Dags för ny telefon, äntligen.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av rooseen, 11 dec 2018.

  1. rooseen

    rooseen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Då min 2.5 år gamla Sony Xperia x performance sjunger på sista så känner jag att det är dags, har dock inte hållt mig alltför uppdaterad på nya telefoner, utan har mest sökt runt senaste månaden så jag känner att det är lika bra att kolla efter lite råd först.

    Det viktigaste är nog batteritiden, min Sony klarar sig väldigt dåligt där, och det är vad jag känner att jag saknar mest samt lagringsplats, får in alldeles för lite skräp i telefonen. Ett stort plus är vattentålig, jobbar utomhus och telefonen kommer utsättas för både det ena och andra från vädret men det räcker med att den är bekräftat tålig, måste inte ha en IP klass även om det vore att föredra.
    Utöver det så är det inga större krav, har inga problem med notchar (inte ens pixel 3XL),behöver inte ha en värsting kamera och 3.5mm uttaget använder jag inte.
    Det som kan ge minus är på/av-knapp på baksidan, är det bara fingeravtryckssensor där, men man kan väcka skärmen på sidan eller fram så är det lugnt, men telefonen sitter ofta i bilen med Spotify igång och då blir det väldigt bökigt att väcka den på baksidan.
    Söker väl efter en telefon upp till runt 7000,men ju billigare desto bättre.
    Har spanat in oneplus, även om mclarens laddning lockar och en bra uppfräschning så vet jag inte om den är värd, eller om man ska nöja sig med en 6t.
    Andra modeller jag småsneglat på är Huawei p20 pro och mate 20, tele2 har erbjudande på båda och även på Sony xz3, men den ser väldigt gammal ut.
    Försökt se vad xiaomi och Nokia erbjuder men det är en djungel med deras produktnamn så har svårt att luska ut vilka man ska spana lite extra på.

    Vad har ni för tips här? Bör jag sikta på oneplus eller finns det mer prisvärda?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. rooseen

    rooseen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Rädd och rädd vet jag inte men det är ju skönt om man kan minimera risken så klart.
    Hur pass står sig Sony mot andra flaggskepp?
    Om jag inte missförstått mig så är väl huaweis mate serie deras svar på Samsungs note typ? Lite större och extra allt? Om så är fallet så ligger den ju klart bra till i och med tele2s rea (8976 + en Huawei y6 som säkert går att få användning för).
    Vad jag förstått det som så är huaweis ui lite speciellt? Hört mycket gnäll på det, men även en del positivt.

    Den stora anledningen till att jag spanar på oneplus är väl framförallt att det verkar ge mycket för pengarna.
     
  4. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Beror lite på om du vill köpa en ny eller nöjer dig med en i stort sett oanvänd via Swedroid köp/sälj.
    Både P20pro och XZ3 figurerade i Blackfriday erbjudande så de bör du kunna köpa för 4.000:- - 4.500:- .
    Äger båda tillsammans med en OP6t och en Note9. Får jag välja fritt bland dessa är Note9 den bästa android mobil jag ägt.
    Med dina preferenser skulle jag rekommendera P20 pro, den uppfyller väl alla kriterier inkl fp sensor på framsidan. Otroligt bra kamera och batteritid. Helt ok flyt även om både OP 6t och Note9 har något bättre.

    Material 20 pro är säkert väldigt bra men har i de första tillverkade serierna ett tillverkningsproblem med skärmar som gör att de lyser gröna efter kanterna i dålig belysning, finns en låååång tråd om detta i dess forum. Om du köper en, läs först tråden och var därefter noga med tillverkningsdatum, gärna efter B09 (november 09).
    Den har också lite egenheter när det gäller hemskärmen, även det finns många inlägg om.

    Lycka till.
     
  5. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Huawei UI tycker jag är lite sämre än Samsungs och betydligt sämre än OnePlus. Men föredrar det före Sony,.
     
  6. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    bernard gillar detta.
  7. rooseen

    rooseen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har rekat lite i köp och säljen i några sidor, endast hittat p20 och xz3 med 64GB lagring vilket går bort för min del men ska hålla lite extra koll där.
    Note 9 har jag spanat lite på, men har haft en Samsung tidigare samt en Samsung via jobbet och jag gillar verkligen inte telefonerna, kan inte sätta fingret på vad det är men det ska mycket till innan jag skaffar mig en ny.
    Det känns lite som ett steg bakåt att köpa en p20 när mate har lite bättre hårdvara vad det gäller det mesta, den enda riktiga fördelen är väl priset.

