Dålig batteritid ny operatör

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av mena, 6 aug 2017.

  1. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Har fått väldigt dålig batteritid efter mitt byte av operatör från Telia till Telenor.
    Jag har märkt att jag har mycket sämre mottagning tex 4g täckning nu än med Telia och jag misstänker att mina dåliga batteritid beror på dålig täckning.

    Men det är enorm skillnad i batteritid nu och innan bytet.
    Som ett exempel har min tjej en gammal S5 och den har bedrövlig batteritid I jämförelse med min s7 edge.

    Men min vän som jag tillbringat flera dagar tillsammans senaste veckan har också en S5 och han får ut mer av sin 2år gamla S5 än vad jag går med min 1år gammal S7 edge i batteritid.
    Jag vet att s7 edge ska ha ett grymt batteri och jag har haft bra batteritid förut.

    Detta har hänt efter jag bytt från Telia till Telenor och gått från bra till dålig teckning.

    Men min fråga. Ska verkligen dålig täckning ge så markant sämre batteritid?

    Tex I helgen var jag på ett sommarställe med 0 mottagning och gick och la mig på natten med 25% batteri kvar. Vakna ca 5-6 timmar av att telefon ger upp och dör.
    Den har under nattens sömn dragit 25% som jag aldrig vart med om förr. Normalt drar min mobil 3% på en natt.

    Försämrar dålig teckning batteriet så mycket eller vad har jag för fel?

    Tacksam för svar.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, dålig mottagning har stor inverkan på batteritiden, så ligger du precis på gränsen är det inte förvånande. Det bli ett gissel om mottagningen inte är bra där man bor.
     
    jnsson gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 355
    Mottagna gillanden:
    17 831
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, dålig täckning är ALDRIG bra för en telefon. Jag kan dra mitt exempel: När jag gick på kollo varannan vecka, så låg det på ett ställe, där alla operatörer har från rätt så dålig mottagning (Tele2 och Telenor) till att knappt ha täckning alls (Telia och 3) och från att jag enkelt kunde klara mig en dag (och fortfarande ha en del ström kvar) med min Nexus 5, till att den knappt klarade 12-13 timmar innan det var slut. Se dessa bilder, dem här är från 2014, men själva principen att ju bättre mottagning man har, ju bättre batteritid får man är samma sak nu. Som man kan se på bilderna, så har jag riktigt dålig mottagning där, och då var Tele2 (vilket är den operatör jag använde då och nu) den med bäst mottagning på stället
    2014-06-15(1).png
    2014-06-15.png
    Hur ser din "Signal i mobilt nätverk" om du går under under batteri, och sedan tycker på grafen som visar historiken hur batteriet gått ner då bör du komma in i Detaljerad historik.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är inte så svårt att förstå att det drar MYCKET mer effekt att ha dålig mottagning med sin operatör och att detta drar slut på batteriet snabbt. När man har dålig mottagning så reagerar telefonen så att den hela tiden försöker hitta något sätt att förbättra situationen. Detta gör att den hela tiden skannar olika frekvenser och frekvensband för att kontrollera om det finns något bättre sätt att koppla upp.
    Jag vet att om jag någon gång har lagt ifrån mig min lur i ett plåtskåp i ett omklädningsrum så har det tagit överraskande mycket på batteriet. Plåten fungerar som en Faradays bur och signalerna skärmas av.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Ja nu sitter man med ett sämre abonemang I 24 månader som företaget jag jobbar åt tecknat. Finns det något sätt att få det bytt.
    Måste fråga men jag antar att när det väl är bundet är det bara att härda ut.

    Batteritiden har verkligen gått från bra till urusel. Och samma gäller 4g täckning som också försämrats rejält.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 355
    Mottagna gillanden:
    17 831
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror inte det. Prata med jobbet om det
    Du kan ju alltid testa o välja att inte använda 4G o se om 3G täckningen är bra nog för att inte användas
     
  7. Hillz

    Hillz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har haft Tre sen 2004 och aldrig bytt operatör. Har alltid varit nöjd med Tre så det kan jag rekommendera om du kan byta. Men iofs så kan det ju bero på var man bor också.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Prata med företaget och se om de kan göra en felanmälan till Telenor. Operatörernas mål är ju att kunderna ska vara nöjda. Så de kanske kan komma med någon slags lösning om det inte gått alldeles för lång tid sedan tecknandet.
     
    jnsson gillar detta.
  9. Franke

    Franke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Platta:
    Ipad Air
    Jag bytte nyligen från Tre till Vimla. Bor mitt i Malmö och gick från full täckning till en (1) enda stapel i täckningen i vissa rum i min lägenhet. Har också i alla fall fått för mig att jag fått försämrad batteritid.
     
  10. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Är det märkligt att när min s7 edge drar 25% av telefonen under natten där det är dålig mottagning med energi sparläget påslaget. Jag har aldrig någonsin använt energisparläge förut.

    Så drar min tjejs gamla S5 typ 10% batteri under samma natt.

    Jag har telebor och hon har vimla(Telenor).


    Ringde Telenor idag och jag hade en månad ångerrätt. Men det har gått 10 dagar över så nu är jag fast i 23 månader till. Dessutom kunde jag inte ens överlåta mitt abonemang utan att tappa mitt telefon nummer. Riktigt besviken.

    Deras rekommendation var att ändra inställning till 3g istället för 4g.
     
    Last edited: 8 aug 2017
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 355
    Mottagna gillanden:
    17 831
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter inte normalt, i o med att ni båda använder samma nät, så antingen så har du något som ligger o drar ström i bakgrunden eller något annat
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Låter konstigt. Om du kollar i inställningar på telefonen för att se vad som drar, visas det som mobilnät då?
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är klurigt att helt och hållet undvika att det kan förekomma radioskugga på vissa områden för operatörernas räkning. Tyvärr kan man inte riktigt lita på täckningskartorna heller, speciellt inte inomhus.

    Det bästa är egentligen att testa själv med ex. ett kontantkort först, eller be en kompis komma över med en operatör som använder samma nät som man ämnar byta till, och se hur mottagningen fungerar på de platser där man oftast uppehåller sig.

    Jag kan exempelvis bara ha Telia eller Telenor/Tele2 där jag bor. Använder jag Tre får jag en 4G-stapel så fort jag vistas inomhus här i närområdet/inom en radie av runt ~250 meter.
     
  14. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Du som jag var så tittade jag inte. Eller telefonen var ju död, 0% så jag stoppade i laddaren och laddare fullt.
    Men ibland kan man ju få drains vilken sällan hänt mun s7 edge. Men att den skulle komma i samband med att jag slagit på energisparläge är ju hel konstigt.

    Bara konstatera att dålig operatör dvs Telenor i mitt fall med dålig teckning ger usel batteritid även på en bra telefon som s7 edge.
     
  15. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om batteriåtgången beror på dålig kontakt med nätverket så är det logiskt att det inte har någon som helst betydelse om man slår på energisparläge. När det gäller kontakten med nätverket sparas det inget, detta har alldeles för hög prioritet för att det skall sparas på. Har man ingen bra kontakt med nätet är luren ganska meningslös, såpass mycket har de fattat som har konstruerat systemet!