Dags för en ny mobil.....Men vilken av dessa?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av notimetochill, 1 maj 2021.

  1. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag ska skaffa mig en ny mobil efter att ha använt Mate 20 Pro sedan Dag 1 på releasedagen 2018. Det har varit min absolut bästa mobil som jag har ägt. Men nu behöver jag ladda den ofta och jag känner att någonting nytt behövs.

    Vad är viktigt för mig?
    - Bra batteritid : Jag har ingenting emot att ha med mig en powerbank men det ska räcka 1 dag åtminstone.

    - Snabbladdning : ÄR van med Mate 20 Pros 40w snabbladdning och om jag ska ha powerbank med mig ska de gå snabbt.

    - Bra kamera : Ultravidvinkel är ett måste och helst ska kamerorna ha någon sorts bildstabilisering (optisk helst). Jag ska gärna kunna filma med 2 kameror samtidigt (vloggare).

    - Passformen: Mobilen ska inte vara för bred. Max 72-75 mm. Mate 20 Pro är 71 mm tror jag. Jag vill inte behöva känna ett tvång att alltid behöva min andra hand.

    - Vattentålig: Jag är naturfotograf och ser detta som A och O. Ett måste med andra ord.


    Jag har tittat runt och kan finna 3 modeller som uppfyller detta (utifrån min ekonomi):
    S20 FE 5G, S21 och S21+.

    Jag är dock lite orolig kring S21 batteritid?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har funnits flera bra erbjudanden på S21+, och den har ju bättre batteritid än S21, så det är nog den bättre av de tre kandidaterna.

    Har du Benfiy så kolla i Samsungs portal där också. De brukar ha bra priser där med.
     
  3. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Funderar på S21+. Vill inte ha mindre skärm än vad jag är van vid Mate 20 Pro.

    Har du något generellt att säga om S21 serien?
     
  4. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Har en s21 som jobblur och den är liten och smidig. Har även haft S21+ och S20 FE 5g. S21+ har större batteri men är över 75mm bred och väger 202g. Tycker inte det större batteriet ger så jättemkt mer SOT och det som stört mig är bredden och tyngden. S20 Fe 5g är en bra mobil, lite lättare och smalare än 21+ och batteriet på 4500 ger lika mkt SOT som S21+ och det kan jag tänka mig beror på Snapdragon proppen. Skärmen på FEn känns något dassigare än båda S21 modellerna, men det märker man inte om dom inte ligger bredvid varann. En annan lite tråkigare sak med FEn är att den har typ lika stora sorgkanter runt skärmen som en iphone har.
    Elgiganten har en riktigt bra drive på FE 5g med 8/256 istället för 6/128 tills imorgon: Samsung Galaxy S20 FE 5G smartphone 8/256GB (cloud navy) - Mobiltelefoner

    Beställde själv en sådan så får vi se om det blir en keeper denna gång.
     
  5. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Så du rekommenderar S21 före S21+? Med tanke på bredden. Då jag är van att ha rundade kanter på mate 20 pro som är 71 bred så bör ju s21+ på 75 utan rundad skärm/kanter kännas väldigt brett och kanske lite för brett?
     
  6. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Ja en S21+ är 75,6mm bred, lika bred som en S21 ultra. S21 är 71,2 och FE 74,5
    Jag föredra s21 över s21+ men jag skulle säga att det är jämt skägg mellan s21 och Fe. Har du möjlighet att gå o klämma på båda skulle jag rekommendera det. Allt är ju efter smak och tycke :)
     
    notimetochill gillar detta.
  7. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Kan du tänka dig köpa en S21 på comviq med abonnemang så är den månadens mobil för 395:-/mån med 8gb surf och då får man med buds pro. Är en riktigt bra deal det med.

    Edit: Buds pro erbjudandet gäller tills imorgon bara såg jag nu. Men 395 ska ju gälla oavsett.
     
    bernard gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  9. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    De blir nog en S21 tror jag. Kan ju inte vara sämre batteri än vad jag är van med idag ladda 2ggr om dagen . S20 FE hur länge kommer den få uppdateringar? Känns lite gammal eller jag vet inte.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    S20 FE kommer få uppdateringar i tre år, och vad jag tror var tre stycken OS-uppdateringar också, så det är inget problem diret.

    Det är en rätt trevlig telefon, men prisskillnaden är inte så stor mellan S21 och S20 FE att motivera S20 FE framför S21 skulle jag säga.
     
    notimetochill gillar detta.