    För att förtydliga lite: behöver inte vara fingeravtryckssensor på framsidan men en knapp att tända skärmen med på framsidan eller sidan, har alltid telefonen uppkopplad till blåtand i bilen och lägger in den i smart lock så att jag inte behöver låsa upp.
    Mitt Sony ui är väl sådär, hade velat ha det lite annorlunda men har inget större bekymmer med det, erfarenheten av Samsung är dock att det är sämre än Sonys, antagligen mest på grund av mitt agg mot dom.

    Jag skummade igenom den där tråden lite (sista sidorna) och det verkar ju som att man får telefon eller skärm bytt, även om det kan vara lite struligt. Men som det ser ut just nu så lutar det nog mest åt mate 20.
     
  8. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Om 64gb internminne är för lite, glöm Sony. deras xz3 är nog den bästa mobil Sony gjort men vad jag vet finns den bara med 64gb behövs mer får du investera i ett sd-kort upp till 512gb.

    Det är många som har samma erfarenhet av Samsung som du inkl jag själv, men Note9 har man lyckats med, bra flyt även efter någon månad, ok kamera, bra skärm med bra funktioner med den inbyggda pennan.

    Hade en S9+ men den sålde jag efter några veckor, beroende på Edge skärmen, avrundningen är designmässigt snygg men tar bort användningsbar skärmyta och ger färgskiftningar på kanterna, det är också den punkt som gör mig osäker på att testa en mate 20 pro, tillsammans med hulkfeaturen. (jag vet att Note9 också har Edge [emoji3][emoji3] men där är den plana ytan större och Edge kanten smalare och rakare.)
     
  9. Nikolodien

    Nikolodien Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    En knapp på framsidan/sidan känns långsökt. Har inte de flesta mobilerna nu för tiden doubletap to wake? :)
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope
     
  11. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Men kanske att det fungerar med denna ifall det inte är inbyggt i telefonen.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, kanske. Men det står "From Android 8.0 the feature "Double tap to screen on" no longer works." Tyvärr.
     
    Dashio gillar detta.
  13. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Skulle vänta in nya samsung s10, tror den kan bli rätt bra då det är 10 års jublium så de satsar lite extra. Presenteras kring februari. Förhoppningsvis blir deras berömda lagg något bättre.
    Om du inte har haft en huawei tiidgare så bör du testa en lite först. Det kan vara lite problem med notiser och själv har jag haft små strul med att casta..Har en p20 pro , grym kamera och batteritid men är. Inte så förtjust i mjukvaran Men det är en smaksak
     
  14. Nikolodien

    Nikolodien Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Hmm okej, trodde nästan det var standard nu för tiden.
     
  15. rooseen

    rooseen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det känns lite lite, och för min del har det alltid varit strul med minneskort i, och onödigt bök så jag undviker gärna det.
    Saknar erfarenhet vad det gäller edge men jag ska ta och spana in note i alla fall, se vad den erbjuder. Samsung kanske bättrat sig lite under senaste åren.
    Ptja, har den en sådan funktion så är det ju självklart inga problem. Jag vill bara slippa ta bort telefonen från hållaren för att väcka skärmen bara för att söka efter någon ny artist på Spotify.
     
  16. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Behöver inte väcka luren om du ställer in enl. nedan om du har ställ med laddning i bilen.
    "knacka och väck funkar på XZ3 med Pie"
    _20181212_104357.JPG
     
  17. rooseen

    rooseen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hade helt missat ditt inlägg. Skulle behöva en telefon för någon månad sen, vet inte hur länge jag står ut med den här, ska jag vänta till februari så kommer jag även vänta på oneplus 7 ryktena, och då är man tillbaka å sitter och jagar istället för att köper en.
    Vad det gäller köp av Samsung så avstår jag nog, dels har jag aldrig kommit överens med dom, dels på tok för dyra. Har inget intresse längre av att lägga över 10 lök på en telefon som mnm får hoppas håller i två år, därav så har jag försökt reka av dom billigare som erbjuder en bättre hårdvara som oneplus och xiaomi, även om priserna smyger uppåt även där.
    Jag ska försöka få tag på en Huawei att pilla på innan jag bestämmer mig helt, men mate 20 ligger rätt bra till, en telefon jag inte ens tittat åt innan jag fick tipset här.

    Får stämma av lite bland potentiella telefoner men någon Sony blir det nog inte om dom inte erbjuder mer än 64GB lagring
     
  18. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Är ju några p20 pro till salu här på köp och sälj:)
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har man inte så bråttom så är som sagt Samsung Galaxy S10 på gång.
    Sen är årets stora mobilevent MWC 2019 strax efter. Då lär vi få se Sony Xperia XZ4, kanske Nokia 9 och många andra nya enheter med Snapdragon 855.

    Fast de blir säkert dyra. Men samtidigt blir det säkert rea på många av de nuvarande mobilerna med Snapdragon 845. Så har man missat alla BlackFriday erbjudanden så kanske det är läge att vänta in den tidpunkten.
     
  20. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast