Current firmware version blank i Kies

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av uli, 21 mar 2011.

  1. uli

    uli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Tror inte jag sett detta problem tidigare i forumet, om det är ett duplikat så ber jag om ursäkt.

    Jag har en svenskköpt Galaxy S (aug) XEE som jag uppdaterat via Kies (win xp) fört till 2.2 och nu senast till 2.2.1 (JS7).

    Vid 2.2.1 uppgraderingen fick jag något felmeddelande (förbannar mig själv för att jag inte tog en bild), men körde då en reset och fick upp telefonen i 2.2.1 och allt verkade frid och fröjd, MEN i Kies nu så står det bara:
    "Current firmware version:"
    under Firmware information" och sen inget mer, det står inget om vilken firmware min telefon har, så då lär det väl aldrig gå att få på någon mer uppdatering (2.3 i framtiden)? Väljer jag menyvalet Firmware emergency recovery så fösvinner telefonen från Kies och det är tomt i "List of devices requiring emergency recovery"

    Telefonen funkar bra i övrigt (fast den har fryst ett par ggr sen uppgraderingen) och jag har försökt: Factory reset, wipe cache, format SD, avinstallerat Kies med cleanup och återinstallerat.
    Slårt jag *#1234# så säger den PDA: JS7, Phone: JPY, CSC: Unknown, Build 2011.02, antar att "CSC: Unknown" är det som orsakar problemet.
    Jag har 3-button combo men är lost hur jag går vidare, någon som har någon ide, eller är det bara att skicka in luren på service? Känns dock lite surt att bli av med telefonen i veckor eftersom den fungerar bra i övrigt, det är bara uppdatering i Kies som inte fungerar.

    Mvh
    /Ulf
     
  2. JohNan

    JohNan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Troligtvis var det efterbehandlingen i recovery som sket sig. Det är där den sätter din Produkkod och CSC bland annat. Rekommendationen är att flasha in JS8 via Odin. Denna bör fungera.

    edit: såg att du hade XEE sedan tidigare. Det jag länkar till kommer byta produktkod till NEE, vilket också en nordisk/finsk firmware. Är dessutom nyare än den senaste XEE.
     
    Last edited: 21 mar 2011
  3. uli

    uli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen, en följdfråga dock, om det är JS8, kommer den då sätta min produktkod till NEE istället för XEE och kommer det ge min problem om jag skulle bli tvungen att skicka in telefonen på support i framtiden?
     
  4. JohNan

    JohNan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ja, produktkoden sätts till NEE.
    Men det bör finnas ett XEE firmware du kan flasha in istället. Jag tror det finns länkat i Elofs lathund under rubriken Att återställa telefonen till en vanlig JM2
    Där finns även en guide för hur du skall bära dig åt. Låt sedan Kies uppdatera till senaste XEE.

    Alternativet är att flasha in JS8 för att sedan använda SpoofFW för att "lura" telefonen att vara XEE och på så vis kunna få den senaste XEE-uppdateringen via Kies.

    I vilket fall så krävs det lika många flashningar :)
     
  5. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    För att återställa till en Kies-kompatibel JM2 verkar det som att man redan måste ha XEE i telefonen innan nedgraderingen.
    Enklast är nog att använda SpoofFw (har inte använt det själv dock).

    Annars måste du:
    Bygg en Doc-ROM med XEE som CSC. Installera den.
    Flasha sedan in JM2 med Odin.
    Starta sedan Kies och uppdatera från JM2 till senaste Samsung-2.2.1-XEE.
     
  6. JohNan

    JohNan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ja, det var ju det knasiga problemet. Elof, du får gärna skicka en logcat i det fall telefon och Kies visar olika :)
     
  7. uli

    uli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fegade ut och lämnade in luren på service (www.mobilbyran.se), de hade möjligheten att flasha telefonen medans man väntar (mot en tilläggsavgift), men det lyckades inte utan de var tvugna att skicka luren vidare till extern service. Jag sade då också till om problemen med GPS-en. Efter en vecka prick gick det att hämta upp luren, nyflashad till JS8 MEN med NEE istf XEE, får hoppas att det inte ställer till med något. De hade också bytt "mainboard", men GPS'en duger fortfarande inte till att ha när man är ute och springer.