ROM: CyanogenMod 7/9

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av neddie, 5 jan 2011.

1. vespan

vespan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Från CM7 till stock 2.2?

Jag visste inte vart jag skulle fråga det här men jag kan lika gärna göra det här.

Jag vill gå tillbaks till Darkyy's och för det vill jag också göra det från stock.

Jag vet inte hur jag ska gå ifrån CM7 till stock Froyo, har gjort det tidigare men jag är osäker på hur det går till med CM7 inflashad innan.

2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Bara flasha den rom du vill ha med repartition ibockat. Du måste såklart ha en .pit fil också.
    Varför går du inte direkt till darky's med hjälp av hans ressurection rom http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=940671

Edit: backup av /efs rekommenderas om du inte redan gjort det.

Last edited: 11 apr 2011
  3. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det är samma recovery som alltid dvs power - home -volym upp. Kommer du fortfarande inte in?

4. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Jodå nu kom jag in i recovery. Testade vanliga metoden först men lyckades inte. Då googlade jag och kom till denna roms wiki och där stod det en annorlunda metod man skulle göra, men den funkade inte heller.

Men ett par till försök med den "normala" metoden så funkade det.

Ingen som vet varför denna rom ej har tillgång till inspelning utav 720p?
    Även märkt att med denna rom så blir det svarta kanter på båda sidorna av videon när man filmat klart. Nästan som om det vore 4:3 AR på det hela istället för 16:9 :/.

5. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

När jag drar ner notifications, så är inte bakgrunden inte svart utan grå/mörk grön.... är det inte meningen att det ska också vara svart som Nexus S?

6. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

@ lidback det kommer förmodligen lite senare. De måste prioritera och då finns det viktigare saker att fokusera på. Är det i telefonens videospelare det blir svarta kanter?

Last edited: 11 apr 2011
  7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det beror på vilket tema du kör, det är mkt smidigt att byta tema i cm7. Använd theme choosern som finns med bara. Finns en bunt med teman som funkar med theme choosern.

En annan sak, fråga till alla. Kör Adw EX och har alltid kört med inställningen swipe down på skärmen då kommer notification rullgardinen ner. Men sedan senaste update funkar det inte, notification baren tittar fram bara och försvinner sen. Kör med notification bar dold normalt sett.

Fler som har samma problem? Eller om ni orkar prova? Tror den funktionen finns i LP och flera andra launchers också. Inte omöjligt att det är en bugg iom. den nya funktionen som gör att man kan köra statusbaren i botten av skärmen istället.

8. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

720p finns ej i AOSP koden tror jag, nexus S har det inte heller. Upplösningen är 720x480 så det blir ju inte 16:9, hmm typ 15:10 borde det väl bli. Vet ej om det kommer heller.

720p sägs ju vara uppskalad 480p, dock ej säker på om det är så på SGS för det jag spelat in i 720p ser riktigt bra ut. Har dock inte suttit och granskat klipp i detalj direkt, med prova att spela in i 480p och sen förstorar du upp till 720p storlek och se hur du tycker det ser ut.

Lidback gillar detta.
  9. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Är det lämpligt att prova CM7 om man tidigare ej använt Odin eller liknande? Jag vet att man måste använda sig av Odin för att få in CM7 nämligen. Sitter och väntar på en CMW men är det ens möjligt att det kan komma en CMW-version eller kommer det enda valet att gå från 2.2 till 2.3 vara genom kies alternativt Odin?
    Om jag ändå måste gå genom Odin kan jag ju lika gärna göra det nu som imorgon liksom :)

10. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Tack för infon.
    Testade på denna rom, men valde illa kvickt att lämna den. Det var enbart pga att filmningen är så viktig för mig, och det blir mycket efterarbete för mig med att konvertera om AR om jag skulle fortsätta använda denna rom. La en ticket om att de borde fixa till AR i denna rom men blev nekad direkt då det sades att de ej kommer stödja annat än max sd-format.

Om man bortser från filmfunktionen så är detta en väldigt lattjo rom & kommer installera den igen om/när de väljer att fixa till filmfunktionen.

11. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

12. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Ny MD5 uppe på sourceforge! Update idag igen, yess. Uppe nu!

04122011
    - using bml_over_mtd on updates now (i9000)

Devices which didn't boot after applying a update, should boot after this one.
    If there are bad blocks on boot partiton of your device, we'll use bml_over_mtd to flash the kernel which takes care of bad blocks.
    If there are no bad blocks, the regular way of using flash_image will be used.

13. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har nu kört in CM7 (0411) och är riktigt nöjd än så länge. Det är en egen liga de spelar i.

Videoinspelning är enda nerköpet tycker jag. Det känns som om den spelar in preview bilderna för man får dessa ökända "streck" man ser i previewn i videofilen också. Foton tycker jag blir likvärdiga original rom dock.

Märkte att den drog fasansfullt med ström, men det var inte CM7 utan "Google Services " som sög typ 40%. Och detta utan någon som helst synkning.

Nåja. Tumme upp för CyanogenMod!!

14. OedeN

OedeN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag fick tvingad stängning varannan sekund "phone" hela tiden på senaste update. Vågar man sig på att ladda ner ny updatefil och prova eller? Ska man avvakta?

15. Wrexthor

Wrexthor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kör på doc's rom just nu men känner att det inte händer så mycket på den fronten så funderar på att testa CM7 istället.
    Jag har förstått att vissa saker är sämre (t ex videoinspelning och batteritid) vilket jag accepterar, men utöver det har jag inte hört så mycket om hur det fungerar.
    Vad är de stora skillnaderna? CM7 är snabbare, så mycket vet jag, och man kan välja tema direkt, men annars?
    Vad är fördelarna? Andra eventuella nackdelar?
    Jag HAR kollat runt både här och på xda men känner att folk bara pratar om buggarna eller hur snabbt den går.
    Finns det många teman att välja bland?
    Hur lätt är det att uppgradera när nya versioner släpps, cvm flash eller måste man köra med odin varje gång?

Om det jag frågar har besvarats förut och på något vis undgått mig så uppskattar jag även länkar till infon :)

*edit*
    Kom på en fråga till, hur fungerar det med custom roms baserade på CM7, vet att det finns men hur brukar uppdateringar etc fungera till de?
    Brukar de tillföra någonting? Stabila?

Last edited: 13 apr 2011
  16. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Den stora nackdelen enligt mig är batteritiden. Sen finns det fortfarande lite buggar, tex kameran/videoinspelning...
    Annars så är det en fin ROM som är snabbare än tex 2.2.1 och 2.3.3.

17. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Vad är det man ska utläsa mellan raderna mellan punkt 8 och 9 i installationsinstruktionerna? Den går ju från:

8. Reboot into recovery using 3-button-combo and apply DEVICE-efsbackup.zip.

till

9. Flash cm7-DEVICE-initial-kernel.tar as pda using odin without auto-reboot and without re-partition

Ska man stänga av mobilen mellan punkterna. Reboota den eller boot into download mode (direkt från recovery mode)?

Samma gäller egentligen mellan punkt 9 och 10, men där har jag sett på video att de rycker batteriet efter flash med Odin.

18. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Du måste in i download så stäng av den och gå in i download via 3-knapps kombon.
    Det kanske funkar med boot into download också, men jag gjorde som jag skrev.

/qsec

Last edited: 13 apr 2011
    wuqqs gillar detta.
  19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Jag fick det igår som fan också! Detta var innan jag körde in senaste 12/4 updaten. Lite osäker på varför jag fick det, om det hade med ett tema att göra eller om det var pga för mkt undervolt. Det dök upp efter att jag mixtrat med volten så luren låste sig. Factory-reset råder bot på det dock, och om du vill in och göra backups osv innan reset så sätt luren i flygplansläge bara så försvinner FC.

Kör på den andra kerneln nu, inte bliboa alltså och av ngn anledning tycks det gå att undervolta mer än jag kunde tidigare.. hmm :)

20. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Generellt batterispar tips CM/!

Stäng av batteri % i statusraden, stäng även av powerwidgeten i statusraden. Det kan spara endel batteri enligt folk på xda som kan sin sak. Värt att prova :)