter att rädda ekonomin kontra människoliv. Jag har i alla fall inte stött på dessa individer, jag har däremot stött på folk som triggar igång masshysteri och panik, det är det sista man behöver i detta läget. Olustigt att du beskyller folk för att vara mer intresserade av ekonomin än människoliv. Du tror inte att en havererad ekonomi leder till en kollaps i form av bristande välfärd och sjukvård? Det finns ett tydligt samband mellan fattigdom och misär.

Sen kan man även undra var alla hysteriska personer är när det dagligen dör drygt 20 000 barn under 5 år, varav majoriteten befinner sig i U-länder utan resurser och där fattigdom och hunger säkerligen spelar en stor roll. Var är samma hysteriska personer när majoriteten av alla dödsfall för barn under 5 år äger rum i Subsahariska Afrika och koncentrerade delar av Asien. Var är samma personer när 7 procent av alla barn upp till 5 års ålder går bort i Subsahariska Afrika kontra 0.5 procent i höginkomstländer?

A child under 15 dies every 5 seconds around the world
    Child mortality rate drops by a third since 1990

kajsthlm18 och Psicosis gillar detta.
  6. jajo

jajo Testpilot: Huawei P40 Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    6 530
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max Green 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro Max Green 256GB
    Att rädda ekonomin räddar också människoliv.

kajsthlm18, IAMMA, kissidor och 2 andra gillar detta.
  7. Psicosis

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max 64GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max 64GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    I ett läge som detta är det fascinerande hur svårt vissa verkar ha att göra den kopplingen..

kajsthlm18, jajo och kissidor gillar detta.
  8. F-Forward

F-Forward Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Skulle precis skriva detta. Fattiga länder blir ju mer påverkade av själva coronaviruset än rika, men när ekonomi och sjukvård utmattas i I-länder så påverkar det ju såklart hjälpen till u-länder från i-länder både monetärt och sjukvårdsmässigt. Bara för att man tycker att denna pandemi är en värre kris så betyder inte det att man skiter i allt annat.

jajo gillar detta.
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    21 441
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
  10. Asawi

Asawi Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 092
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 6 Pro
    Platta:
    Samsung Note 2014
    Skarpa åtgärder typ nedstängningar karantän etc kan också förorsaka dödsfall. En tonåring i min närhet som redan led av psykisk oro tog sitt liv förra veckan när hans enda trygga plats i tillvaron, gymnasieskolan, stängdes ner. Tyvärr tror jag inte att han kommer att vara den ende.

katho, kissidor och jajo gillar detta.
  11. Chris Larsson

Chris Larsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung galaxy note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung galaxy note 10
    Jättebra det :)..

12. Millwad

Mottagna gillanden:
    340
    Telefon:
    Redmi Note 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 7
    Usch, så tragiskt!
    En väldigt nära bekant till mig är socialarbetare och hon belyste att det finns en stor problematik med just en nedstängning. Våld i hemmet, dåliga familjeförhållanden, barnfamiljer som inte har det gott ställt som får det svårt med att bekosta lunchen, psykisk ohälsa som triggas igång och så vidare.

Känns som att många har fallit i att vara enkelspåriga och som vägrar att se konsekvenserna av en total nedstängning.

Zooklubba, frpl, katho och 1 annan gillar detta.
  13. kissidor

kissidor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 346
    Operatör:
    Telia/Telenor
    Telefon:
    iPhone 11 pro max 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia/Telenor
    Telefon:
    iPhone 11 pro max 256GB
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20x 8/256GB
    Platta:
    iPads pro 12.9 2018 / mini 5
    Platta 2:
    Android Galaxy tab s6
    Övrigt:
    Cc 2 st gen 2, asus flip cb, AA i XC40
    Jag har inte velat kommentera i den här tråden tidigare men nu kan jag inte hålla mig - jag blir så upprörd att jag mår illa när de som tycker de ekonomiska konsekvenserna av en total nedstängning är nödvändiga att beakta anklagas för att värdera pengar över människoliv. Hur är det ens möjligt att vara så ignorant att man inte inser att vad det handlar om är att man befarar att en ekonomisk kollaps kan komma att kosta fler människoliv?

Sunbringer, kajsthlm18, polar590 och 12 andra gillar detta.
  14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    21 441
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Det finns inget enkelt svar, men de flesta tycks prioritera att undvika en kollapsad sjukvård. Redan nu får många stå tillbaka. Olika behandlingar skjuts på framtiden, operationer ställs in etc. och vi befinner oss tidigt i kurvan. Utrustningen är ett kapitel för sig.

