Crash!!

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av Renato, 19 sept 2010.

  1. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min telefon har crashat några gånger nu..
    Gissar att det är för minnet är för liten.
    Men vill veta om det är bara mig det händer eller när det händer er.

    Sist det hände var då jag filmade och hade filmat 10min.
    Efter det så försökte jag fortsätta filma. efter 1 min till så frös bilden och telefonen startade om..
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nej, jag kan inte minnas att det hänt men jag har heller aldrig filmat med telefonen.
    Visst kan det vara minnesbrist men förmodligen handlar det om någon bugg i kamera drivern.

    När jag får tid/ork/lust ska jag prova att kompilera en egen kärna m.h.a. källkoden till U8110 då jag misstänker att deras kärna är identiska med våran. Det jag tänkt göra är att slå på swap stöd och bygga in stöd för compcache. Det kan ge en litet lyft på våra något minnesbegränsade telefoner.

    Mer info om compcache och/eller swap: http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=Compcache
     
  3. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telefonen har stängt av sig själv några gånger tidigare.
    Då blir den helt strömlöst och reagerar lite segt vid försök att slå på den..

    Så om ingen annan har upplevt crash, så kanske jag borde lämna in den.
    Ibland händer det att jag bara hittar den så där. Har använt Task killer för att befria lite minne. Men hjälper inte så mycket..
     
  4. Dr Ectoplazma

    Dr Ectoplazma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har varit med om att efter ett samtal så har batteriet vart helt slut.. står att ja ska sätta i laddaren och att den stänger ner om 30 sekunder.. Låter ja den stänga ner och startar upp den igen så har jag halvt batteri och klarar mej resten av dagen..
     
  5. sshädow

    sshädow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Avinstallera task killer, vet du inte vad det gör skapar du bara en massa problem. Android fungerar inte som Windows, minne kommer automatiskt att befrias vid behov, och telefonen blir inte snabbare av att du manuellt stänger av program, snarare tvärt om.
     
  6. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan du förklara vad den har för uppgift?
    För jag trodde att den va tänkt till just det där. När jag stänger onödiga program (appar) så står det hur mycket minne jag har befriat.
    Men jag är ny på android så jag kan ha fel. Jag har hört att Android tömmer minnet automatisk när ett program inte används. Men att just den funktionen inte funkade som den skulle.. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt på vilket sätt.

    Men program som är på, men används inte vid tillfället, använder inga resurser?
    Om det är så. Då behöver jag ingen Task killer..
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Android låter program vara kvar i minnet om det finns minne och slänger ut dem när det behövs. Det sköts automatiskt. Task killers vara eller inte vara finns det många åsikter om.

    Personligen använder jag Taskiller Free och använder den enklaste widgeten, dvs den som bara har en vanlig ikons storlek och visar ledigt minne samt dödar alla processer när man trycker på den. Sen har jag dock lagt in undantag för touch input (HTC keyboard) och väderwidget:en jag kör.

    Den har ännu inte vållat mig några problem alls och jag upplever ibland att telefon blir rappare när man slagit ihjälp lite processer. På en bekants sons HTC Hero där han kört diverse spel, appar m.m. så vet jag vid ett tillfälle när jag var där och han klagade på att den var långsam och ett klick på taskiller free widget:en och det var en markant skillnad.

    Enligt min mening så kan en taskiller ha en positiv effekt om man använder den rätt. Sen finns det en uppsjö av taskillers och jag har bara testat Taskiller Free så jag kan inte uttala mig om någon annan.
     
  8. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Denna använder jag..
    Advanced Task Killer
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  10. Failemon

    Failemon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har hänt mig ett par gånger med, den har snittat på runt 100 timmar uptime sen har den antingen bett mig om PIN-koden på morgonen eller bara tvärdött och startat om när jag använder den. Som mest har jag fått ut ~120h - tänkte att det var normalt och orkade inte bry mig så mycket. Detta verkade inte bero på vilka program som var igång eller vad jag gjorde, ibland så bara tjoff dog alltihopa.

    Sen för en vecka sedan avinstallerade jag Weather Widgets och EasyTether samtidigt för att den enda tyckte jag skrev ut på tok för mycket i debugloggen och easytether behövde jag inte mera. Simsalabim nu har den tuggat på i över 221 timmar utan problem, jag vet inte om dom två är relaterade alls men troligen. Hursomhelst så verkar det ju som att stabiliteten är väldigt beroende på vad man gör (jag har t.ex. filmat lite och det har funkat bra, men inte dundermycket) och vilka program som är installerade/körs i bakgrunden.