ROM: CyanogenMod 7/9

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av neddie, 5 jan 2011.

1. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Har kört 7.1 ett tag nu och allt har fungerat stabilt och bra, ända tills häromdagen så massa program började "tvinga fram" stängning, testade att gå in i CWM och körde wipe Cache, och då blev det bra, efter nån dag kom det tillbaka igen, gjorde samma sak, men nu kommer det lite "Tvingade stängningar" när som.

Nån annan som har/haft samma problem och en bra lösning?

2. midvinter_77

midvinter_77 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad kör du med för kernel? Jag la in fugumod i går efter en veckas problemfri andvändning. Men i går kväll fick ja FC och skulle starta om telefon men det gick inte. Fick köra Wipe / Factory reset.

3. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Den som följde med CM 7.1

4. midvinter_77

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okey inte kernel då.

5. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nähä, som jag misstänkte, fortfarande hack i videokameran när man spelar in. Som tur är har jag LGcamcorder som fungerar bra än så länge iaf. Fattar inte att det alltid är samma sak, alla säger att det fungerar felfritt, men aldrig på min telefon. Nu ska vi se hur batteritiden är med gingerbread bootloader då, hoppas det är mkt bättre än jag hade förr!

6. nille85

nille85 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sms

Går ej att skicka sms, men kan ta emot CM7 senaste

7. muddey

muddey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag installerade FuguMod nyss, men av någon anledning fungerade det inte och telefonen fastnar och loopar CM-booten. "Vilken tur att jag gjorde en backup i Rom Manager" tänkte jag och startade upp telefonen i recovery, men när jag ska återställa sägen den "error mounting /emmc!". Hur tar jag mig ur den här knipan?

8. muddey

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gav upp och installerade om CM. :cry:

Försöker hitta vad jag gjorde för fel när jag installerade Fugumod. Wipeade cache + dalvik, sen installerade från zip-filen. Något som ska göras annorlunda?

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ibland kan det vara bra att kolla upp så att den kernel man installerar faktiskt stödjer den versionen av rom/os man drar in ;)

10. muddey

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jasså är det där felet ligger? :P Trodde det bara var att kör eftersom folk rekommenderade den här ;)

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det är jag inte säker på men det kan absolut vara så ja.. det har hänt mig nån gång innan oxå... kör du stable-versionen? kolla fugumod-sidan och kolla igenom om den stöds.

12. muddey

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan inte hitta någon info om det tyvärr. Har iofs inte letat igenom den 220-sidiga tråden på XDA och ser att folk verkar använda Fugumod till CM7.1. Kanske ska skriva där istället om vad felet kan vara.

13. cola

cola Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    FuguMod i den här tråden stödjer garanterat CM7: [Kernel][GPL][CM7][I9000]FuguMod for CM7 (linux 3.0) - xda-developers

Jag kör CM7.1 tillsammans med FuguMod#1774, måttlig undervoltning och konservativ governor. Har kört den kombon i nån vecka nu och är väldigt nöjd, stabil, snabb, batteriet räcker väl en två dygn och allting bara fungerar så jag har inte uppgraderat varken CM eller kernel på ett tag.

En fråga, är det någon som använder V6 Supercharger scriptet och har märkt nån skillnad på CM7/CM7+FuguMod?

Snusdus gillar detta.
  14. weede

weede Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

någon som har koll på lite olika teman till cm7? alltså vart man kan ladda ner dom och så

15. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Sök på T-mobile themes, theme chooser themes eller kolla themes section på xda.. Du kommer hitta massvis..

16. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag kör med minimal magic och den tycker jagä r skön som fan.. finns i oliak färgteman men jag kör som sagt minimalt... ruggigt nice.. finns tema till Lpp för den med

17. midvinter_77

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad kör folket med för modem ? Vilka bör man testa? Kör med JVO nu.

18. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

JVO verkar ju faktiskt överlag fungera bra...
    jag tycker jag har testat dom flesta utan märtbart bättre batteritid eller täckning. det kanske är vettigt att göra om man bor på nå jävla kalfjäll nånstans ;)

midvinter_77 gillar detta.
  19. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Ang. FuguMod så verkar det enl tråden på xda som ett par versioner av den hade problem med "Android low memory killer" men att version #1880 skall fixa detta. Senaste stabila just nu är #1881. Avser att prova den under natten med CM#158 - Om det inte funkar så kommer jag och skriker i högan sky här snart. ;)

midvinter_77 gillar detta.
  20. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Då kör jag #158 och det blev ju lite förändringar från #138 skulle man kunna säga.

Vad som hände var att tydligen har man beslutat att det externa sd-kortet skall monteras som sdcard och det interna minnet som emmc. Det finns säkert logik bakom detta och om man gör en Factory Reset funkar det säkert fint, men för mig som ville ha kvar min installation som det var, så var det lite rörigt när appar inte fanns för att de sökvägar de förväntade sig var skjutna åt helvete.

Så här gjorde jag efter att ha hittat en instruktion här (som inte riktigt stämde så jag chansade på hur jag trodde det skulle vara) och det funkade ganska bra. Jag fick tillbaka interna som sdcard och det externa hamnade som på Samsung-Romar som external_sd under sdcard. Jag vet inte om det här är smart eller har några stora nackdelar - men att ha dem bytta var inte speciellt smidigt det heller. När jag försökte köra en Restore i CWM för att gå tillbaka till #138 så blev det en "MD5 Mismatch" (kan det vara för att sökvägarna ändrats tack vare bytet mellan emmc & sdcard?).

Jag har inte provat att flasha i CWM eller använt ROM Manager och om du provar trots att du vet lika lite som jag hur det funkar så se till att du har råd att det skiter sig...

Med hjälp av Root Explorer gjorde jag backup på /system/build.prop och /system/etc/vold.fstab

Sedan öppnade jag upp /system/build.prop i texteditorn i Root Explorer och ändrade enligt nedan:

Original
    ro.additionalmounts=/mnt/emmc
    ro.vold.switchablepair=/mnt/sdcard,/mnt/emmc

Byt till
    ro.additionalmounts=/mnt/sdcard/external_sd
    ro.vold.switchablepair=/mnt/sdcard,/mnt/sdcard/external_sd

Sedan samma sak med /system/etc/vold.fstab

Original
    # internal sdcard
    dev_mount emmc /mnt/sdcard 1 /devices/platform/s3c-sdhci.0/mmc_host/mmc0
    # external sdcard
    dev_mount emmc /mnt/emmc auto /devices/platform/s3c-sdhci.2/mmc_host/mmc2
    (Här är jag inte exakt säker på hur det stod i original för jag lyckades radera säkerhetskopian :( )

Byt till
    # internal sdcard
    dev_mount sdcard /mnt/sdcard 1 /devices/platform/s3c-sdhci.0/mmc_host/mmc0
    #external sdcard
    dev_mount emmc /mnt/sdcard/external_sd auto /devices/platform/s3c-sdhci.2/mmc_host/mmc2

Efter en omstart har jag nu interna minnet som /sdcard och det externa som /sdcard/external_sd

Om någon kunnig nu omedelbart ser hur jag skall ändra för att det skall bli som på tidigare CM med externa som /emmc och interna som /sdcard så kan i väl hojta till? - Det är säkert skitlätt när man kan det.

Eller skall jag köra Factory Reset och lägga in alltihop från scratch?

P.S.
    Sedantycks Gamma-inställningen försvunnit från Voodoo Color - nu är det bara Color Profiles & Screen RGB Multipliers kvar.