1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Därför ger jag upp min Tattoo

Diskussion i 'Tattoo' startad av Helena S, 22 jan 2010.

  1. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nä, nu blir det en iPhone ändå.

    Jag råkade tappa min Tattoo i golvet så illa att högtalaren sprack på något vis. Nu kan jag bara prata i telefon om jag använder headset.

    Det blev droppen.

    Jag var överförtjust när jag skaffade min Tattoo och recenserade den för ett par månader sedan. Men jag är inte så förtjust längre.

    Här är skälen:

    1. Dålig täckning.
    På flera platser där jag kunde ringa, sms:a och surfa utmärkt med samma abonnemang med med en annan telefon tidigare har jag nu ingen mottagning ALLS med Tattoon. Jag missar alldeles för många samtal och saknar möjligheten att surfa rätt på information.

    2. Den startar om sig.
    I snitt varannan dag startar min telefon om sig när jag lyssnar på musik eller poddradio. Helst när jag sitter på tunnelbanan och upplever startupljudet som allra mest störande.

    3. Bristen på applikationer.
    Jag tycker fortfarande att "uppenbara" applikationer saknas. En del finns för andrioder med större skärm, en del finns bara som betalappar - som vi i Sverige med orootade telefoner inte kommer åt.

    4. Det går inte att stänga av startljudet.
    Se punkt tre.

    5. Kameran suger.
    Jag vet att jag skrev i min recension att jag inte bryr mig om kameran egentligen. Men kameran är faktiskt så dålig att det mest är irriterande att den finns. Allt blir blått och blurrat.

    6. Headsetfrågan.
    Så snart jag försöker använda fjärrkontrollen på mitt headset blir det knas. Telefonen startar och börjar spela från den inbyggda musikspelaren när jag redan lyssnar i poddradioappen. Med mitt första headset (det jag fick med på köpet) kunde telefonen plötsligt ringa upp senast ringda nummer också.

    Det är för många irritationsmoment för mig. Så nu överger jag min spruckna lur och går över till "den andra sidan", trots mitt Apple-motstånd. iPhone har visserligen ingen FM-mottagare, men med Sveriges Radios nya version av iPhoneappen kanske jag överlever i alla fall.
     
  2. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tycker det är synd att du ger upp med Android och vår "vänskap".. ;-(

    Jag är nöjd med min Tattoo

    1. Har bättre täckning med min Tattoo än övriga mobiler jag har testat fast inte Iphone som jag inte vågar ta i med tång ens ..hihi

    2. Här kan jag hålla med dig men varannan dag låter mycket. Jag har problemet ca varannan vecka.

    3. Har funnit de flesta som jag har sökt. Saknar bara Liverapportering av Hockey

    4. Hoppas dom löser detta..... är förskräckligt

    5. Kameran använder jag inte men den finns där. Bilder utomhus i dagsljus är väl okej. Fast några fest bilder blir det ju inte vilket kanske är tur. Har ändrat lite i inställningarna innan korten blev hyfsade.

    6. Har faktiskt inte testat fjärrkontrollen även om jag använder headsetet oftast. Finns ju bara en knapp på orginalheadsetet så jag har inte tänkt på det......

    Hoppas du trivs bättre med iPhone även om det tar emot att säga det. Men du är ju alltid välkommen tillbaka till vänskapen här ....
     
  3. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Man vet ju aldrig hur det slutar!

    Jag tror nästan att Swedroid kommer vara det jag saknar mest efter bytet!
     
  4. Deavent

    Deavent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför inte bara uppgradera dig från Tattoo till exempelvis Nexus One eller Hero?
    Jag har inga av de problemen du nämner med min Hero, den har exempelvis bara startat om sig en gång sedan inköp, och det var en malfunktionerande applikations fel. Täckningen ligger allvarligt talat aldrig lägre än två pluppar, och jag har ändå varit ute och vandrat en del i och med att jag fotograferar (prisa Telias täckning för uteliv, säger jag bara).

