ROM: CyanogenMod 7/9

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av neddie, 5 januari 2011.

1. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

hehe jo jag har med funderat på stock ibland men jag pallar inte med att filsystemet blir så fistat såpass fort som det blir så cm7 eller miui är det som gäller för min del iaf ;)

2. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

ja vi får se hur fort det segar ner sig :P men skönt med batteritid och inge strul me video mm. hursomhelst rätt nice lockscreen mm i doctorz rom :)

3. Mantiss

Mantiss Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Alltid lika kul när alarmet inte ringer på morgonen...

4. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Hmm :( Det har aldrig hänt mig! :scared:

5. Mantiss

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hände för mig på MIUI också. Telefonen är helt död på morgonen.

6. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Borde vara någon process som ligger och dödar batteri under natten då. Gjorde du clean installation? (Wipe, format o.s.v)

7. Mantiss

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Telefonen ligger på laddning under natten.

8. cola

cola Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Tänkte dela med mig av min erfarenhet av CM7 (#126) och FuguMod (#1619).

Jag fick strul med att spela musik från minneskortet och lyssna i mitt BT-headset efter att jag installerat FuguMod, det hackade några gånger per minut och även när jag scrollade i appdrawern eller låst upp telefonen. Provade att spela en nedladdad dokumentär från SR både i SR-playern och i mediaspelaren, samma hackande med båda. Att spela musik från minneskortet och lyssna i telefonhögtalaren fungerade bra, liksom att streama musik (spotify) och lyssna i BT-headsettet.
    Lösningen på detta problem var att ändra governor från ondemand (som är default) till interactive. Dock så verkar ondemand vara det som ställs in efter en restart så man måste se till att ändra manuellt eller använda tex PimpMyCPU och ställa in att interactive skall användas vid boot.

Jag märkte även problem med att statusbaren inte uppdaterades, och då var telefonen allmänt slö och det behövdes en omstart. Jag hoppas att även detta löst sig när jag ändrade governor eftersom jag inte märkt av det igen.

Batteritiden verkar helt okej, ligger på under 1.5%/timme över natten med 3G och all syncning på vilket är liknande det jag haft med tex GalnetMIUI och GingerReal.

9. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Alltså jag känner mig lite efterbliven, men jag hittar verkligen inte den här guiden i första inlägget som alla snackar om. När jag tittar på första inlägget i tråden så ser jag en instruktion på engelska, länkar till CM Wiki, IRC, changelog, CM7-nedladdning & GApps-nedladdning - ingenting alls på svenska.

Tittar jag på fel plats?

10. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag uppdaterade första-inlägget (OP) 23 September. Då ändrade jag guiden till det du ser nu istället. Nu finns det inte längre några små-sektioner så som "Om du har..... installerat". CyanogenMod är en avancerad ROM och personen bör därför ha erfarenheter sedan innan för att installera den. Det är min tanke i alla fall. De som är såpass nya med sina enheter får först ta och läsa Elof's Lathund, sedan googla lite :) Jag är lite trött på att få 100000 privata meddelanden p.g.a. att någon inte förstår hur man skall gå tillväga :) för att personen inte läst på tillräckligt). Att roota en telefon och lägga in en custom ROM är riskabelt. Sorry för oerhört mycket off-topic. Det är inte meningen att begränsa denna ROM till enbart de mer erfarna användarna, utan det är för att underlätta för folk att läsa diverse användbara guider som är nödvändiga. Annars står många i slutet och säger "Hur rootar man?" eller "Vad skall jag göra nu?".

Om någon vill ta över denna tråd så kontakta mig!
    Jag har nu köpt en ny telefon och har därför inte samma tid kvar till denna tråd.

11. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Låter rimligt. Jag har haft ett par versioner sedan nightly #14 (nu #58) men jag var lite fundersam på Gingerbread bootloader eftersom jag är kvar på Froyo och allt snack i tråden verkade hänvisa till denna första post. :)

Tänkte köra som följer:
    Nandroid backup -> cleaning script (har funkat för mig tidigare med Platypus ) -> CM7 #132 -> FuguMod 1692v. Var nånstans skall Gb bootloadern in och finns den för CWM?

12. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

bootloadern drar du in som pda med odin. och det gör du INNAN du installera romen och kör några cleaningscript...

Tiny Turtle gillar detta.
  13. Jappse

Jappse Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Har dom fixat batteri problem och in/upp-spelning av HD video och .mkv filer osv?

14. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Stötte på lite patrull när jag försökte installera Gb bootloader och #133 nyss.

Hade CM7#58 med Froyo bootloader och Platypus Neo 16 innan (samt CWM 4 tror jag).

Körde in EZboot-Gb-1.0 som länkas till tidigare i tråden mha Odin med bock på F. Reset Time och Phone Bootloader Update och tomt på alla andra och EZboot under PDA.

Därefter recovery-läget (nu CWM 2.5) och installation av cleaning scriptet som hävdade att det gick bra.

Sedan CM7#133 som inte installerades korrekt utan jag fick "getprop ro product" x20 och installation aborted.

Provade att lägga in FuguMOD vilket kom in men samma resultat på CM7#133.

Startade om telefonen och valde samma #133 i ROM Manager som startade om luren
    och loopade sedan med Galaxy S-loggan och en påbörjad CWM.

Ryckte batteriet

Vol up/Home/Power gav nu plötsligt CWM5 och det gick att installera #133, men vid omstart blev det bootloop (startade om innan cyan-roboten skejtar in). Recovery och en till FuguMOD ovanpå gjorde ingen skillnad.

Nandroid Restore funkade dock och nu har jag tillbaka luren som den var, eller? Har jag Froyo eller Gingerbread bootloader efter mitt lilla äventyr och hur kollar jag upp det?

Nån som ser några uppenbara fel eller dumheter som jag skulle kunna göra annorlunda?

15. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

Följ ezbase från början tycker jag.. Känns som ett onödigt steg kanske men det går ändå såpass fort... Så tillbaka till froyo med ezbase sen på med loadern sen install.. Efter man dragit in bootloadern ska man rycka batteriet btw :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

16. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Det är ju en sån där liten detalj man tycker att folk som skriver "bara att flasha in Gb bootloadern och sedan installera CM7 via CWM" borde komma ihåg att skriva... :neutral:

Jag hade mitt externa SD-kort urtaget när jag höll på och nu verkar det som om det inte hittas av systemet. Finns inget att montera under inställningar > Lagring heller. :(

17. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

det låter mysko.. mountpathen bruikar ligga på /emmc men om du inte ser kortet i inställningarna verkar det lite lattjo... jag hade gjrot om allt från början ist

18. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Har funderat på det där lite - var det inte så att om man stoppade in CM7 innan en viss nightly så kom man inte åt minneskortet om man gick från Gingerbread så det var viktigt att man nedgraderade till Froyo först? Eller har jag drömt det?

Finns det nån chans att Gb bootloadern kickade in när jag ryckte batteriet i bootloopandet och sedan överlevde min Nandroid backup tillbaka till CM7#58? För i så fall så har jag ju en "gammal" Nightly med en Gb bootloader och då skulle det ju kunna vara det som fått minneskortet att försvinna.

Är bootloadern fristående från vad som återställs med en Nandroid backup och finns det nåt sätt att kontrollera vilken bootloader man har?

19. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

I början när CyanogenMod testades med Gingerbread bootloader så gick det inte alls gällande det externa minneskortet. Sedan gick utvecklingen vidare och nu fungerar det externa minneskortet till Gingerbread bootloader.

Innan dess så var man "tvungen" (för stabilitet) att ha Froyo bootloader innan man flashade in CyanogenMod.

Det finns ingen som helst möjlighet att kunna kolla vilken bootloader du har på telefonen, tyvärr.

20. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Har du (eller nån annan för den delen) nån aning om vid ungefär vilken nightly man fick till det externa?

(Sorry för alla frågor hela tiden)