Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Med tier så menar jag nivå på korten. Du har detaljer för varje nivå här Crypto.com Visa Card | 8% Card Spend Reward

    Kortet som är gratis så ingår det inga förmåner tyvärr, förutom 1% cashback. Om du vill få rabatt i Spotify måste du skaffa Ruby kortet där du då måste göra en investering på 350€ i CRO. Obs att när du får pengar tillbaka från abonnemangavgiften så betalas det tillbaka i CRO. Men du kan sälja CRO tillbaka till EUR om du hellre vill ha det.
     
  2. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Ja, du får tillbaks Spotify prenumeration som cashback med deras egen krypto CRO. Detta behöver deklareras till Skatteverket eftersom man får krypto.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 707
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skulle vi kanske kika på att öppna en dedikerad avdelning för defi/krypto?
     
    FBGKimpan, Ender och Dahliz91 gillar detta.
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vore intressant ;)
     
  5. Lowvalued

    Lowvalued Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2021
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    Vilka använder crypto.com kort? Hur är era erfarenheter? Är det värt?

    Jag funderar på gratiskortet eller eventuellt det kortet där man behöver köpa deras crypto för 350€, som jag förstått behöver vara låst i crypton för att få 2% cashback?

    Då får man även 10€ för Spotify?

    Det enda jag är kluven till är hur smidiga insättningarna är och hur växlingsavgifterna är? Som jag förstått måste kontot vara i euro, så därav kommer man påverkas antingen negativt eller positivt beroende på hur euro utvecklingen ser ut? Men det kanske cashbacken gör det värt.
     
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    • Jag använder det, och det är mitt to-go kort för det mesta. Men jag använder det via Curve.
    • Jupp, ska använda perks så måste du låsa motsvarande € kraven i CRO.
    • För ruby kortet och uppåt så får du 12.99 USD tillbaka i CRO på ditt spotifyabonnemang.
    • Du kan göra banköverföring från din bank om de har sådant stöd för att göra SEPA överföring. Eller så kan du använda Revolut där du kan växla 10000SEK/mån. SEPA överföring är gratis.
     
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nytt stort samarbete med Matt Damon som kommer agera som frontfigur till Crypto.com för att vidare förmedla deras tjänster till ännu flera användare.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=9hBC5TVdYT8


    Crypto.com lägger på ytterligare än växel för att nå ut till ännu fler användare. Väldig glad över att man varit en early adopters till deras kort och andra tjänster som de har i sitt utbud :)

    Fler länk
    Fortune favours the Brave: Crypto.com teams up with Matt Damon and Wally Pfister
    Matt Damon to Promote Crypto.com in Race to Attract New Users
     
    milky81, jerry84, Dahliz91 och 1 annan gillar detta.
  8. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Den som var morgonpigg idag så kunde man se reklamen ovan spelas upp på TV4. Det spelades upp runt 7:55. Lite oväntat kanske? ;)
     
    jerry84, Dahliz91, milky81 och 1 annan gillar detta.
  9. Humper

    Humper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har crypto.com's vanliga base kort och har ej använt de men har nu även börjat använda deras "crypto earn" funktions som är deras slags räntekonto.

    Men nu har jag tänkt att jag ska börja använda de för dagligt bruk och funderar därför över deras avgifter. Kan jag lägga in SEK och betala med SEK utan avgift. Och till slut, funkar de med curve.

    I så fall är de ju värt att lägga stake för första kortet.
     
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    - Du kan använda kortet via Curve
    - De har inte SEK konto idag. Det som är vanligast bland användarna utav kortet är att man växlar SEK till EUR på t.ex. Revolut för att sedan göra en SEPA överföring. SEPA överföringen tar ca 1h.
     
  11. zebbelutt

    zebbelutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Har en fråga angående skattande av krypton.
    KYC görs ju för att få kortet, men hur kontrolleras det med Skatteverket?
    Jag ”stakear” en hel del krypto, så att jag varje månad får passiv inkomst, som i regel ska beskattas 30% vinst på.
    Men låt oss säga att jag använder min intjänade krypto från stakeing och lägger över det på kortet för att handla vardagliga saker med, ska det då skattas först?
    Eller hur ser Skatteverket att jag använt dom pengarna?
    Samt hur ska det i så fall deklareras?
    kan man hävda att jag köpt BTC för att åka till El Salvador men att jag inte åkte dit, så nu vill jag inte skatta på att valutakursen ändrats då det är officiell valuta i El Salvador?
    Hoppas ni förstår frågan?
     