    Kameran är väl ingen höjdare i mörker, men usel är den då inte. ^^

    Aja, hur som helst så får du lycka till! :P
     
  5. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra fråga. Vet faktiskt inte. Kanske känner jag mig helt enkelt så trött på att försöka hävda androidens förträfflighet (trots min lurs alla brister) gentemot de Applefanatiker som omger mig att jag helt enkelt givit upp till slut...
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Testa en Hero. Jag satt och lekte med en sån igår, och den är väldigt stabil och behändigt format ju.

    iPhone tyckte jag var väldigt förtjust i innan, men nu känns de så jävla tråkiga...

    /Söder
     
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Synd bara att HTC lagt till saker i Android av tvivelaktig kvalité. Läcker minne, resurser och jag vet inte vad så det står härliga till. Även om mycket av de problemet inte märks på kort sikt (mobilen är inte märkbart långsammare efter en vecka iaf) förutom att antalet processer som är igång samtidigt och batteritiden minskar så undrar man ju hur mycket av alla stabilitetsproblem man har med mobilen beror på taskig programmering från HTCs sida.

    Fast och andra sidan så är det ju en del som har problem med sina iphones också, senast i onsdags såg jag en på flyget som svor åt e-post klienten som låste sig hela tiden.
     
  8. Deavent

    Deavent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, sådana finns det i oändliga massor här också (fanboys alltså). Men de gör mig bara mer nöjda med min Hero. Många av dem hänger sig stup i kvarten(telefonerna, inte fanboysen); inte så att man måste boota om, men hack runt minuten är inte alltför ovanliga. Då sitter jag där och fnissar med min Hero. ;P
     
  9. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Med andra ord köpte du fel telefon från början.
    En iphone är ca 2.5 st Tattoos i pris.

    Det låter som att du har problem med just din telefon. Jag upplever inte att min Tattoo har sämre täckning än min tidigare (SE K550) telefon. På 2G skulle jag säga att den har bättre tom. Det är mycket svårt att tillverka småtelefoner utan extern antenn som få bra mottagning. Iom att iphone är fysiskt större så borde det bli något bättre men man kan inte slå sig i backen på det. Det verkar vara olika från telefon till telefon också.

    Min startar väldigt sällan om sig. Och jag har ändå ca 100 apps installerade. Vad har du för beta apps installerade?

    Det är en brist, japp men jag saknar inget just nu. Och tattoo är väldigt ensam med android och qvga skärm. Det kommer många fler telefoner till våren. Men det klart önskar man spela de allra coolaste spelen och saknar en "massa apps" Då ska man nog köpa en Nexus eller en iphone. Men då får man också betala betydligt mer för kalaset. Jag vet inte om jag skulle vilja gå runt med 6 lökar i fickan som man lätt kan tappa eller få stulen.

    Starta om??? Händer aldrig för mig.
    Den är faktiskt helt OK. Men man måste stå still en bra stund efter man tryckt på knappen för att det ska bli bra. Och i mörker funkar den ju inte så bra.
    Telefonen har en förmåga att vilja ringa människor titt som tätt utan att man så önskar. Jo jag har också haft det problemet.
    iphone är mer polerat. Men tråkigare och dyrare. Tänk android hösten 2010. Jag gissa att alla iphones är akterseglade då. Men den som lever få se. Lycka till
     
  10. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 050
    Mottagna gillanden:
    1 982
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tattoo är betydligt mer budget än de flesta andra androidlurar, punkt slut.
     
  11. Densvenske

    Densvenske Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    +Ett
     
  12. SvenskMeatball

    SvenskMeatball Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja, visst är Tattoon mer budget än exv Heron eller någon annan HTC telefon. Men för det pris man betalar får man faktiskt väldigt mkt telefon för pengarna. Visst kan jag hålla med om att exv en Iphone är "fränare" , men som det är konstaterat, jag har varken råd eller lust att springa runt med en telefon för 7000kr, det är overkill.

    för att svara på frågorna:

    2. Den startar om sig.
    I snitt varannan dag startar min telefon om sig när jag lyssnar på musik eller poddradio. Helst när jag sitter på tunnelbanan och upplever startupljudet som allra mest störande


    -Min har inte haft en enda omstart hittils, och då leker jag tämligen mkt med telefonen och den får inte många minuter ifred, samt att jag snittar minst 2timmar samtal med telefon om dagen.


