Problem: COS12S, temamotorn krånglar efter uppdatering till Lollipop

Diskussion i 'OnePlus One - Allmänt' startad av Tangle Kite, 15 apr 2015.

  1. Tangle Kite

    Tangle Kite Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!

    I går kväll när folk började få OTA-uppdateringen till COS12S satt jag ivrigt och väntade på att det skulle plinga till i min egen telefon. Då detta dröjde bestämde jag mig för att ladda ner en av de "verifierade" zip-filer av uppdateringen som användare så småningom började dela med sig av.

    Jag förde över den till telefonen, botade till cyanogens recovery, klickade på "Apply update" och navigerade till zip-filen.

    Allting verkade fungera fint, men nu märker jag problem med temamotorn. Inget tema appliceras på Settings-menyerna, väljer jag egen bakgrundsbild och/eller låsskärmsbakgrundsbild så appliceras de inte om man samtidigt har ändrat någonting annat i temamotorn som då samtidigt ska appliceras (typsnitt, ikoner eller dylikt).

    Någon som upplever samma problem möjligtvis?

    Gjorde jag något fel under flashningen av uppdateringen eller är det helt enkelt så här för alla som fått uppdateringen? Börjar bli lite nojig över att någonting kan ha gått snett vid något skede och att jag därför upplever detta. Rensade ingen cache eller dylikt innan jag flashade uppdateringen, vad jag förstod var det inte nödvändigt — men nu börjar man undra när sådana här skavanker uppenbarar sig.

    Hur fungerar COS12S för er? Skulle uppskatta om någon kunde granska sin egen temamotor noggrant och se hur den beter sig jämfört med mina upplevelser.
     
    Last edited: 15 apr 2015
  2. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Nope, inga sådana problem för mig. Däremot har mina ikoner fått spel och blandat inslag frän olika teman, sjukt konstigt. Svårt att förklara så det blir förståeligt, men i princip så om jag väljer Domo som är fyrkantiga med runda hörn så blir en del ikoner ändå fyrkantiga med skarpa hörn, fast med Domos ikon inne i..
     
  3. Dawe199

    Dawe199 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tjena!
    Har upplevt lite småbuggar med teman. Dock saker man kan leva med. Det värsta är att jag varken kan ringa eller ta emot samtal, tappar mottagning jättelätt. Jag uppdaterade på manuellt, vill ha tillbaka kitkat går det att ordna?
     
  4. Tangle Kite

    Tangle Kite Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Någonting liknande hände mig i går, angående det du nämner om ikonerna. Jag bytte ikonpaket i temamotorn och helt plötsligt blev vissa ikoner på min hemskärm (som egentligen endast ska styras av nova luncher), som du sa, med en ikon "inuti sig". Tog dessvärre ingen skärmdump på hur det såg ut, ska tänka på det om det uppkommer åter igen.

    Så vitt jag vet måste du i så fall göra en komplett wipe av telefonen och sedan kan du flasha tillbaka Kitkat utan några problem. Har själv ännu inte upplevt några problem med varken mottagning eller samtal på Lollipop.
     
  5. BjornSv

    BjornSv Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Det där "Apply update" låter lite osäkert. Är man säker på att den wipar rätt grejer då? Känns säkrare att styra det själv via TWRP så man vet att det blir tillräckligt "clean" flash och slipper konstiga problem.
     
  6. Tangle Kite

    Tangle Kite Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Det skulle inte alls förvåna mig om du har rätt i att "Apply update"-metoden genom Cyanogen Recovery är en riktig halvmesyr. Har dessvärre helt enkelt inte orkat ta tag i att låsa upp bootloadern och flasha in TWRP på min OPO, så i nuläget har jag ingen möjlighet att göra någon ren installation ens. Har några gånger försökt att förstå mig på hur ADB, fastboot och allt sådant fungerar & hur man använder det – men det har tyvärr aldrig riktigt klickat för mig.

    EDIT: Har nu försökt i ganska exakt en timme med att hitta drivrutiner till min OnePlus One så att man kan använda ADB & fastboot. I nuläget får jag bara "error: device not found" när jag kör adb devices. Har googlat och testat massa grejer, men ingenting har fungerat än så länge. Har testat diverse Samsung-drivisar, "Universal ADB-driver" och den vanliga "MTP USB Device"
    som Windows själv installerar. INGEN fungerar att köra ADB med...
     
    Last edited: 16 apr 2015
  7. BjornSv

    BjornSv Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Jag har aldrig använt den inbyggda recoveryn. Johan på Oneplus-forumet skriver så här om att lägga på uppdateringen på det sättet:

    --
    Har du senaste versionen av CM11S installerat är det till och med enklare att flasha med standard-recovery på en låst telefon. För att flasha en custom ROM krävs dock precis som du säger upplåst bootloader (därför det står "apply update" och inte "flash zip" eller dyl.) i Cyanogen recovery.

    http://builds.cyngn.com/cyanogen-os...263178b74/cm-12.0-YNG1TAS0YL-bacon-signed.zip
    1. Varning! Ladda telefonen först om du har mindre än 50% batterikapacitet kvar!
    2. Ladda ner zip-filen
    3. Starta telefonen i recovery mode (stäng av telefonen, starta sedan genom att hålla ner volym ner + power)
    4. Välj apply update i Cyanogen recovery
      • Välj internal storage och leta reda på filen som bör finnas under 0/Download/
    5. Rensa cache-partitionen
    6. Starta om telefonen
    7. Du har nu installerat uppdateringen precis som telefonen själv hade gjort om du fått den OTA.
    --

    Så det kanske är rensa cache du missat?