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Toppar du kortet med krypto så sker det en försäljning och ska således skattas 30% vinstskatt.
    Hur skatteverket tar reda på det kan jag inte besvara, men jag kan tänka mig om de skulle fråga Crypto.com användardata om dig så måste de ge det till dem.
     
  13. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Sverige har inte samma regler som andra länder. Håller du Euro eller Dollar i över 30 dagar måste du deklarera de vinsterna/förlusterna också så att det är en officiell valuta i El Salvador påverkar ingenting. Sen har ju Skatteverket fortfarande en tolkning om att det inte är en valuta så då gäller ju inte 30 dagars regeln heller.

    Troligen har Skatteverket ingen koll på det idag men det är nog bara en tidsfråga. OECD har ett arbete med att utbyta information som bara gäller bankerna för nu men det lär väl ändras nu när krypto växer sig allt större.
     
  14. Humper

    Humper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja men då så. Då blir de alltså inte speciellt mycket vinst jämfört med 0.5% på kreditkortet helt enkelt, men tanke på valutan.
     
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    nja, vet inte det. CRO har en potential att öka i värde snabbare än vad SEK skulle kunna.
     
  16. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Har precis stakat för ett Jade Green. Hade tidigare ett Ruby Red.
    Enligt supporten så måste man få ett nytt fysiskt kort för att kunna ta del av alla kort rewards.
    För min del hade det räckt med ett virtuellt kort som jag kan lägga in i Curve.

    Det kostar tydligen 50 euro att få ett nytt kort ifall man redan har ett kort.

    Så nu väntar jag på mitt virtuella kort, och sedan det fysiska. Hoppas inte det tar lika lång som sist när jag stakade, då tog det upp mot 2 månader innan kortet kom.
     
  17. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ja, tyvärr har de ju kvar avgiften, även fast man uppgraderar till Jade/Indigo eller högre. Lite onödigt kan tyckas.

    Vad jag hört är väntetiden för att få ett nytt kort utfärdat ner numer ganska kort, högst ett par veckor. Därefter dröjer det ytterligare någon vecka innan kortet dyker upp i brevlådan, men under tiden kan man börja använda det virtuella kortet. Tänk bara på att CVV och utgångsdatum kan vara annorlunda på det fysiska kortet, så du uppdaterar det överallt efter att du börjat använda det fysiska kortet.
     
  18. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Tack för info.

    Jag har chattat lite med supporten, dom har varit väldigt snabba på att svara. Dom kunde dock inte ge något svar när ett virtuellt kort kan tänkas komma. Såg dock att efter ha chattat med dom så hade 50 euro dragits från mitt kort. Så något händer i alla fall.
     
  19. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Ja, vissa saker är kopplade till det fysiska kortet, t.ex. Lounge Key som ju ingår i Jade Green. Vissa andra rewards är bara kopplade till stake, t.ex. Netflix och cashback-nivå. De kan man alltså få genom att uppgradera sin stake, även om man väljer att behålla sitt gamla kort. Då slipper man avgiften på €50. Om man uppgraderar från gratis-kortet (Midnight Blue) till Ruby Red får man inte så mycket för att uppgradera det fysiska kortet, i alla fall inte så att det är värt €50.
    På websidan med korten kan man klicka på "Compare Staking and Non-staking Benefits" för att se vilka rewards som är kopplade till det fysiska kortet. Med "Non-staking Benefit" menas att man får det även om man väljer att ta bort sin stake (vilket bara går efter 180 dagar). "Non-staking Benefit" är egentligen bara ett annat sätt att säga att det är kopplat till det fysiska kortet.
     
  20. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Enligt support så skulle jag bara få stake reward ifall jag begärde ett nytt kort. Så ingen netflix eller 3% cashback. Lounge key går att lösa utan fysiskt kort, räcker att man har ett virtuelt kort, så kan man skapa en qr kod som loungen kan läsa av vid besök. Men enligt support så kan jag inte beställa bara ett virtuellt kort.