    1. Dålig täckning.
    På flera platser där jag kunde ringa, sms:a och surfa utmärkt med samma abonnemang med med en annan telefon tidigare har jag nu ingen mottagning ALLS med Tattoon. Jag missar alldeles för många samtal och saknar möjligheten att surfa rätt på information.


    -Där kan jag hålla med dig, min telefon "juckade" väldigt mkt på masten vilket bidrog till att täckningen var usel. Jag stängde av 3G och surfade på trådlösa nätet istället och vips så var problemet fixat :) Men just här är det svårt för dem flesta telefoner att ha bra 3G täckning.
     
  13. rkd

    rkd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tattoo är en budgetlur och spelar inte ens i samma division som en iPhone, så om du jämför dessa tekniskt kommer du bli besviken. Konstigt att du kan gå från jättenöjd till att allt är skräp.

    1. Dålig täckning
    Inte sämre än nån annan telefon jag har ägt när man kör 3g. Har haft en väldans massa modeller, främst från HTC och gamla Qtek. Har flera kompisar med iPhone och deras samtal verkar brytas rätt ofta.

    2. Startar om sig.
    Aldrig hänt mig på tre månader, och då ringer jag massor i jobbet och använder luren mycket.

    3. Brist på apps
    Jämför du med iPhone så saknar du väl det mesta. Glöm ej igen att Tattoo är en budgetlur och ingen telefon som ska sopa hem hela marknaden. Det saknas riktigt mycket apps som bland annat finns till Hero, dock har det blivit mycket bättre sista tiden.
    Det är bara att inse att Tattoo är en modell man kommer förbise i utvecklingen då det knappast kommer komma fler Android lurar med detta mått på skärm samt upplösning.
    Är du ute efter "roliga" apps ska du i dagsläget köpa en iPhone. Tycker hela "market" systemet för Android är dåligt och rörigt och vi väntar fortfarande på att få köpa program direkt. Här krävs bättring för att slå igenom ordentligt.

    4. Går ej att stänga av startljud
    Låter irriterande men jag kunde inte bry mig mindre då jag aldrig stänger av telefonen och har behövt starta om den typ 4-5 gånger på 3 månader.

    5. Kameran suger
    Hallå! 3,2 megapixel utan autofocus, vad hade du väntat dig??? För mina behov duger den absolut och då handlar det typ om att skicka bilder på barnen till farmor.

    6. Headsetfrågan
    Kör med ett HTC Headset RC-150 varje dag till och från jobbet. Funkar helt utmärkt, både stanna, starta och byta låt med knapparna samt snacka i. Även basic-headsettet som följde med funkade. Tycker även att musikspelaren i Tattoo är bra, lätt och snabbt att göra playlists.

    -----

    Är man ute efter en ny mobiltelefon i den lägre prisklassen och vill ha en "modern" lur ska man definitivt kika på en Tattoo. Den är liten, tunn och smidig och perfekt för personer som vill ha mer än en standard Nokia/SonyEricsson och inte gillar Windows Mobile. Personligen hatar jag telefoner som inte går att bära i fickan på grund av sin storlek utan måste användas med handväska (läs iPhone)

    Den har bra musikfunktioner och inget jävla iTunes. Här kan man på det enkla sättet bara kopiera in mappar med låtar direkt till telefonen och spela musiken. Har polaren eller kollegan låtar på sin burk är det bara att koppla in via USB och föra över, inget krångel alls och går blixtsnabbt.

    Google Maps funkar bra i telefonen och har hjälpt mig att hitta vid flera tillfällen, även de standard apps man behöver funkar. Surfa på telefonen funkar också väldigt bra. HTC Sense gränssnittet gillar jag också skarpt.

