Problem: Dålig batterietid Nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Thorberg, 6 jan 2012.

1. Thorberg

Thorberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Jag har haft min Samsung Galaxy Nexus i fyra dagar och är nöjd med det mesta men batteritiden är katastrofalt DÅLIG.
    efter sparsamt användande så har jag 25 % batteri kvar efter 12 timmar. Från nyladdad och starta en film så håller telefonen 2 timmar och 40 min sen e den död.
    Går ej att få den att räcka en vanlig dag med jobb plus fritid.
    Har haft en Htc Desire i snart två år och tyckte den hadde dålig batteritid men den är mycket bättre än SGN. Frun min har en SG2:a och den har jag lånat för att jämnföra med och den har lätt dubbla tiden mot SGN:n
    Plus att den har bättre bild om man spelar upp en film.
    Någon annan som upplever samma sak? eller sitter alla här och försvarar sina felköp to the bitter end.
    Kollar man omdömen så verkar alla knarka på ordentlig, för 10 poäng delar man ut till en telefon som håller laddning som en gammal Ericsson 316.
    På måndag tar jag kontakt med Samsung för reklamation, får se om dom är rädda om sina kunder eller vill fortsätta lura folk på pengar
    :mad:

2. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Sparsamt användande laddar jag varannan natt utan problem, kanske tom var tredje.
    Inget som ligger och drar kräm i din? Kolla under batteri.

3. Thorberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tittar man under batteri så verkar operativsystemet dra absolut mest,43% och display 30 % . SG2:an har det omvända 18% på os och 48% dislay

4. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Ser ut som du har råkat ut för ICS "batteribugg". Kommer med största sannorlikhet att fixa sig vid nästa update, problemet är bara att det verkar vara helt random vilka som råkar ut för det. Vissa har Nexus S, andra har Galaxy Nexus. Förmodligen därför det dröjer från Google för dom vet inte riktigt vad den beror på.

Finns diverse tips både här och på XDA men kollegan som har en Nexus S och hade råkat ut för detta stängde av platstjänster och då fick han mycket bättre batteritid. Det är något du kan testa.

Last edited: 6 jan 2012
  5. hjertis

hjertis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Verkar ju knepigt. Min håller allt i 2 dagar vid normalt användande. Testat en återställning av luren?

6. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Min sörplar rätt duktigt med batteri den med men jag har inte hunnit kolla upp vad det är som drar så mycket.

Exempel: Telefonen satt i laddaren tills jag åkte hemifrån mot jobbet vid 9:30. Bilresan tar drygt 20 min och då lyssnar jag på Spotify (offlinelistor) via BT, utan att ladda då jag glömde ciggladdaren. Jag satt dessutom och surfade på rasterna på jobbet så totalt 45-50 minuter (dit + hem) Spotify via bluetooth samt ~80 minuter surfande på raster. När jag kom hem vid 19:30 så låg batterinivån på 20-25%. De gånger jag kommit ihåg ciggladdaren så har batterinivån varit en bit under 50% när jag kommit hem och det är för 9-10h standby inkl. 1-1,5h användning, känns inte riktigt friskt.

7. Ollekalle

Ollekalle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har varken fått min telefon eller är någon expert men de låter konstigt att oset drar mer än skärmen. Det jag har läst och ser i "batteri" tråden så ska skärmen ligga högst.

8. Thorberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ok har stängt ner platstjänster nu så det är bara att vänta och se om det blir en förbättring
    Tack för tipset

9. Thorberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok ska man reklamera den? eller kan Samsung support hjälpa till på något sätt? :cry:

10. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Jag skulle startat om luren också, märker du att Android OS börjar dra iväg så brukar en omstart lösa det.

11. MatteVTR

MatteVTR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    På min just nu; Skärm 47, Operativ 17. Igång 16 timmar. Så det verkar vara nåt skumt med din.
    Vilken ver har du? 4.0.3 verkade ju skum eftersom google slutade rulla ut den updaten efter rapporter om att den försämrade batteriförbrukningen dramatiskt.

Annars, ny lur, nytt os - man får nog vara beredd på lite buggar i början. Vänta på nästa update.

12. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Skall dock nämnas att OS drar mer om du inte har på skärmen och vise versa. Om du har haft skärmen igång betydligt under dagen så borde den ha dragit mer, annars så borde OS dragit mer. Så om det är fallet och OS ändå har dragit mer så är det antagligen den beryktade ICS batteribuggen.

Verkar vara ett gissel det här med batteri, både iOS5 och Android 4.0 har ju problem. Många gånger så ligger dock en app till grund för problemen. Ett tips kan vara att kolla vilka processer som körs och se om det är någon som är aktiv utan att du har startat den (exempelvis en stund efter omstart), då kan man prova att avinstallera den appen och se om det förbättrar problemet. Det är inte alltid så att appar som drar batteri faktiskt visas i batteriinställningarna...

13. Trekis

Trekis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har fått en lur med förhoppningsvis bugg med os. Där är två saker som drar ner min telefon för tillfälle och det är batteriet håller för lite och omstarterna. Som igår startade den om 5-7 gånger men idag inga. Men på grund av dessa så skulle jag bara säga att den är en svag trea.

Hade den kostat hälften mot vad den gör så hade man inte begärt lika mycket. Helst när det kommer till stabiliteten så ligger Android bakom iphone.

Men förutom dom stora felen så gillar jag den och tycker den är snyggare i vekligheten än när man bara såg den på bild.

Här har jag använt den sparsamt och skulle jag använda den mycket så ligger tiden på 6-8h.[​IMG]

14. eXizoR

eXizoR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag hade också problem med detta orginal, men med en valfri rom och francos kernel + setcpu som klockar ner till 350mhz när skärmen är avstängd så klarar jag mig 2-3 dagar beroende på användande.

15. Miatamannen

Miatamannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag stängde efter tips ner NFC vilket gjorde att batteritiden föbättrades avsevärt, från katastrofalt dålig till knappt godkänt....

16. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Vad har ni förväntat er med denna skärm då?
    Förstår inte riktigt gnället,man var ju rätt medveten om att skärmen
    Skulle tömma batteriet sen är ju nexus serien till för snabba uppdateringar
    Och då får man ju köpa att det finns buggar.
    Bara inse att i princip alla high end lurar knappt klarar 1 dag vid
    Användning.

Greger0254 gillar detta.
  17. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Tycker man ska vara nöjd om skärmen klarar mer än 3h under en dags användande. Den som drar mest på min iaf. Standby tycker jag batteritiden är normal...

18. Trekis

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Snabba uppdateringar skulle jag inte hålla med om men det var det man trodde. Sen är det väll inte skärmen som är det stora problemet utan os som bråkar. Ta bara min ex skärm 33% och os 30% vilket inte ser normalt ut. Och var är denna snabba uppdateringar?

Kanske skulle samsung snegla åt asus håll hur man ska göra.

19. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Hur ser det ut med vaken och aktiv tid då? Går den i sleep?
    Låter ju som nåt är knas om den startar om så ofta också, min har startat om EN gång sen jag köpte den för snart en månad sen.

Min ser ut såhär just nu: 8% batteri efter 1d 12h 46min med skärm på 2h 50min.

20. Trekis

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vet inte jag testade en app som man skulle kunna se det men den funkade inte på min. Det är bra tid det men hur mycket har os tagit. Min startade inte om sig dom första två veckorna men sen har det varit helt slump vissa dagar 0 och vissa 7gånger.

Last edited: 7 jan 2012