Problem: Dålig fokus i bilder.

Diskussion i 'P20-serien' startad av Seiko, 4 dec 2019.

  1. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Har haft en P20 pro i ett år nu. Minns när jag köpte den "bästa kameran" För mig har den varit askass. Mobilen har strulat sista veckan så lånade en Honor 8 under tiden och den tog mycket bättre bilder!

    Det är framförallt fokus som är problemet. Jag är väldigt skakig... Kan man fixa detta? Tips på hur man får till stabilisering typ? Tar mycket närbilder som blir ofokuserade, tar väl okej bilder på avstånd men även de känns bara sådär.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du aktiverar det manuella läget/pro-läget och sänker slutartiden får du mindre problem med rörelseoskärpa, men det är väl det bästa jag kan komma på. Å andra sidan får du problem med lite mer bildbrus då eftersom ISO kan behöva höjas. Testa lite och se hur det fungerar för dig.

    Du kan testa stänga av deras scenoptimering/AI-optimering också.
     
    Kristy gillar detta.
  3. setras

    setras Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Platta:
    iPad 10.2, 7th gen.
    Tycker inte heller att kameran lever upp till hypen, jag är dock inte skakig på handen men minsta rörelse på motivet så blir det suddigt på bild.
    Håller jag telefonen stilla och fotar något som står stilla så blir det ofta bra resultat, men att fota dottern som har svårt att sitta still utan att hålla på och göra inställningar är nästintill omöjligt.
     
    bernard gillar detta.
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Blev lite nyfiken eftersom jag förstör en hel del bilder med min dslr... så jag kollade bruksanvisningen ( https://consumer-tkbdownload.huawei...jmyErns89bcHq1bCs_rXzo-sc_fwCpCOcGAkBAAA=.pdf ) för er telefon. Det finns en hel del inställningar för kameran.

    Det som jag kan tänka mig möjligen ställer till det är "Läget Stor bländare" där fokus hamnar fel om ni aktivt inte väljer fokuspunkt och som med ett lågt värde (stor bländare) dessutom ger ett snävt område där fokus ligger och resten är blurrigt (i oskärpa).
    Det andra är som Bernard säger rörelseoskärpa och kan bero på för lite ljus in vilket ger långa slutartider. Det ger då antingen rörelseoskärpa (du rör på kameran) eller att motivet rör på sig under tiden bilden tas. Är blixten avslagen så måste slutartiden ökas när ni tar kort inomhus (sker automatiskt).

    I fullt auto (ser inte hur man väljer det men det är väl default) gör kameran sitt bästa för att välja rätt typ av scen, (exempelvis landskap eller porträtt), rätt bländare, rätt ISO, rätt slutartid osv. och det är väl kanske det man vill fota med för sina vardagsbilder och vill man ta det ett steg längre så går man över i Pro-läge. Välj inte "Läget Stor bländare" om du bara vill sikta och trycka av. Gå nära motivet om möjligt, att zooma in i bilden när den är tagen ger oftast inte så bra resultat
    Lägg upp nån bild så kanske vi kan se vad som händer.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. setras

    setras Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Platta:
    iPad 10.2, 7th gen.
    Har läst och testat det mesta, och telefonen tar bra bilder om man gör "rätt" inställningar för miljön man befinner sig i. Jag har fotat fina porträttbilder på folk och tagit fina bilder utomhus där färger och skärpa är fenomenala.

    Det jag dock reagerar på att är att den i autoläget är förvånansvärt mycket sämre på att få till bra bilder, framförallt på människor i rörelse, än vad t.ex. min iPhone X var. Att fort ta upp telefonen och ta en bild i ögonblicket ger 9/10 gånger en betydligt sämre bild, vilket är mitt största problem med denna kamera/mjukvara.