Crop utan kvalitetsförlust?

Diskussion i 'Applikationer' startad av sulfobus, 2 maj 2011.

1. sulfobus

sulfobus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

I nästan alla fotoeditorer för Android (inkl Gallery, QuickPic, Photshop, m.fl.) så blir upplösningen mindre när man beskär en bild. Varför? Så blir det ju inte när man beskär en bild på datorn.

Jag har hittat en app som kan beskära så att upplösningen blir den riktiga (Photo Illusion) men det är rättså kass i övrigt.

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det är ju klart att upplösningen blir mindre på en bild när du beskär den. Förstår inte riktigt hur du menar. Du menar att android appar förutom att beskära bilden även förminskar dem efter beskärning? Eller?

Men du kan aldrig komma ifrån att bildkvalitén blir sämre när man beskär en bild eftersom upplösning försvinner. Däremot kan en del appar spara den beskärda bilden med mer komprimering vilket resulterar i sämre kvalité på bilden. Quickpic behåller bra kvalité för mig när jag beskär bilden att ha som bakgrund.

Last edited: 2 maj 2011
  3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet ligger nog i att det är JPEG.

Det finns "lossless cropping" för JPEG men då måste man croppa längs skarven mellan två block (tror de är 16x16 pixels).

4. sulfobus

sulfobus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Sorry, jag uttryckte det lite oklart.
    Givetvis blir upplösningen mindre, men vad som sker är att en blir *ännu* mindre än vad den borde, och därmed lite förlorad detaljrikedom. Testa att beskära en bild som t.ex. är nästan 3000x2000 pixels. Även om man bara beskär en liten bit så blir upplösningen i runda slängar 1000x700 eller mindre, lite beroende på vilken app man använder.

Nerre: Kanske är det något sånt, men på datorer verkar det ju inte vara något problem att beskära var som helst i bilden utan att mista pixlar.

5. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    När du öppnar en bild i PicSay Pro så kan du välja hur stor bild du vill arbeta med upp till 1024x768. Anledningen till att de satt den begränsningen är inte för att vara elaka utan för att telefonen inte bedöms orka med. Att jobba med samma bild på en dator går naturligtvis utan den begränsningen eftersom den har så mycket bättre prestanda och minne.