Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

1. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Det är lite fler ändringar än så dock, samtidigt ryker alla försäkringar som tidigare återfunnits i Curve Black och Metal (ex. mobil och reseförsäkring). Nu är de båda korten en rätt dyr pappersvikt sett till funktionerna och det är svårt att motivera att spendera den avgift som de tar per månad.

Känns som att Curve är en produkt som är riktigt döende sista månaderna.

2. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Kan ärligt säga att jag aldrig ens har tänkt tanken på att använda deras försäkringar, jag vet inte vad AXA är för företag när det gäller försäkringar men det kändes aldrig som ett alternativ.

GBIT i 120 dagar är fortfarande en fantastisk perk i mina ögon.

3. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 479
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag är nöjd fortfarande, kör gratisvarianten och har 2 kort inlagda. Men förstår de som betalar för premiumvarianter är missnöjda med nedgraderingarna.

Hoppas de överlever de tuffare tiderna och finns kvar för de har en bra tjänst!

4. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Inget konstigt med AXA. De är ett jättestort franskt försäkringsbolag som grundades typ 200 års sen och finns i många länder.

Vispen74 gillar detta.
  5. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Ni bör dubbelkolla era transaktioner. Det verkar som att Curve har rejäla problem efter senaste GBIT. Jag har flera transaktioner där GBIT gick igenom men där flera veckor efter Curve återigen har debiterat ursprungskortet.

På reddit rapporteras liknade problem från lite överallt. Och kundtjänsten svarar inte alls oavsett vilket kort man än har.

För mig ser det ut som att jag har blivit dubbeldebiterad på belopp över 10K.... :(

Tips: kontakta inte via appen. Den är ett skämt. En chatbot som bara snurrar runt. Använd formuläret på hemsidan så ska det tydligen ge lite bättre resultat.

utor och milky81 gillar detta.
  6. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Ja, det är kraftiga försämringar. Nu var det inga av Curves försäkringar som lockade mig. Där är Revolut mycket bättre.

Jag har Black och tycker inte längre att GBIT enbart är tillräckligt. Inte minst som det verkar strula sig rejält varje gång nu med dubbeldebiteringar efteråt. Att kundtjänsten aldrig svarar är ju ett annat problem...

När de feltransaktioner som har gjorts har rättats till, så kommer jag nog lämna Curve.

utor gillar detta.
  7. utor

utor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    287

MINA ENHETER

Håller med er övriga, tappar mer och mer förtroendet för Curve.
    I nuläget behåller jag enbart Curve för notifikationer och smidig 3D secure funktion så jag slipper fronta mitt huvudkort mot nätbutiker, parkeringsappar m.m. Inga viktiga köp görs med kortet och GBIT används ej.

8. 1newbie

1newbie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Hur ställer jag bäst in underliggande kort när jag är utomlands? Ska det stå i sek eller lokala valutan för bästa kurs?

9. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    I Curve ställer du in kortets valuta, dvs har du ett svenskt kort så ställer du in SEK. Det gör att det inte blir din banks växlingskurs (som oftast är med avgift) utan Curves växlingskurs som används när du betalar utomlands.

1newbie gillar detta.
  10. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag är ganska skeptisk till Curve eftersom deras kundservice svarar otroligt långsamt och så fort det handlar om pengar och långsam kundservice så känns det inte toppen.

Men! Finns det något likvärdigt alternativ? Jag reser en hel del i jobbet, har självklart ett kort från arbetsgivaren där jag kan handla mat osv - men för privata inköp. Mina egna kort har ett påslag på som minst 1,65% - med Curve slipper jag denna kostnad, samt slipper kostnad för uttag i ATM. Det som är smidigt med Curve är att jag inte behöver föra över pengar till något annat kort och hålla på - gissar att det inte finns någon annan sådan lösning?

11. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det där var en väldigt förenklad förklaring. Om man ska använda Curve utomlands och låta dem växla så måste man verkligen läsa på i prislistan. Alla kort har en gräns för hur mycket man får växla gratis under löpande 30 dagar och sedan tar Curve 2,5% i växlingsavgift, dvs betydligt mer än för de flesta andra kort.
    Are there any fees associated with using Curve?

12. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tror inte att det finns något likvärdigt alternativ till Curve tillgängligt för svenskar. Curve och Revolut är väl de kort som har bäst villkor vid köp i andra valutor. Men med Revolut får du sätta in pengar i förväg.
    Jag har både Curve och Revolut och litar på båda. Använde Curve mycket i början innan så många andra kort hade stöd för Google Wallet. Numera använder jag mest Revolut eftersom jag gillar att sätta in pengar i förväg och slippa räkningar i slutet på månaden. Har aldrig haft problem med vare sig Curve eller Revolut. Men jag använder bara korten för att handla. Håller inte på och försöker maxa ev. bonus på andra kort genom att använda Curves "Go back in time" eller liknande. Jag tror att en del av dem som får problem håller på mycket med "Go back in time".

En enda gång för några år sedan behövde jag kontakta Curves kundtjänst i samband med en adressändring. Det tog lite tid men jag fick svar efter något dygn. Det kanske tar längre tid nu, jag vet inte. I alla fall litar jag på Curve för "normala inköp" på upp till några tusen. Jag kanske inte skulle välja att betala semesterresan eller nya möbler för 50.000 med Curve. Är det köp där man tror att det ev. kan bli tal om någon reklamation är det kanske bäst att undvika Curve i.o.m. att deras kundtjänst verkar svår att nå.

Sale och Leo83 gillar detta.
  13. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har provat Northmill, som påstår sig inte ha valutapåslag. Jag har dock inte kunnat verifiera det då Northmill inte visar någonstans (varken på hemsida eller i appen) vad som faktiskt debiterats eller växlingskurs. Dvs om jag köper något för 1 USD, så ser jag bara vad det kostat mig i SEK.

Kundtjänst påstår att det syns på push-notisen, men jag har aldrig fått den att fungera.

14. ganmo

ganmo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    903
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan väl räkna på det själv om de tar avgift eller inte.

Om kortet är MC då kan du gå in på följande sida
    Mastercard Currency Converter | Currency Exchange Rate Calculator

Om det är ett VISA kan du gå in på denna sida
    Currency Converter – Exchange Rate Calculator

15. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad jag tänkte mest på är om det skulle ske någon skimming på Curve-kortet och transaktioner genomförs, visserligen går det att spärra kortet i appen - men på något sätt att försöka få tillbaka pengarna eller liknande. Det känns spontant enklare att lösa med en bank som går att få kontakt med direkt.

Nej, skulle inte använda Curve för att boka resor eftersom det verkar oklart hur det blir med reseförsäkringar osv då. Tack för svaret!

Northmill kräver väl också att du sätter in pengar i förväg?

Du borde enkelt kunna räkna ut det dock? Om du kollar på beloppet du köper för och sedan på växlingskursen som gäller? Det borde inte vara så svårt att visa på kontoutdraget däremot.

16. Droid_296

Droid_296 Guest

Någon som har haft med deras kundtjänst att göra? I appen säger support att de skickat mig ett mail för 2 veckor sedan. Kollar noga av inkorgen - inget från dom.

Återkopplar support i appen, berättar att jag inte fått något mail. Nu snart 4 månader senare så har jag varken erhållit något nytt mail eller fått återkoppling för supporten in-app.

17. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Deras support brukar vara kass tyvärr. Om man inte har fått svar inom ett par dagar kan man avsluta ärendet och skapa ett nytt. Att sitta och vänta brukar inte funka.

18. Droid_296

Droid_296 Guest

Tack för tipset. Jag har var 3e dag skrivit nytt till supporten i det specifika ärendet under längre tid. Ingen återkoppling. Är inte så roligt då mitt curve kort är inaktivt pga de behöver få in underlag. Har dock inge fått svar på vilka underlag de behöver.

19. jebediah

jebediah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Är det bara jag som har problem med Curves hemsida? Så fort jag klickar på någon länk som tar mig vidare för att skaffa Curve så slutar det med denna trasiga länk. Har provat med både Edge och Chrome.

20. ganmo

ganmo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    903
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sidan ser OK för mig. Det är bild på en QR-kod som jag antar leder till AppStore, eller Google Store för att ladda ned appen bara