    Kort och gott: Tror du att du köper en iPhone dödare för 2600:- kommer du bli besviken. Vill du ha den senaste och bästa tekniken kommer du också bli besviken. Tattoo är en budgetlur som är lättanvänd och borde passa framförallt ungdomar (med tanke på skaldesignsfunktionen).

    Android har bara börjat sin slakt av iPhone och har man tagit så pass mycket marknad redan med dom telefoner som kommit ut, vänta bara och se vad som hänt om 2 år. Då kommer vi skratta åt Tattoo och Hero mfl med tanke på vad som kommer finnas på marknaden då. Ska man vänta på nåt bättre behöver man aldrig köpa en telefon iallafall.

    Lycka till med din iPhone!
     
  14. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ni skriver att Tattoo är budget. Det stämmer om man tittar på kameran, CPU och skärmen. Men det verkar vara bra byggkvalitet på hårdvaran och verkar funka väldigt bra överhuvudtaget.
    rkd: Du skrivet att "Det är bara att inse att Tattoo är en modell man kommer förbise i utvecklingen då det knappast kommer komma fler Android lurar med detta mått på skärm samt upplösning." Det stämmer inte. Snart kommer det en massa telefoner till de som vill ha en "vanlig svensson telefon" Dvs vikbara, slide, mm Och som oftast har en fysisk knappsats. Dessa telefoner får nog skärmar på 2.3-2.5" och qvga upplösning. Det är en våg av telefoner vi ännu inte har sett men de är på gång.
     
  15. demux

    demux Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så varje gång du tappar din mobil på golvet hädanefter så måste du köpa en ny mobil?, Jag har tappat min Tatoo förut utan problem. Sen beror det på förstås på var du tappar den. "Nästa gången kanske det är din Nya "Ipone" du tappar. Hade du något fodral/skydd för din Tatoo förresten.
     
  16. Nissdroid

    Nissdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Att flera här inte upplevt samma problem med omstarter och dålig täckning som Helena innebär ju inte att hon har fel. Jag har själv inte samma problem men det hjälper ju föga någon som har det...

    @Helena S: Har du varit i kontakt med HTC något? Vad säger de?
     
  17. boje

    boje Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag är iphone ägare idag, och funderar på att konvertera till Android.
    Dina problem 1, 2 och 5 är inte säkert att du kommer ifrån för att du byter till en iphone. I alla fall inte 2 och 5. Min iPhone är helt original och hänger sig och startar om. Så ingen mirakel telefon på det området. Har haft massor med problem att den låser sig i viloläge. Den går inte att väcka. Detta var mycket problem med i förra mjukvaran, efter senaste uppdatering är det bättre men det händer fortfarande.
    Jag hade en SE P1i innan jag köpte min iPhone, och trodde tyvärr att det gick att göra samma saker på en iPhone på samma sätt. Jag gillar inte att allt är så f*rbaskat låst. Man måste använda itunes till allt. Man kan inte bara koppla in luren med en sladd i datorn och dra över en låt och ha som ringsignal. Så var förberedd på att mycket frihet försvinner med ditt val. Jag vill gå över till Android lur just pga detta.

    Mvh Patrik
     
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 050
    Mottagna gillanden:
    1 982
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    och detta du skriver är just varför apple inte får sina pengar av mig, utan valde HTC istället. Nailed it!
     
  19. boje

    boje Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    wmb, jag ångrar djupt att jag inte kollade upp sånt innan jag köpte. Men jag kunde inte drömma om att en telefon inte kunde användas så år 2009. Men jag hade fel. Nån som vill byta en Hero mot en iPhone? :)

    //Patrik
     
  20. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Själv är jag nöjd med min tattoo... eller ganska. Köpte den för att jag var sugen på en ny modärnare telefon. Ville inte lägga för mycket pengar heller utan att veta hur det funkade.
    Saknar dock vissa apps som de större telefonerna har. Saknar även ett program typ myphoneexplorer som finns till ericsson. Men jag gillar det lilla formatet. Doch kommer jag nog snart köpa en ny större htc. bara för att jag gillar nya gizmos!!