Dags att skaffa mig en

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av olsson, 9 jan 2011.

  1. olsson

    olsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu har jag blivit sugen på en Nexus One. Tänkte beställa den från NetOnNet för ynkliga 4000 kr. Det nästan viktigaste för mig är att alltid få senaste Android-versionen (därav Nexus One och inte HTC Desire). Sen tycker jag att det ska bli kul att uppleva en snabb Android eftersom jag levt med slöa Samsung Galaxy Spica i ett år nu (och samsung uppdaterar den inte längre).

    Jag vill inte vänta på Nexus S som kanske någon skulle råda mig till. Och det eftersom jag tycker att 6-7000 kr inte är vad jag vill lägga på en telefon.

    Men jag undrar om Swedroids härliga medlemmar vill hjälpa mig genom att bekräfta några påståenden?

    • Språket är på engelska och svenska är inte ens att tala om?
    • Den har i princip samma CPU, RAM o.s.v. som HTC Desire vilket gör den till en av de bättre telefonerna på marknaden? (Då menar jag inte top-of-the-line utan en bra mobil helt enkelt)
    • Ovanstående punkt innebär också att den klarar av spel som Angry Birds utan vidare?
    • Android-uppdateringar kommer fortsätta rullas ut ett bra tag till?

    Hoppas ni vill hjälpa till på några punkter.
    Något annat som man ska tänka på gällande just den här telefonen?

    :)
     
  2. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    4000kr för en Nexus One idag är för mycket, köpte den för 3800kr när den släpptes men för att svara på dina frågor, ja den klarar av det mesta utan problem men jag skulle tyvärr inte rekommendera den idag...
     
  3. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nu minns jag inte hur det är i orginalromen men i närpå samtliga customroms finns det med svenska
    Korrekt, mig veterligen mer eller mindre samma mobil som desire med lite annat utseende
    Ja.
    Ja, har inte hört nåt om att google ska sluta uppdatera nexus one. Om inte annat så lär customroms med nyare androidversioner komma.
     
    olsson gillar detta.
  4. olsson

    olsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Varifrån beställde du den då? Utomlands ifrån antar jag, men kan vara kul o veta :) Varför rekommenderar du den inte idag?

    Tack Zargoth för dina svar :)
     
  5. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    köpte den av en privatperson på eBay Januari 2010, de egentligen inget fel på telefonen, är själv nöjd med den och i princip den bästa mobilen på länge, men det har trots allt gått 1 år nu och finns telefoner som är vassare och inte så mycket dyrare, tex LG:s kommande Optimus 2X.
     
  6. olsson

    olsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Misstänkte att det var ebay ;)
    Jo jag vet att det finns bättre. Var inne på Desire Z men det är det där med uppdateringarna (plus att jag faller inte för dess design). Vet inte hur LG sköter sig med sånt.

    Troligen får det ändå bli Nexus one, ska fundera ett par dagar till.
     
  7. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    visst det där med uppdateringar är nice, men jag tycker inte det är lika "wow" känsla längre nu när CyanogenMOD i princip finns till de flesta mobiltelefoner, så för mig spelar det ingen roll att man får vänta ett par veckor efter att Nexus serien får den.. tex så går det redan att köra Gingerbread utan problem innan ens Nexus One fått det officiellt.

    Jag står dock fast att du satsar på en nyare och bättre telefon, tack vare CyanogenMOD samt de andra grabbarna @ XDA-DEVS så finns allt tillgängligt.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=883605

    http://www.youtube.com/watch?v=EGDWH6lvpLg
     
    Last edited: 10 jan 2011
  8. olsson

    olsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Eftersom jag aldrig sattit mig in i rootning och allt vad det innebär så måste jag fråga: Måste man roota för att kunna flasha in customROMs?

    Läste om rootning i Desire Z-forumet och ser nog lite halvt ut som ett frågetecken. Kollade på youtube-filmen och lite snabbt på länken också. Verkar vara så mycket av.. allt. o_O Har försökt läsa rootning tidigare och lika "dåligt" då. Kanske är lite mer att förstå än vad det krävs vid jailbreaking av iOS som jag begriper rätt mycket av.

