Där det saknas täckning

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Hjulspinn, 15 okt 2010.

  1. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har 3 (Tre) som operatör, och jag är väldigt nöjd med täckningen i helhet. Men det finns vissa ställe i Göteborg där täckningen är lika med noll. Borde inte min mobil gå över till t ex Tele2 eller Telia, eller är det en inställning som jag har missat? Jag har försökt att få mobilen att köra på "Endast GSM" men det är den inte pigg på.

    Mvh Andreas.
     
  2. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Att den går över till en annan operatör kallas "Roaming", och det finns inte i Sverige på samma sätt som i bla. USA. Här i Sverige är det endast SOS-samtal som kan ringas över andra nät än det du har i telefonen.
    Har du 3 och tappar täckningen kommer du alltså bara att kunna ringa 112 över andra nät. Och eftersom 3 inte har något 2G-nät gör "Endast GSM" inte mycket nytta :)
     
  3. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Nej, tre hade tidigare roaming med Telenor GSM men den är bortplockad på de flesta ställen då tre tycker att de har bra täckning.
     
  4. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det var mer än jag visste.

    Till TS, är du säker att du ställt in telefonen så att den tillåter Roaming? Om det nu finns att tillgå.
     
  5. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
  6. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så nu har jag testat kompisens Tele2 på min telefon och det funkade fint med både GSM och 3G. GSM täckningen var ju nästan oslagbar. Kommer kännas bättre att köra med Tele2 än med Tre, då man kan ha GSM som back-up.
     
  7. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men är tele 2 så mycket bättre?

    Njao, visst du kommer ha gsm men min erfarnhet är att tele2 e kassa på 3g täckningen. Allt för ofta både i stan på jobbet och hemma (västra centrum) så e 3g täckningen lika med noll innomhus. I hemmet har jag tom problem med vanlig gsm täckningn innomhus, känns inte rikigt 2000 att behöva gå ut på balkongen varje gång någon ringer för att kunna prata. Detta e samma på 3 testade mobiler och vi e två hemma som båda har tele2 med samma problem.

    Därtill när tele2 har bestämt sig för att nu får vi bara in gsm så e det mycket jox för att få den att gå över till 3g sen av sig själv, mer eller mindre, kommer aldrig hända när du surfar, du måste koppla ner dig först så att säga...

    Så själv är jag på gång att byta över till tre just för att jag hoppades att de var bättre, men det låter ju som att jag även där kan få problem....
     
  8. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Halebop kanske vore något isåfall, de går i Telias nät. Själv har jag tele2 och är helnöjd.
     
  9. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jovars jag menar inte på att tele2 är dåliga egentligen, bara att det faktistk beror väldigt mycket på var man bor, tex har jag nyligen flyttat, bara en km, men täckningen är som dag och natt, förut hade jag en mast typ utanför fönstret och då var det inga problem. Men just det där med täckning innomhus är det lite mer var man bor, och tyvär har jag även några andra kompisar som har problem med 3g hos tele2.

    Absolut att Telia/halebop har bäst täckning (specielt utanför stan) men priset är därefter också. Tycker tyvär det är lite dyrt med 100-200kr för mobilsurf i månaden....
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Om roaming finns eller inte beror på avtalen mellan operatörerna, inte vilket land man befinner sig i. Men ofta har en operatör roaming-avtal med alla operatörer i andra länder och inget i sitt eget land. 3 är väl undantaget, då de har eller har haft det här i sverige.

    Täckningen kan man kolla genom att installera appen coveragemapper, köra runt i sitt område en stund och sedan kolla på deras hemsida. Har man tur har någon annan redan gjort jobbet att åka runt.
     
  11. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Halebop är inte dyra tvärtom. Bl.a. Ingår gratis sms till alla operatörer, Telia dock är dyra.
     
  12. Stiff30

    Stiff30 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag hade samma strul att den växla mellan G och 3G trots att jag bor i Malmö. Både ute och inne. kollade mina automatiska internetinställningar och dom stod på comviq, ändrade till tele2 sweden och nu har jag konstant 3G. Beroende på telemodell så är det olika var man hittar men på X10 är det

    INSTÄLLNINGAR-TRÅDLÖSA STYRENHETER-MOBILA NÄTVERK-AUTOMATISKA INTERNETINSTÄLLNINGAR.Hoppas det löser sig för man vill gärna ha 3G när man betalar för det.:)
     
  13. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jo men mitt problem är att jag ibland inte har 3g täckning innomhus på vissa ställen. Då börjar den att köra på gsm, men den växlar aldrig tillbaka till 3g även när "jag vet" att jag har förlyttat mig till en plats där det finns 3g.

    När jag titta på täckningskartan hos tele2 nyss så insåg jag dock att det finns väl många tomma "fläckar" där jag bor så inte så konstigt, dock lite synd då jag ju bor ganksa så centralt i stan...

     
  14. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Cellumap

    Hittade en kanon app där signalstyrka och operatör visas på en karta på internet. Om fler använder appen i olika delar av Sverige och olika operatörer kan man med lätthet få en uppfattning om täckning osv..

    http://cellumap.com/

    :cool: