ROM: CyanogenMod 11

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av slicken, 11 jan 2014.

  1. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Fördelarna med att köra CM11 ?

    Hej kompisar,

    Jag sitter och överväger att installera CM11 på min S4, gjorde det på min S3 härom dagen och det fungerade fint. Men då S4:an är min jobbtelefon vill jag ha lite mer koll innan jag byter på den då telefonen är min livlina i jobbet.

    Vad vinner jag på att byta till CM11?
    Batteritid och stabilitet (får boota om 4-5ggr i veckan nu) ?

    Kör idag KitKat med Nova Launcher och det fungerar, dock har batteritiden börjat bli rejält kass trots wipe cache och annan rensning. Så antingen ska jag rensa hela nallen, eller köra in CM11.

    Så vad säger ni?
    Varför ska jag byta till CM11, eller varför ska jag inte byta?
     
  2. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej gott folk. Jag har stött på ett problem som jag inte riktigt kan identifiera var jag än läser.

    Symptomen är som följer. Slängde in cm11 via get.cm mest för att det var bekvämt och jag hade lite bråttom. Kom från den absolut första versionen av stock som gick att hitta på sammobile.com. Anledningen är att telenor bråkar och ej lyckas låsa upp mitt simlås(lång historia som jag kan ta en annan dag) och var tvungen att backa telefonen för att kunna låsa upp den på annat håll. Hur som helst, nu fungerar telefonen precis som den bör, eller vänta, just telefonbiten fungerar inte alls. Kan med mycket möda svara om någon ringer men inget ljud kommer på något håll. Ringer jag upp någon så blir skärmen svart (promixity problem?) och inget ljud går på något håll alls.

    Är detta något ni stött på? Och om så är fallet, vad är lösningen om det nu finns någon sådan då det verkar fungera bra för dom flesta här.
     
  3. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    Du måste uppdatera Bootloadern och Modemet till 4.4 (på officiellt sätt) innan du flashar en 4.4 rom. Eller ja, jag gjorde så iaf när jag hade samma problem.

    Tanka ner den nyaste stock romen från sammobile, flasha in den mha Odin och sedan så kan du flasha in en custom rom.

    /Tapatalked
     
    thorkel gillar detta.
  4. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack, ska givetvis göra detta. Borde ha tänkt lite längre själv men ja, när hjärnan inte är med så finns det såklart folk här som vet bättre. Tack för hjälpen.... *and off we go downloading some serious androidshit*
     
  5. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Löste det sig? Finns säkert något enklare sätt att göra det på men jag hittade en kille som skrev att man skulle göra så på XDA när jag hade samma problem, löste sig och jag använder nu CM 11 som daglig rom.
     
  6. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nope, det går fortfarande lite sådär. Problemet är numera att Odin vägrar hitta min telefon och jodå, jag har nog testat allt. Annan kabel, olika versioner av odin, olika portar har till och med testat i olika landskap under dagen. Så summa summarum jag måste hitta en rom-fil som jag kan flasha direkt från mitt sd-kort och det visade sig vara lite svårare än vad jag trodde att hitta. Jag har philz recovery, näst senaste versionen. Det kommer ju rätt tätt så jag kanske redan är omodern.

    Så har någon tips på var jag kan hitta en fil som gärna får innehålla 4.4 eller så som går att flasha direkt från recovery (vill helst göra flasha det hållet eftersom det är hyffsat enkelt att städa ut allt gammalt på samma gång) så kommer jag vara evigt tacksam.

    Alternativet är att någon kanske kan tipsa mig om hur jag kan hitta och få in en lämplig modem-fil som rent krasst sett kanske skulle kunna fixa biffen....
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Låter som om drivrutinerna inte har installerats på korrekt sätt. Kolla upp det!
     
  8. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vilka drivrutiner tänker du på då? Usbdrivrutiner? Dom finns förvisso sen innan men såhär i arla morgonstund funderar jag på om telefonen identifierar sig på något nytt förnämt sätt för datorn efter att jag har ändrat lite. Dock vet jag inte vad för drivrutiner jag borde använda istället. Dom jag har fungerade ju alldeles utmärkt precis...
     
  9. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag fick bättre batteritid med CM11, så är det viktigt för dig skulle jag rekommendera dig att byta. Min telefon är helt fri ifrån random reboots.
     
  10. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Det låter lysande. Tack för svaret!
    En följdfråga bara, kan Knox sätta stopp för omflashningen på något sätt?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  11. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    skärmen blir svart av ett proximity problem, ja. Finns en guide hur man kan lösa det, kan leta upp den om du vill. Du behöver inte uppdatera bootloader till 4.4 eftersom det inte är en samsung rom. Om du gör det och sen flashar CM kommer du trigga knox, bara så att du vet.

    har du dubbelkollat att kies inte ligger och kör i bakgrunden på datorn? Och vilken version av CM11 är det du försöker köra in? Jag skulle ladda ner en stabil version, lägga in på simkortet och sen göra en clean install från philz.
     
  12. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    har du en officiell 4.4 från samsung har du också nya bootloadern vilket kommer göra att du triggar knox om du flashar ja
     
  13. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Det finns inget "enkelt" sätt att komma förbi detta på?
     
  14. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte, så vitt jag sett. Har du nya bootloadern är det knox triggande som gäller. Du kan ju slänga ett öga på xda och se om något geni löst problemet :)
     
    nimbe gillar detta.
  15. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  16. silvfer

    silvfer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har uppdaterat Nightlys och har problem att ladda Teman. När jag trycker mig fram via Systeminställningar - Teman - Temapaket/stilar/uppstartsanimationer osv. så dyker en ruta upp som säger "Temaleverantör har tyvärr stoppats". Är det någon som har stött på detta och vet hur man löser det?

    (Är det ett känt fel så har jag helt missat den informationen). Men av de nya Temamotorerna och alla komentarer att utgå från så verkar alla inte uppleva dessa problem. Jag har en Samsung s4 I9505 och använder Nightlys från JFLTE

    tacksam för svar.
     
  17. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    finns en tråd i cm's forum:
    http://forum.cyanogenmod.com/topic/95045-crash-theme-chooser/

    det funkar dock bra för mig på M8, så jag vet inte riktigt vad som orsakar det.
     
  18. silvfer

    silvfer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  19. Vonyx

    Vonyx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Installerade precis via CyanogenMod Installer och tog cirka 5-10 minuter om ens det. Flyter på bra :) Stora skillnaden var hur mycket utrymme jag hade kvar efter installationen. Med original Samsung hade jag ~500 MB kvar på intern minnet medans med CM har jag 8GB kvar :D Tycker att det är helt sjukt hur mycket skit det finns med Samsungs.
     
  20. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Med tanke på att CM ligger runt 200mb och stock ligger på 3gb så antar jag att du inte har hunnit installera några appar.

    /Tapatalked