    Måste vara därför jag vill ha enkelheten i Nexus.
     
  9. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Det är väldigt enkelt, jag var själv även tveksam till att roota och hålla på i början, men det ger så mycket mer, kunna testa olika Custom ROM (även om jag själv enbart håller mig till CM)

    Jag har ingen koll på jailbreak till iPhone men det är nog lika enkelt med en Android telefon.

    Jag följde iaf denna guide när jag låste upp min Nexus One (fungerar kanske lite annorlunda för andra telefoner) och det fungerade hur bra som helst.

    http://androidandme.com/2010/01/hacks/video-how-to-unlock-and-root-a-nexus-one/

    om du nu måste köpa en Nexus One så rekommenderar jag iaf att kolla efter en begagnad i bra skick och som redan kanske är rootad och klar så slipper du göra det.
     
    Last edited: 10 jan 2011
  10. olsson

    olsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Äh jag vet fortfarande inte. Skaffar jag Nexus One vet jag inte varför jag skulle vilja roota, då får jag ju ändå senaste Android (även om det inte är lika snabbt). Om jag däremot skaffar nån annan HTC så blir jag säkert tvungen att roota när/om dom slutar uppdatera.

    Nu ska jag se om det finns nån bra begagnad N1 nånstans på internet.
     
  11. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Optimeringarna som görs samt funktioner som tillkommer med tex CyanogenMod är för mig iaf guldvärda, kör man en stabil CyanogenMod version (för tillfället CM6) så vill man inte gå tillbaka till stock, de kan nog många hålla med mig om..

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  12. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag kan börja hålla med. :)

    Det är de små sakerna som gör CM guld.

    EDIT: Använder själv dessa guldkorn.
    • Svart notify bar (kommer med GB sen iofs, men med CM kan du själv välja)
    • Play/pause/skip på lock screen
    • Power widget med mycket fler val
    • Kan gå till phone eller sms direkt från lock screen
    • slide to remove notifications på notify bar (behöver inte ta bort alla alltså)
    • Trackball wake
    • Kan få notification ljud på speaker även med hörlurar i om man vill
    • Olika färger på trackball:en vid olika notifications
    • Power Widgets i notifications också (vet inte om detta finns i GB nu? Var snack om det innan iaf)
    • Med mera...

    /Söder
     
    Last edited: 10 jan 2011
  13. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jag är beredd att hålla med om CM rommarna... Jag har original med obruten bootloader, men efter att jag lade in CM6 på systerns Magic är jag sugen på att byta i min Nexus också... Det är precis vad Gilgamesh och Söder skriver med de små guldkornen i den.

    Bara en sån sak att snabbt och enkelt kunna byta färg å systemet med teman eller självskapat, på riktigt, gör att man är lite besvärad över att motsvarande inte finns i standard... Det är mycket större möjligheter till personlig prägel.

    Jag kommer att vänta på officiell gingerbread ändå tror jag... Även om det kliar i ögonen att den inte redan är här.
    Byter rom innan januari är slut om inte gingerbread kommer före.
     
  14. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  15. olsson

    olsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Syftar du på:

    ?

    Nexus One är enligt mig snyggare så är skillnaderna små så är ju det toppen!:)
     
  16. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du ska kanske ha i åtanke att google verkar skita i Nexus one. Så framtida uppdateringar känns väldigt osäkert...
     
  17. olsson

    olsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Precis sånt här jag vill veta av er. På vilket sätt har du upplevt detta? Eller har du läst det nånstans (länk?)?
     
  18. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    skippa skitsnacket tack, 2.3 kommer
     
  19. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Han menar att GB fortfarande inte kommit ut till Nexus One, och att Google ju fått ett ny kelgris i Nexus S.

    /Söder
     
  20. olsson

    olsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hade läst att 2.3 skulle släppas denna vecka? Eller typ nästa.. Men efter det kanske det är osäkert?

    Jo det är klart att dom lägger mer energi på deras nya. Men eftersom dom släpper rena android-versioner kanske dom inte behöver göra så mycket extrajobb för att tillfredsställa N1-ägare också. Eller vad tror du?