Diskussion: CWM Touch vs. TWRP?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av HyvelTjuven, 23 nov 2012.

  1. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Som titeln avslöjar så är jag intresserad av vilken av dessa två recoveries som egentligen är "bäst", eller snarare vilken som har fler fördelar över den andra... Jag har testat båda men den enda riktiga fördelen jag märkt av är att TWRP är mer kompatibel med CyanDelta då denne gör uppdateringarna mellan alla CM nightlies antingen smidigare, men det är en väldig marginell skillnad vi talar om här, däremot är jag mer van vid CWM från tidigare telefoner och känner mig därför mer bekväm med den, men finns det någon egentlig anledning att jag bör byta ut den?

    Vilken använder ni och varför?
     
  2. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag saknar Amon Ra Recovery! :D

    Jag använder ClockworkMod, det fungerar och uppfyller mina behov och jag försöker att inte laga saker som redan fungerar. CyanDelta verkade dock riktigt intressant! På vilket vis lämpar sig TWRP bättre än CWM om man använder CyanDelta?
     
  3. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    GooManager skulle jag gissa på. Var så till ParanoidAndroid iaf. Då kunde man ladda ner och installera uppdateringarna smidigt om man hade TWRP. Du fick en notifikation, ett eller två klick senare så var det klart.

    Edit: Kollade upp vad CyanDelta var, och det verkar fungera ungefär som GooManager, dvs att den laddar ner och installerar updateringarna smidigt.
     
    Last edited: 24 nov 2012
  4. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Kan man byta ut orginal recoverin till CWM eller någon annan? om vart hittar jag instruktioner till det...
     
  5. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Du byta ut orginal recovery till ClockworkMod på flera olika sätt. Enklaste är väl om du redan har root på din lur, då är det bara att ladda ner ROM Manager och välja att flasha senaste recovery.

    Men om du inte har root så får du flasha manuellt, följ denna guiden, men i slutet av den så byter du ut

    Kod:
    fastboot-windows.exe boot recovery-clockwork-6.0.1.0-maguro.img
    mot

    Kod:
    fastboot-windows.exe flash recovery-clockwork-6.0.1.0-maguro.img
    .
     
  6. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Alternativt kan man ladda ner GNex toolkit och låta den sköta jobbet utan krångel.
     
  7. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Den lämpar sig bättre i och med det att den uppdaterar genom ett enkelt knapptryck i CyanDelta, i CWM var man tvungen att först leta upp den uppdaterade zipfilen för att sedan flash manuellt. Egentligen inget större bekymmer, men bekvämlighet är nice!
     
  8. danz

    danz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ja, det ser korrekt ut, men observera att du troligen ska ha TWRP för maguro och inte för toro som de har i guiden. Maguro är den modell som säljs i Sverige. Det viktiga kommandot är
    Jag brukar skriva
    Efter fastboot devices ska du få ett svar i terminalen bestående av en massa siffror och bokstäver. Dessa ska överensstämma med vad som står på telefonen i fastboot.

    Om det går via GooManager har jag däremot ingen koll på. Jag brukar göra det via fastboot.
     
    danz gillar detta.
  10. danz

    danz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    tack! Nu har jag lagt in TWRP och det ser minnsann trevligare ut än CWM. Har tagit en backup och med "adb pull" flyttat den till min laptop.

    Ska nu fundera på om det är läge på att gå över till nigtlies från RC releaser som jag kört hittills. RC borde väl vara stabilare än nightlies?
     
  11. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Yes, men jag har dock aldrig upplevt problem med något nattligt bygge och jag har kört nattliga byggen med CM sedan CM 4.
     
    danz gillar detta.