Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. Gunr

    Gunr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Info:
    Rootless Launcher
    Var det längesedan ni verifierade era kort i Curve? @svenix@svenix och @ganmo@ganmo
    Jag tror Curve uppdaterat appen och då har något hänt.
     
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag lade till det länge sen, men jag lade till Shell kort åt min sambo ganska nyligen. Fick ingen 3d secure sida, utan det drogs av en lite peng som snabbt betalades tillbaka.
     
    Gunr gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det var ganska länge sedan jag la in mitt Preem-kort i Curve. Jag tror det var i september förra året.

    Jag hade exakt samma fenomen att jag inte kunde verifiera via 3D secure. Sidan bara blinkade till och försvann så jag fick verifiera via microcharge istället. På den tiden kunde man få upp en meny för kortet man hade lagt till i appen och i den menyn fanns alternativet att verifiera via microcharge.

    Jag tror inte appen ser likadan ut längre och det alternativet kanske inte finns längre. Jag diskuterade detta med någon annan för ett tag sedan som inte lyckades hitta alternativet att verifiera via microcharge.

    Sista utvägen är väl att kontakta deras kundtjänst och be dem göra en microcharge, de har jag läst att andra har gjort.
     
    Gunr gillar detta.
  4. Gunr

    Gunr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Info:
    Rootless Launcher
    Har skickat film på vad som händer till supporten nu. Får se vart detta slutar :)
     
    svenix gillar detta.
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Sablar hade missat att man var tvungen att lägga till ett kort innan Curve-kortet skickades [emoji85]
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Lugnt, man får kortet väldigt fort :)
     
    Leo83 gillar detta.
  7. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 465
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är det någon som vet om det skulle kunna bli något problem med inkluderade försäkringar? Med mitt Remember More har jag ju allrisk/prisgaranti t.ex och det står betald till 100% med kortet i villkoren. Skulle de kunna neka mig tror ni om jag betalt det via Curve även om det är 100% pengar från Remember? Kanske jag som överanalyserar.

    Står ju dessutom "Varan ska vara inköpt i Sverige eller från ett svenskregistrerat företag på Internet." Tänker om de kommer runt det då för att man köpt det via Curve/UK?
     
  8. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Jag tror att remember-card absolut kan neka allrisk/prisgaranti då de formulerar sig om inköp i Sverige.

    Har erfarenhet av liknande fråga med paypal/annan betalningstjänst. Jag har fått ersättning enligt reseförsäkring på underliggande kortet efter betalning via paypal. Jag har också blivit nekad vid ett annat tillfälle.
    Eftersom Curve-card räknas som en egen e-handlare, är det väldigt möjligt för ev försäkringsbolag att neka utbetalning. Men största problemet är att det kommer vara från fall till fall.

    Så jag gör såhär:
    1. Vid dyra inköp, resor m.m där försäkring är nödvändig, handla med originalkortet.
    2. Övriga inköp, eller där försäkring via hemförsäkring täcker ev risker, går bra med Curve-card.
     
    Last edited: 20 mar 2019
    cobben gillar detta.
  9. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Gav upp då jag hamnade i en loop hos kundtjänst. Verifierade mitt preem kort via ios lur istället.
     
    ganmo gillar detta.
  10. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Varför skulle du använda Curve-kortet vid köp i SEK? Då kan du ju lika gärna använda Remember More direkt.
     
    gneken gillar detta.
  11. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 465
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tänker att det kan vara trevligt att bara ha ett kort med sig.. Men samtidigt använder jag ju _aldrig_ mitt Swedbank Mastercard längre eftersom jag inte får bonus på det så egentligen skulle jag ju klara mig med bara Remember i plånboken och använda Curve på nätet, t.ex från Amazon.de osv.
     
  12. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Många av oss Curve-användare använder det närmast enbart för köp i SEK. Mycket smidigt att ersätta 2+ andra kreditkort/bankkort m.m i alla sammanhang. Men ja, när specifika försäkringsförmåner på vissa kort är önskvärt, bör man använda kortet direkt.
    Och i fallet ovan, där man enbart har ett kort man använder, är nyttan med Curve såklart begränsad.
    Den lilla fördelen med bra växlingskurs i annan valuta, är bara ytterligare en fördel.
     
  13. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER


    Ingen som har everydaycard och använder det genom detta Curve kort och får 1% bonus på everydaycard vid köp i livsmedelsaffärer och bensinmackar. Och i övriga affärer 0,5% bonus och kan bekräfta om det fungerar eller inte?

    Jag vill klona mitt everydaycard kort till detta gratis Curve Blue. Och låta sambon använda Curve så vi tillsammans kan samla alla köp på everydaycard kortet och få bonus tillsammans.
     
  14. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Kan man undvika valutapåslag vid köp utomlands med hjälp av Curve?
    Kommer Curve göra valutaväxlingen (finns det isf avgift?) och sedan debitera det underliggande kortet (swedbank) med SEK ?
     
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Om du använder Curve så slipper du valutapåslag. Curve kommer hantera valutaväxlingen åt dig, och det sker genom interbank kursen. Vilket kort sagt är mycket bättre än vad storbankerna kommer kunna ge dig. Det underliggande kortet kommer debiteras som du säger.
     
    Kiddy och gneken gillar detta.
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    I Curve appen väljer du vilken valuta du ska debitera Swedbank-kortet. Debiterar du i SEK på ditt swedbankkort så blir det ingen avgift under vardagar upp till 5000£ per månad med Curve Blå
     
    Kiddy gillar detta.
  17. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Tackar. Hur ser avgifterna ut under helger?
     
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    0.5% valutapåslag på de flesta valutorna. Tror någon valuta kan ha högre, men inte helt 100 på det.
     
  19. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Hade fel, EUR, USD och GBP är det 0.5% på, resten är det 1.5%

    Här är revolut helt klart bättre då man kan växla valuta i förväg och slippa avgift helt på helger.

    ”For Curve Blue (free) customers, you can spend of £500 per month with no currency conversion fees. Any cumulative spend over £500 per month, will incur a 2% fee.

    For Curve Black customers, you have unlimited free currency conversion (subject to fair use of £15,000 a year, beyond which we may charge 2% of the amount of the transaction as currency conversion fees).

    From Fridays at 23:59 to Sundays 23:59, the UK foreign exchange markets are closed. During this time, we take the rate from Friday and charge an additional 0.5% for all transactions made in GBP, EUR and USD and 1.5% for all other supported currencies.”
     
    Kiddy gillar detta.
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hur gick det efter att du skickade filmklippen, löste det sig?