Guide: CRT Effekt

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Mellon, 27 jul 2011.

  1. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har försökt hitta en guide för detta här på Swedroid men fann ingen. Vände mig istället till XDA och efter lite grejande så fick jag det fixat. Så nu tänkte jag skriva en guide här på vårt alls favoritforum.

    Först vill jag säga att du gör detta på egen risk. Det kan eventuellt göra så din telefon börjar skita ur sig kanelbullar. Isf hoppas jag att de smakar bra och vill gärna veta hur du gjorde :P

    I kort så går det hela ut på att dekompilera framework-res.apk och ändra några variabler i /values/bools.xml. Sedan kompilera till en ny framework-res.apk, plocka ut den kompilera bools.xml filen och lägga in denna i din orginal framework-res.apk.

    Krav för att följa denna guiden
    Du måste ha följande:

    Guide CRT Effekt

    Men nu ifrån punkt till punkt hur man fixar det.

    1. Starta en terminal och använd följande kommando adb pull /system/framework/framework-res.apk gör gärna en kopia på denna fil som du kan ha som backup.

    2. Dekompilera framework-res.apk med hjälp av apktool med följande kommando apktool d framework-res.apk. När detta är klart bör du ha en katalog som heter framework-res.

    3. Navigera in till följande katalog /res/values/ som ligger i den nya katalogen framework-res.

    4. Här hittar du en fil som heter bools.xml. Öppna denna fil med t.ex. Notepad.

    5. Ändra sedan config_sf_slowBlur ifrån false till true
    6. Ändra även sedan config_animateScreenLights ifrån true till false.

    7. Nu är alla ändringar gjorda så nu behöver vi kompilera framework-res till en apk igen. Navigera tillbaka till den katalog i vilken du körde kommandot apktool d framework-res.apk. Här skall du nu köra följande kommando apktool b framework-res. Det kommer att ta ett litet tag, runt 1 min.

    8. Navigera till framework-res/build/apk/ där du bör hitta en fil vid namn resources.arsc. Kopiera denna till samma katalog där framework-res och framework-res.apk ligger.

    9. Nu behöver du placera resources.arsc i framework-res.apk. Då en apk-fil egentligen är en zip fil körs detta enklast med t.ex. WinRAR. Var dock noga med att inte packa upp framework-res.apk, utan bara öppna den och ersätta resources.arsc filen och sedan stänga WinRAR igen.

      Själv har jag en Mac och åstadkomma samma sak genom att köra följande kommando zip framework-res.apk resources.arsc

    10. Det som återstår är att ersätta den nya framework-res.apk filen med den gamla som ligger på telefonen. Vi gör detta genom att kopiera den nya framework-res.apk till SD-kortet på telefonen med följande kommando adb push framework-res.apk /sdcard/

    11. Nu behöver du bara få framework-res.apk till katalogen /system/framework/ på telefonen. Skriv följande kommando adb shell för att komma in på telefonen. Skriv sedan su för att få root-access. Om du inte gjort detta tidigare kolla då nu på telefonen och godkänn att su får root-access. Du skall nu i terminalen se ett # istället för $.

    12. Skriv nu följande kommando mount -o rw,remount -t yaffs2 /dev/block/mtdblock3 /system detta kommer att ge dig skrivrättigheter till /system mappen.

    13. Nu behöver du bara flytta framework-res.apk ifrån SD-kortet till rätt mapp i /system. Detta gör du med följande kommando mv /sdcard/framework-res.apk /system/framework/.

    14. Nu återstår bara att starta om telefonen. Gör detta med följande kommando reboot. När telefonen har startat om så skall CRT-Effekten vara aktiverad.


    Jag hoppas att det funkade för dig. Detta är min första guide som jag skriver här på Swedroid, så om den är oklar ha gärna lite överseende. Men skriv gärna vad det är som är oklart så skall jag göra mitt bästa föra att förklara :)
     
    Droid86 och Exoil gillar detta.
  2. Exoil

    Exoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    En fråga.

    Hur ofta behöver jag göra detta?
    Varje gång jag flashar in nytt på telefonen?
     
  3. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Varje gång du gör något som skriver över framework-res.apk. Så t.ex. när du flashar in nytt på telefonen.
     
  4. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Fast 9 av 10 roms har ju redan CRT effect och fixad nu
     
  5. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Guiden riktat sig mest till de som har en rom, t.ex. orginal rom, men vill ha denna effekten.

    Eller de som har flashat en rom som har denna effekt men vill bli av med den.
     
  6. foto65

    foto65 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 7
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tab A 10.5
    ROM:
    Stock
    Dum fråga kanske! men vad är "CRT" effekt! *shame*
     
  7. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Crt-effekt är det som blir när du t. ex. trycker till på power knappen så skärmen släcks. Det ser då ut som om man stängde av en tv, iaf så som tv-Apparaterna såg ut förr.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    foto65 gillar detta.
  8. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    foto65 gillar detta.
  9. foto65

    foto65 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 7
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tab A 10.5
    ROM:
    Stock
    Ok! det var ju lite coolt! :)
     
  10. Droid86

    Droid86 Guest

    Otroligt bra guide. Vem som helst kan nu fixa en CRT effekt själv. Bra jobbat och ett stort tack!