Faktum är ju att vi inte vet hur många människoliv en kollapsad svensk sjukvård kostar, och det är väl den osäkerheten som ställer till det. Det får även långsiktiga konsekvenser om vården inte fungerat under en period eftersom köer kommer byggas upp (vilket ju redan sker i detta nu).

Handlar det om några tusen vid en total kollaps? Tiotusen? Var går gränsen för när det upphör vara rimligt givet karantänåtgärderna?

Jag skulle inte vilja befinna mig i FHM sits. Det är inga enkla beslut att fatta.

Last edited: 26 mar 2020
    Juturna, kissidor, R3b0rn och 2 andra gillar detta.
  15. Millwad

Mottagna gillanden:
    340
    Telefon:
    Redmi Note 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 7
    Så löjligt svårt, verkar inte finnas något riktigt rätt eller fel och konsekvenserna åt bägge håll är stora. En kollapsad sjukvård är allt annat än att föredra, samtidigt är en kollapsad ekonomi förenad med en kollapsad sjukvård och allmän folkhälsa.

Känner likt du att sitsen FHM är i nu är omöjlig, kan inte ens tänka mig vilken press individer likt Tegnell upplever nu.

eastbound gillar detta.
  16. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    257

MINA ENHETER

"Stor ökning senaste dagarna" Är det verkligen en nyhet att det skulle öka? Frågan är, ökar det mer än beräknat?

17. Psicosis

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max 64GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max 64GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Enligt Tegnell verkar det som att det går ”enligt plan”. Hur olyckligt läget än må vara i Stockholm just nu så har vi hitintills kommit väldigt lindrigt undan i det stora hela så här långt..

PhR34k gillar detta.
  18. flipp

flipp Android Moderator

Mottagna gillanden:
    3 769
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Man skulle hypotetiskt kunna tänka sig ett scenario där man helt enkelt tar smällen av en kraftig peak med kollapsad sjukvård för att rädda ekonomin (som i längden räddar fler liv), men skulle detta fungera i praktiken? Har svårt att tro att människor rent psykiskt skulle palla detta. Det kan t.ex. handla om ett scenario där väldigt många i samhället på kort tid får se sina äldre släktingar insjunka utan att kunna få adekvat vård. Det kommer skapa panik som sprider sig som löpeld. Det krävs en rätt hårdhudad befolkning som kan se på när detta sker och samtidigt "tuffa på" som vanligt. Dock beror det också på hur sannolikt ett sådant mardrömsscenario är. Vi vet ännu inte hur stort mörkertalet är för antal smittade vilket gör att alla siffror på dödlighet m.m. är väldigt osäkra.

19. Psicosis

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max 64GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max 64GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Den mentala aspekten får inte glömmas bort det är helt sant. Vi fick ny information från ledningen i morse att om vi märker att någon är bekymrad utöver det normala eller på något vis visar tecken på för stor stress så *måste* vi flagga för det. Nog för att svenskar har ett visst rykte om sig att vara "tuffa", allt har sin gräns.. Det finns verkligen ingen enkel lösning på det här oavsett hur man vänder och vrider. Å ena sidan kan vi inte stanna hela landet i "förväg" för då går ekonomin åt helvete vilket får konsekvenser både på kort och lång sikt för många, men om det skulle "explodera" över hela Sverige.. Hur fan gör vi då?

Läste förresten jag att ytterligare 50 personer testats i Värmland men ingen av de var smittade.

20. flipp

flipp Android Moderator

Mottagna gillanden:
    3 769
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Ja precis. Det finns ingen enkel lösning och både de som förordar en hård lock-down approach och de som förordar en mjukare låt gå approach kan ha legetima skäl för sina åsikter.

När det gäller att ingen var smittad i Värmland ser jag det som potentiellt oroväckande. Om få är smittade i befolkningen (och få har varit smittade tidigare) betyder det att vi är ett väldigt tidigt skede i pandemin och att hälsoeffekterna av sjukdomen är mer allvarliga. Ett bättre scenario vore att majoriteten av alla smittade är asymtomatiska och att smittan redan nu är utbredd i Sverige. FHM verkar tro att t.ex. Stockholm kan uppnå flockimmunitet redan till sommaren men det kanske är ett för optimistiskt antagande. De undersöker ett slumpmässigt urval i stockholmsregionen just nu. Dock tror jag de bara testar vilken som bär smittan just nu och inte vilka som varit smittade.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.